Semne de criză? Unul dintre cei mai importanţi miliardari americani din tech şi-a lichidat acţiunile

05 Oct. 2024, 10:21
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Oct. 2024, 10:21 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Michael Dell, fondatorul şi CEO-ul companiei de tehnologiei Dell Technologies, a vândut recent 10 milioane de acţiuni ale companiei sale omonime, în valoare de 1,2 mld. dolari, aceasta fiind a doua vânzare majoră din septembrie, scrie Bloomberg.

Dell a vândut anterior alte 10 milioane de acţiuni, în valoare de 1,17 mld. de dolari, într-o serie de tranzacţii efectuate între 19 şi 23 septembrie, conform unei declaraţii depuse la Securities and Exchange Commission.

Compania a beneficiat de valul de interes al investitorilor pentru companiile de inteligenţă artificială, care s-a văzut în special în creşterea vânzărilor serverelor sale de mare putere. Acţiunile au crescut cu 55% în acest an, iar Dell Technologies a reuşit să intre după un deceniu în S&P 500.

Michael Dell este în prezent a 13-a cea mai bogată persoană din lume, cu o avere de peste 111 mld. de dolari, conform Bloomberg Billionaires Index. El deţine aproximativ jumătate din Dell Technologies, inclusiv acţiuni deţinute de trustul soţiei sale, iar restul averii sale provine din acţiunile Broadcom Inc.

Averea netă a CEO-ului a crescut cu peste 33 de miliarde de dolari în acest an, odată cu creşterea preţului acţiunilor. Un reprezentant al biroului de investiţii al familiei sale a refuzat să comenteze vânzările.

Producătorul de computere a redus numărul de angajaţi din echipa sa de vânzări în luna august şi a declarat la începutul acestei luni că va continua să reducă numărul de locuri de muncă pe fondul îngrijorării acţionarilor privind marjele de profit. De asemenea, compania a ordonat oamenilor săi de la departamentul de vânzări să revină la birou cinci zile pe săptămână.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO