Merită să investești în încălzirea cu pompe de căldură? Iată ce trebuie să știi!

03 Mai 2024, 09:46
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Mai 2024, 09:46 // Actual //  bani.md

Îți este greu să crezi că există o modalitate eficientă prin care îți poți încălzi sau, după caz, răci locuința, folosind cantități reduse de energie electrică?

Pe lângă faptul că sunt implicate economii considerabile la factura lunară de curent, cei care optează pentru acest sistem de încălzire se bucură și de o eficiență ridicată din punct de vedere energetic. În continuarea articolului vei descoperi tot ce trebuie să știi despre pompele de căldură, dar și dacă reprezintă o investiție înțeleaptă pe care o vei amortiza în timp, scrie antena3.ro.

Sistemul de incalzire cu pompa de caldura are un principiu interesant de funcționare: colectează energia termică și aerul înconjurător, o comprimă, o transferă și eliberează în interiorul casei pentru a o încălzi. Există trei componente importante care fac posibil acest transfer de căldură: evaporatorul, care absoarbe căldura din aerul din jur, compresorul, care ridică temperatura căldurii colectate și condensatorul, care eliberează căldura în interiorul locuinței.

Pompa de căldură aer-apă. Cum funcționează?

Știai că și atunci când temperatura scade sub zero grade Celsius, în aerul din jur tot se află căldură? Folosind o pompă de căldură aer-apă, energia este extrasă din aer și din apă cu ajutorul compresorului, aceasta fiind distribuită ulterior în interiorul locuinței.

Pompa de căldură este compatibilă atât cu instalația de încălzire prin pardoseală, cât și cu instalația de calorifere. De asemenea, reușește să încălzească și apa menajeră. În ciuda denumirii sistemului, acesta se dovedește a fi util și în timpul sezonului cald, inversând procesul termodinamic și având ca efect răcirea locuinței.

Pompa de căldură: Beneficii pe termen lung

Principalul avantaj al pompei de căldură aer-apă constă în eficiența energetică avantajoasă, care se măsoară printr-un coeficient de performanță, abreviat COP. Acesta definește care este raportul dintre cantitatea de căldură produsă de pompă și energia consumată pentru a o produce. Spre deosebire de sistemele tradiționale folosite pentru încălzirea și răcirea locuinței, pompele se dovedesc a fi unele dintre cele mai eficiente modalități care folosesc un nivel scăzut de energie.

Un alt avantaj al sistemului de încălzire prin pompele de căldură este că poate funcționa și ca modalitate de răcire a locuinței în timpul verii, când temperaturile ating cote maxime. Cu alte cuvinte, te poți bucura de un confort termic în locuință pe toată durata anului. În plus, sistemul poate păstra o temperatură constantă și uniformă în interior. Din fericire, mulțumită sistemelor moderne care au fost concepute în prezent, temperatura poate să fie controlată și de la distanță cu ajutorul termostatelor inteligente.

Pompa de căldură: Câte tipuri sunt și care sunt mai eficiente?

La ora actuală există câteva tipuri de pompe de căldură disponibile, altele decât cele pe bază de aer-apă. Se folosesc pompe de căldură aer-aer, care utilizează o sursă regenerabilă de energie, cea extrasă din aer și doar 20% din energia electrică. Principalul avantaj constă în faptul că nu mai este necesară folosirea unei instalații de apă, cu țevi, calorifere și racorduri. Ca dezavantaje, investiția inițială este costisitoare, ca în cazul oricărei pompe, iar zgomotul poate fi ușor deranjant.

Pompele de căldură sol-apă se folosesc de temperatura subterană pentru încălzirea locuinței. Știai că la 250 de metri sub pământ se regăsește o temperatură de circa 20 de grade Celsius, iar la 400 de metri sub pământ, căldura degajată este suficient de puternică pentru a încălzi eficient locuința? Pentru un astfel de sistem de încălzire este necesar un foraj 80-120 metri, iar în interiorul găurii rezultate se introduce o sondă geotermală pentru preluarea căldurii și eliberarea sa în locuință. Singurele dezavantaje sunt reprezentate de un preț inițial destul de ridicat, dar și de instalarea dificilă.

Mai există și pompele de căldură apă-apă care au un principiu de funcționare asemănător cu cel al pompelor sol-apă. Energia care provine din pânza freatică sau apele curgătoare este extrasă și transferată în interiorul casei, fiind compatibilă cu instalația de încălzire în pardoseală și calorifere.

Pompe de căldură aer-apă: Merită investiția?

În oferta Utilul vei descoperi pompa de căldură de la Eldom Green Line, clasa energetică A, de 2000 W, cu un boiler de 150 litri, serpentină și control digital. Spre deosebire de boilerele electrice convenționale, coeficientul de performanță al pompei este de 1:3.8, rezultând o eficiență de 3.8 mai ridicată.

Supapa de termoreglare este fabricată în Japonia, sistemul de încălzire având o performanță ridicată chiar și la temperaturi de -10 grade Celsius. Mulțumită refrigerantului R134A, pompa poate să fie folosită la capacitate maximă la temperaturi cuprinse între -10 și/sau +43 grade Celsius. Dacă vrei să beneficiezi de un preț mai bun, poți opta pentru pompa de căldură Eldom Green Line cu un boiler de 120 litri, care are aceleași specificații ca produsul prezentat mai sus, diferită fiind doar capacitatea mai redusă a boilerului.

Intră pe site-ul Utilul și descoperă care sunt toate variantele de pompe de căldură disponibile pentru a-ți răci și încălzi eficient locuința în orice sezon, achitând costuri minime de consum. Deși inițial trebuie să plătești un preț ridicat, investiția îți va fi amortizată în aproximativ doi-trei ani, reprezentând una dintre cele mai eficiente metode de încălzire, așa că nu mai sta pe gânduri. Bucură-te de confort termic în locuință pe tot parcursul anului!

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală