Chirca: Conectarea la rețeaua electrică din România costă 500.000.000$, cheltuieli pe care Moldova nu și le permite

06 Mai 2021, 12:20
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
06 Mai 2021, 12:20 // Interviu //  MD Bani

Contractele pentru furnizarea energiei electrice în Republica Moldova au fost semnate acum o lună. Consiliul Concurenței nu a oferit încă niciun răspuns privind sesizarea ANRE cu referire la poziția dominantă pe piața de energia electrică, deținută de Centrala Electrică de la Cuciurgan. De fapt, lucrurile nu se mișcă în vreun fel anume la acest capitol, deși Grupul de observatori al Secretariatului Comunității Energetice, format din reprezentanți ANRE, ai delegației Uniunii Europene în Moldova și de înalt consilierul  UE pentru energie, a comunicat că, în ciuda unor îmbunătățiri în procesul de achiziții, încă este necesară liberalizarea pieței. Dat fiind acest fapt, s-a cerut părților implicate să colaboreze și să asigure echitate, transparență și practici nediscriminatorii în procedura de achiziții publice 2021.


Pe domeniul pieței energiei electrice există mai multe premise care pot spune că există un anumit de grad de liberalizare, nu în sensul adecvat așa cum este expus în directivele UE și în special în Pachetul Energetic III. De această părere este expertul economic Roman Chirca, directorul Institutului Economiei de Piață din Moldova.

Într-un interviu oferit pentru Bani.md, acesta atrage atenția asupra faptului că „există un proiect de lege încă din 2014 care așa și nu a fost implementat în deplină măsură. Separarea formală aparent există: există operatorul de la Centrala Termoelectrică de la Cuciurgan, există intermediarul reprezentantul, Guvernului Ministerul Economiei, Energocom, există Premier Energy, respectiv companiile de distribuire Nord și Nord-Vest care sunt separate în acest lanț.”

Citește și: 

Tofilat: Monopolul energetic, schema care a ajutat Kremlinul să mențină un regim și să ne impună să îl finanțăm

Piața de energie electrică din Republica Moldova se confruntă cu o amenințare de monopol. Recomandările CE, încălcate

Apropierea de UE, încetinită. Schema economică prin care Kremlinul își fortifică presiunea asupra Chișinăului

Rusia, tot mai influentă pe piața energetică. Washington Post: Rusia tinde să ofere susținere instituțiilor autocratice

Interviu. ANRE, despre desemnarea operatorului pe piața energiei electrice, concurență și standarde europene

Eficiența și eficacitatea acestei funcționalități încă urmează a fi perfecționată, inclusiv și din cadrul legislativ.

 

Totodată, expertul economic vede absolut necesară crearea unui cadru legislativ care nu ar permite ca pe viitor să se formeze monopoluri pe piața energetică și, respectiv, abuzuri de poziție dominantă. 

Problema conceptuală cu care se confruntă liberalizarea oricărei piețe, nu doar a celei energetice, constă în ceea că după orice liberalizare are loc reformatarea proprietarilor și se repornește procesul de monopolizare, lucru care se întâmplă, de fapt, și în Uniunea Europeană. De aceea mie mi se pare destul de scurtă în viziune abordarea expusă în directivele UE doar de liberalizare, pentru că acum câteva sute de ani omenirea a trecut deja prin aceste cicluri și în sută la sută din cazurile orice liberalizare duce la reformatare și remonopolizarea spre anumiți jucători.

De aceea, esențial este nu doar liberalizarea pieței energetice, ci și includerea unui component următor ce va preveni astfel de situații, cum este verificarea și ținerea sub control a monopolurilor și, în special, a abuzului poziției dominante pe care îl ocupă aceste monopoluri. Aceste elemente nu sunt incluse în această directivă, care mie mi se pare destul de importantă și din istoria omenirii, din istoria altor state, mai devreme sau mai târziu noi vom ajunge iarăși la situație de monopolizare în acest sector.

Ce ține de eliminarea relațiilor de monopol de pe piață, Roman Chirca explică faptul că din punct de vedere financiar, centrala Electrică de la Cuciurgan, care este acuzată poziție dominantă pe piață, are un avantaj major, fapt care îi „permite” oferirea unor prețuri reduse. 

