Pariul făcut de companiile GNL. Zeci de nave plutesc în largul coastelor europene, în aşteptarea scumpirii gazelor

06 Nov. 2022, 05:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
06 Nov. 2022, 05:01 // Actual //  bani.md

Comercianţii care controlează aceste nave se aşteaptă la preţuri mai mari în lunile următoare, când temperaturile se vor răci în timpul iernii şi când va începe să se reducă surplusul de gaze naturale din depozitele europene. Alte 30 de nave sunt pe drum, în prezent traversează Atlanticul şi se aşteaptă să se alăture cozii înainte de iarnă, arată datele Vortexa.

Coada a apărut în condiţiile în care ţările europene şi-au umplut rezervoarele de stocare până aproape de limitele lor înainte de iarnă. Acest lucru a fost realizat prin achiziţii de GNL pentru a înlocui gazul rusesc, care a fost tăiat ca represalii la sancţiunile occidentale, informează Financial Times.

Temperaturile mai ridicate decât în mod obişnuit pentru această perioadă a anului au redus, de asemenea, cererea de încălzire, ceea ce a contribuit la menţinerea depozitelor pline şi la scăderea preţurilor. La sfârşitul lunii octombrie, instalaţiile de stocare europene aveau o capacitate de 94%, Belgia atingând 100%, Franţa 99% şi Germania 98%, potrivit Gas Infrastructure Europe.

Aceasta reflectă o situaţie similară din industria petrolieră în perioada de vârf a crizei coronavirusului, când o supraofertă de ţiţei i-a determinat pe comercianţi să îşi stocheze petrolul pe nave ca depozit plutitor, aşteptând ca preţurile să crească din nou.

Acţiuni similare au mai fost observate pe piaţa GNL, a declarat un trader, inclusiv în luna septembrie a anului trecut, când preţul gazelor naturale europene a început să crească rapid.

Contractele futures olandeze la gaz TTF, contractul de referinţă european, s-au prăbuşit în ultimele luni, vremea mai blândă decât de obicei şi depozitele europene, în mare parte pline, cântărind asupra preţurilor. Contractele TTF pentru livrare în noiembrie, care au expirat recent, se tranzacţionau sub 85 de euro pe megawatt/oră, cu aproximativ 70% mai puţin faţă de vârful atins la sfârşitul lunii august.

Reţinerea încărcăturilor a dus la o penurie de nave disponibile, ceea ce a dus la creşterea preţurilor de transport şi a făcut ca GNL să fie tot mai inaccesibil pentru cumpărătorii asiatici, care au concurat cu Europa pentru încărcături pe tot parcursul anului.

Costul de transport de pe coasta Golfului SUA către nord-estul Asiei a fost evaluat la 478.000 de dolari pe zi, iar către nord-vestul Europei la 468.000 de dolari pe zi la 31 octombrie, potrivit furnizorului de date Argus Media. Ambele sunt recorduri şi sunt de două ori mai mari decât în urmă cu un an.

Realitatea Live

23 Mai 2025, 14:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
23 Mai 2025, 14:57 // Actual //  Ursu Victor

Gigantul energetic Romgaz, cel mai mare producător și operator de înmagazinare de gaze naturale din România, intenționează să intre direct pe piața din Republica Moldova prin înființarea unei subsidiare de trading, care ar putea acoperi până la 30% din necesarul de gaze naturale al țării vecine.

„Există un potențial maxim de 1 miliard de metri cubi, cât este consumul total al Moldovei. Noi estimăm că am putea acoperi între 20% și 30% din acest volum”, a declarat directorul general al Romgaz, Răzvan Popescu, citat de Profit.ro.

Spre deosebire de România, unde Romgaz este obligată prin lege să vândă gaze la un preț reglementat de 120 lei/MWh pentru consumatorii casnici și CET-uri până în martie 2026, piața din Republica Moldova este complet liberalizată. Acest aspect creează o oportunitate de a vinde gazele la prețuri mai mari.

„Diferența dintre prețurile din România și cele din Republica Moldova, chiar și după scăderea tarifului de transport, ne permite să valorificăm gazele la un preț mai bun peste Prut”, se menționează într-un document oficial al Romgaz.

Planul de extindere a Romgaz în Moldova vine și în contextul în care compania se pregătește să majoreze semnificativ producția, odată cu extragerea gazelor din zăcământul offshore Neptun Deep, dezvoltat împreună cu OMV Petrom. Producția din Marea Neagră este așteptată să înceapă în 2027.

De altfel, Energocom, traderul de stat al Republicii Moldova, a semnat deja primul său contract pe termen lung cu OMV Petrom pentru livrări de gaze provenite din Neptun Deep, consolidând astfel poziția României ca furnizor strategic pentru securitatea energetică a Moldovei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO