Regulile de import pe piața zahărului ar putea fi din nou modificate. Guvernul propune excluderea intermediarilor din schema de import la cote tarifare preferențiale și acordarea dreptului de import doar procesatorilor din industria alimentară care aduc și folosesc zahărul în nume propriu.
Potrivit notei informative la proiect, modificările sunt necesare din cauza „riscului unui eventual abuz din partea intermediarilor care importă în numele procesatorilor”, situație care „va afecta competitivitatea procesatorilor mici și micro și capacitatea acestora de a importa zahăr în cantități mici pe parcursul anului”.
Documentul mai avertizează că menținerea actualelor reguli va avea impact asupra prețului final al produselor alimentare autohtone din cauza prețului mai mare la zahărul importat care ar putea fi stabilit de către intermediari, prin aplicarea unei marje comerciale de profit.
”Au fost evidențiate provocările vizavi de asigurarea trasabilității importurilor efectuate de către intermediari, utilizarea de facto a mărfii importate și riscul creșterii nejustificate a prețurilor la zahăr și, respectiv, la produsele finite”, se menționează în nota informativă.
Potrivit proiectului de hotărâre elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, accesul la contingentul preferențial va fi condiționat de prezentarea unei declarații pe propria răspundere privind utilizarea zahărului în procesul de producere și a unui raport de expertiză eliberat de Camera de Comerț și Industrie.
Modificările vizează Hotărârea de Guvern din octombrie curent, care a stabilit modul de administrare a contingentelor tarifare la importul de zahăr alb și produse zaharoase. Prin acea decizie, procesatorii industriali: producători de bomboane, gemuri, produse de patiserie sau înghețată, precum și operatorii economici înregistrați în Republica Moldova care importă zahăr în numele operatorului economic din industria prelucrătoare au primit dreptul de a importa zahăr din Uniunea Europeană la cote tarifare reduse, în limita a 3 000 de tone dintr-un contingent total de 5 500 de tone.
Noile modificări ar urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026, după finalizarea procedurilor de avizare și consultare publică.
Pentru mai multe știri urmărește-ne