Acest avantaj pe care îl are Centrala de la Cuciurgan îl are chiar anume faptului că nu are plăți pentru gazul natural. Au fost mai multe tentative pe parcursul ultimilor zece ani. Au fost situații când s-au stopat definitiv procurarea de la centrala de la Cuciurgan. Am avut perioade când am avut situații mixte: 75% au fost achiziționate de la Cuciurgan și 25 % din Ucraina.

Din perspectiva organizării pieței, liberalizare, sigur că este benefică prevenirea monopolurilor, dar elementul de bază în organizarea unei piețe de energie electrică este să fie eficiența și sustenabilitatea livrărilor în acest sens. Noi nu putem avea un singur producător de la care să achiziționăm, există probleme tehnice de echilibrare a tensiunii pe anumite perioade atunci când un furnizor oferă curent și apar anumite derapaje tehnice, tot timpul trebuie să existe produse alternative care să echilibreze această tensiune în rețea.

Roman Chirca vede ca obiectiv principal pentru crearea unor condiții mai bune pe piață ca mai întâi să se asigure sustenabilitatea, ulterior –  independența sau securitatea energetică.

Economia are mereu nevoie de surse fezabile, sustenabile de energie electrică.

Totodată, diversificarea surselor este o problemă pentru Moldova:

Deci noi nu ne putem baza în mărime de 100 % pe energia electrică din Ucraina. Pe de altă parte, din România, nu există capacități suficiente. Au fost tentative de a construi linii de tensiune înaltă, în contextul trecerii sau conectării la rețeaua europeană a transportatorilor, dar acest pas necesită investiții foarte mari. Din partea Moldovei ar fi peste 500 de milioane de dolari, lucru care nu-i fezabil la moment. Conectarea din România, la rețeaua din Uniunea Europeană este la moment practic un lucru imposibil din punct de vedere tehnic.

Deci rămân, iarăși, tradițional, aceste două surse

Centrala electrică de la Cuciurgan și Ucraina, care nu poate în deplină măsură să asigure și pentru care sunt necesare și alte contracte cu alți producători pentru echilibrare în rețea. Deci lucrurile sunt predefinite, din păcate, la această etapă.

În concluzie, expertul economic Roman Chircă, explică următoarele:

Deci noi trebuie să rezolvăm strategic două probleme: să asigurăm livrările curente, să identificăm modalități pentru a diversifica și, doi, să avem în perspectivă unei dezvoltări energetice care să ne permită să generăm energie electrică fezabilă în spațiile controlabile ale Republicii Moldova și să diminuăm dependența de livrările externe pentru că la moment proporția este de 20 la 80, ceea ce înseamnă că noi  doar în mărim de 20% suntem securizați din punct de vedere energetic.

Realitatea Live

21 Nov. 2024, 19:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
21 Nov. 2024, 19:49 // Actual //  Ursu Victor

Parlamentul Republicii Moldova urmează să facă o serie de modificări legislative menite să fortifice transparența și eficiența proceselor decizionale din cadrul Băncii Naționale a Moldovei Propunerile includ ajustări semnificative în componența și procedurile de numire și revocare a membrilor Consiliului de supraveghere și ai Comitetului Executiv, potrivit unui proiect de lege propus spre consultări publice.

Printre principalele modificări se numără excluderea unui membru din Consiliul de supraveghere care ocupă simultan funcția de viceguvernator al Băncii Naționale și creșterea numărului membrilor independenți ai Consiliului de supraveghere de la 4 la 5 De asemenea se propune introducerea consultării Consiliului de supraveghere de către Președintele Parlamentului Guvernatorul BNM sau Comisia economie buget și finanțe în funcție de poziția vizată. Avizul emis de Consiliu va fi prezentat Parlamentului și audiat înainte de votul pentru numirea candidaților

Modificările propun și consolidarea procedurilor de revocare prin asigurarea dreptului la audiere pentru membrii organelor de conducere înainte de emiterea unei hotărâri de revocare. Totodată implicarea Președintelui Republicii Moldova în procesul de revocare va crea o procedură de dublu veto iar contestațiile privind hotărârile de revocare vor fi soluționate în termen de 3 luni

Pentru a asigura o mai bună calificare și eligibilitate a membrilor Consiliului de supraveghere se extind domeniile de calificare și se reduce durata mandatului membrilor independenți de la 7 la 5 ani astfel evitându-se suprapunerea mandatelor. Măsurile includ și notificarea anticipată a Parlamentului despre expirarea mandatelor membrilor și stabilirea unui termen clar pentru numirea noilor membri după încheierea mandatelor

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău