Moldova, un stat nefuncțional! Soluția radicală propusă de Andrei Caramitru

04 Ian. 2025, 18:36
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Ian. 2025, 18:36 // Actual //  Ursu Victor

Analistul economic, Andrei Caramitru a prezentat, într-o postare pe Facebook, o analiză dură a situației economice și sociale din Republica Moldova, subliniind caracterul nefuncțional al statului în forma sa actuală și propunând o soluție bazată pe crearea unei confederații cu România.

Situația actuală a Republicii Moldova, conform lui Caramitru:

Aproximativ 1-2 milioane de cetățeni trăiesc în diaspora, în timp ce în țară mai sunt doar 2,4 milioane de locuitori.

Doar 600.000 de oameni sunt angajați în sectorul privat, restul fiind bugetari, pensionari sau agricultori care trăiesc din autoconsum.

PIB-ul pe cap de locuitor este sub 7.000 de dolari pe an, comparativ cu 19.000 de dolari în România, situând Moldova sub nivelul Albaniei.

Salariul mediu brut este de aproximativ 600 de euro, iar pensia medie sub 200 de euro.

Economia depinde masiv de banii trimiși de diaspora (15% din PIB) și de ajutoarele internaționale (UE, FMI etc.).

Republica Moldova este complet dependentă de energia furnizată de România.

Soluția propusă: confederația cu România
Caramitru susține că singura cale viabilă pentru Republica Moldova este formarea unei confederații cu România, care să includă:

1. Un singur președinte, politică externă, armată, poliție, sistem de justiție, monedă (leul românesc) și un sistem bancar comun.

2. Parlamente și guverne separate, cu bugete, taxe, salarii și pensii distincte.

3. Preluarea infrastructurii strategice din Moldova (energie, telecomunicații, sistem bancar) de către companii românești.

4. Construirea unei autostrăzi Chișinău-Iași-București-Transilvania.

Caramitru argumentează că acest model ar garanta integrarea Republicii Moldova în UE și NATO, atragerea de fonduri europene și reducerea riscurilor legate de partidele pro-ruse din Moldova. Totodată, menționează că Transnistria ar putea fie să se alăture confederației, fie să fie transferată sub administrarea Ucrainei.

„Orice altă soluție este o iluzie. Moldova, în forma sa actuală, nu poate funcționa independent, iar integrarea rapidă în UE este imposibilă fără această abordare,” concluzionează Caramitru.

 

 

Realitatea Live

06 Ian. 2025, 19:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Ian. 2025, 19:21 // Actual //  Ursu Victor

Administrația președintelui american Joe Biden intenționează să adopte noi măsuri restrictive împotriva Rusiei, vizând în special veniturile acesteia din exporturile de petrol. Potrivit agenției Reuters, care citează surse familiare cu situația, sancțiunile vor viza suplimentar tancurile petroliere care transportă țiței rusesc vândut la un preț mai mare decât plafonul de 60 de dolari pe baril stabilit de Occident.

„Acesta va fi un pachet amplu”, a declarat una dintre sursele agenției. O altă sursă a precizat că măsurile vor include și sancțiuni împotriva persoanelor implicate în vânzarea petrolului rusesc peste acest plafon. Administrația Biden dorește să implementeze pachetul înainte de predarea mandatului către Donald Trump, programată pentru 20 ianuarie, având în vedere incertitudinea legată de politica viitorului președinte privind sancțiunile împotriva Rusiei.

Plafonul de preț pentru petrolul rusesc a fost introdus la sfârșitul anului 2022 de către țările G7, Uniunea Europeană și Australia, interzicând companiilor occidentale să transporte, asigure sau finanțeze livrările de petrol rusesc vândut peste limita de 60 de dolari pe baril.

Pentru a eluda aceste restricții, Rusia folosește o flotă „de umbră”, formată din tancuri petroliere înregistrate sub pavilion străin. Deși sancțiunile americane au vizat deja zeci de astfel de nave, se estimează că flota de umbră a Rusiei numără sute de tancuri petroliere.

În decembrie 2024, Marea Britanie a introdus sancțiuni împotriva a 20 de nave care transportau petrol rusesc, acuzându-le de încălcarea restricțiilor. Uniunea Europeană a sancționat până acum 79 de nave similare.

Experții în transport maritim avertizează că aceste tancuri petroliere reprezintă un risc major pentru ecosistem, fiind susceptibile la scurgeri de petrol. Multe dintre ele sunt operate de companii necunoscute, fără informații clare despre asigurări sau despăgubiri în caz de incidente. Până acum, au fost raportate zeci de cazuri de scurgeri masive de petrol de pe aceste nave în diverse regiuni, inclusiv în Marea Adriatică, Marea Mediterană, Canalul Mânecii, lângă coasta Chinei, în apropierea Statelor Unite, în America de Sud și la sud de Africa.

Specialiștii subliniază că navele utilizate de flota de umbră a Rusiei sunt vechi, cu o medie de 18 ani, depășind standardul de 15 ani aplicat de companiile occidentale. Acestea traversează frecvent apele europene, inclusiv în Marea Baltică și Marea Mediterană, și au fost implicate deja în mai multe defecțiuni, atrăgând atenția asupra riscurilor economice și ecologice semnificative.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală