Robinetul cu țiței s-a închis! Serbia, la un pas de colaps energetic după sancțiunile SUA

25 Oct. 2025, 10:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
25 Oct. 2025, 10:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Sancțiunile impuse de Statele Unite companiei petroliere ruse NIS, controlată de Gazprom Neft, au blocat livrarea unui transport crucial de țiței către Serbia, punând în pericol funcționarea unicei rafinării a țării, situată la Pancevo, relatează Reuters.

Potrivit surselor din industrie, Serbia mai are doar câteva zile până la epuizarea stocurilor de țiței, iar rafinăria – care produce cea mai mare parte a benzinei, motorinei și a combustibilului pentru avioane – ar putea fi nevoită să își suspende activitatea.

Problemele au început pe 9 octombrie, când perioada de grație pentru sancțiunile americane impuse companiei NIS a expirat. În aceeași zi, tancul petrolier „Maran Helios”, care transporta un milion de barili de țiței kazah (KEBCO), a ajuns în portul Omišalj, Croația, însă încărcătura nu a mai fost livrată Serbiei.
Operatorul conductei croate Janaf a confirmat că ultimele livrări de petrol către NIS au fost efectuate pe 8 octombrie, iar după această dată fluxul a fost complet suspendat.

Datele maritime arată că vasul a rămas două săptămâni în apele croate înainte de a descărca marfa marți, însă destinația finală a țițeiului nu este cunoscută. Sursele citate de Reuters sugerează că petrolul ar putea fi stocat local sau redirecționat către alt cumpărător.

Cantitatea de țiței blocată ar fi fost suficientă pentru a menține rafinăria de la Pancevo în funcțiune timp de circa 10 zile, conform estimărilor Reuters.
Deși președintele Aleksandar Vučić a declarat că „nu va exista o criză energetică și nu vor fi lipsuri de produse petroliere”, specialiștii avertizează că rezervele actuale ale Serbiei, aproape pline în prezent, se vor epuiza treptat, iar țara va deveni tot mai dependentă de rute alternative.

Vučić avertizase încă din 9 octombrie că, fără noi livrări, rafinăria nu va putea funcționa după 1 noiembrie. Totuși, el a dat asigurări că depozitele sunt pline și că există stocuri suficiente până la sfârșitul anului.

„Pentru mine nu există dubii: rafinăria trebuie să funcționeze, iar benzinăriile trebuie să rămână deschise”, a declarat pentru Reuters Nadežda Kokotović, fosta șefă a biroului NIS pe lângă Uniunea Europeană.

Criza de aprovizionare vine într-un moment sensibil pentru Belgrad, care încearcă să echilibreze relațiile dintre Occident și Rusia, menținând totodată un nivel ridicat de dependență energetică de Gazprom Neft, principalul furnizor de țiței și acționar majoritar în NIS.

Dacă situația nu se deblochează în următoarele zile, Serbia ar putea fi forțată să își suspende producția de carburanți pentru prima dată în ultimii ani, o lovitură semnificativă pentru economia națională și pentru stabilitatea energetică a Balcanilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Oct. 2025, 10:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Oct. 2025, 10:49 // Actual //  Ursu Victor

Timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei dintre România și Republica Moldova s-au redus la jumătate pe parcursul acestui an, a declarat președintele Nicușor Dan, citat de News.ro. Oficialul a precizat că monitorizează evoluția traficului la frontieră și primește rapoarte periodice privind fluxurile de pasageri și mărfuri.

„Față de începutul lui 2025, suntem la 50%. Pe partea românească s-au dus mai mulți oameni – și în vamă, și în polițiile de frontieră. În același timp, în unele puncte au fost implementate controale mixte, care reduc timpul de procesare la jumătate. Mai sunt însă multe de făcut”, a spus Nicușor Dan, vineri seară, la Iași.

Probleme persistente pe segmentul de transport de marfă
Președintele a atras atenția că transporturile comerciale continuă să fie afectate de timpi mari de așteptare, ceea ce crește costurile de export pentru companiile din Republica Moldova.

„Avem o problemă cu transportul de marfă, pentru că orice interval de timp semnificativ care ține un TIR în vamă crește costul pentru marfa pe care Republica Moldova o exportă. Soluția este automatizarea verificărilor prin scanere, dar pentru asta e nevoie de o achiziție publică cu toate procedurile și năravurile aferente”, a declarat el.

Potrivit autorităților, controalele mixte și digitalizarea proceselor vamale vor continua să fie priorități în relația bilaterală România–Republica Moldova, în special în contextul creșterii volumului de transporturi comerciale și al intensificării exporturilor moldovenești către Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII