Paradoxul războiului? Ucraina folosește tot mai mult carburant făcut din petrol rusesc în războiul cu Rusia

27 Iul. 2023, 18:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
27 Iul. 2023, 18:21 // Actual //  bani.md

Tancurile ucrainenefuncționează din ce în ce mai mult cu carburant care provine din țiței rusesc, în ceea ce ziarul german Handelsblatt descrie ca fiind un „paradox al războiului”.

Potrivit autorităților vamale ucrainene, Kievul importă din ce în ce mai multă motorină din Ungaria și Turcia, țări care prelucrează în mare măsură în rafinăriile lor petrolul provenit din Rusia.

Deși poziția pe piața din Ucraina a grupului maghiar MOLși a furnizorilor din Turcia era deja relativ bună, abia de curând autoritățile vamale ucrainene au raportat o creștere semnificativă a importurilor de carburanți, scrie publicația germană.

De exemplu, MOL, companie petrolieră care are legături strânse cu statul ungar, și-a dublay vânzările către Ucraina în ultimele șase luni. Și cum MOL cumpără în mare măsuă petrol rusesc pentru a-și alimenta rafinăriile sale din Centrul Europei, este probabil ca acum compania maghiară să fie unul dintre principalii furnizori de combustibili care alimentează blindatele Ucrainei.

În același timp, companiile petroliere care nu-și procură materia primă din Rusia pierd cotde piață în Ucraina, mai precizează, Handelsblatt. Asta pentru că MOL are un avantaj competitiv fațăd e alte companii petroliere europene, are o derogare din partea Conmisiei Europene de la embargoul petrolier impus Rusiei și poate continua să-și aprovizioneze rafinăriile cu petrol rusesc.

Pe de altă parte, dacă livrările din Ungaria nu au fost până acum prea mult în atenția publicului, Turcia nu aascuns faptul că beneficiază în mare măsură de importurile de petrol din Rusia pentru a-și alimenta rafinăriile.

Ucraina este aproape în întregime dependentă de importurile de combustibil.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII