Calea Ferată din Moldova (CFM) se confruntă cu dificultăți majore, înregistrând scăderi semnificative în transportul de mărfuri și pasageri în prima jumătate a anului 2024. Conform datelor datelor Biroului Naționale de Statistică, în perioada ianuarie-iunie 2024, transportul feroviar de pasageri a scăzut cu 14,6%, ajungând la 309,5 mii pasageri transportați, iar parcursul acestora a scăzut cu 2,4%, totalizând 25,8 milioane pasageri-km, comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Situația este și mai gravă în sectorul transportului de mărfuri, care reprezintă 14,9% din totalul mărfurilor transportate. În primele șase luni ale anului 2024, volumul de mărfuri transportate a scăzut cu 21,4%, iar parcursul mărfurilor a înregistrat o scădere dramatică de 35,8%.
CFM se confruntă cu grave probleme financiare, acumulând datorii salariale de aproximativ 150 milioane de lei. În ceea ce privește infrastructura, situația este alarmantă: din cele 139 de locomotive aflate în dotare, 134 și-au depășit durata de amortizare, iar peste 25% din infrastructura feroviară necesită reparații capitale. În următorii ani, circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar putea fi suspendată dacă nu se vor lua măsuri urgente.
În ultimul deceniu, CFM a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei, cauzate de scăderea continuă a numărului de pasageri, în special pe rutele internaționale, și a volumului de mărfuri transportate. Veniturile sunt în scădere constantă, iar costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane de euro.