Muntenegru a împrumutat un miliard de dolari de la chinezi pentru a realiza o autostradă. Lucrările au fost dirijate tot de o firmă din China.
Banii s-au terminat, iar acum muntenegrenii riscă să facă concesii.
„Trebuie să recunosc că este cea mai scumpă autostradă din Europa. În Serbia, un tronson asemănător, la o topografie similară, a costat 16 milioane de euro pe kilomreu. La noi e 26”, spune Zvdravko Krivokapic, premierul din Muntenegru.
China a aplicat aceeaşi schemă şi în Sri Lanka şi Djibouti.
Speranţa pentru Muntenergru este să obţină un împrumut de la Uniunea Europeană ca să poată da banii înapoi Chinei şi să poată continua lucrările.
Uniunea Europeană a refuzat să ajute țara candidată să ramburseze un împrumut de 1 miliard de dolari luat de la ExIm Bank din China, pentru un proiect de autostradă neterminat.
Micul stat din Balcanii de Vest și-ar putea găsi în curând terenurile confiscate de o bancă condusă de guvernul comunist chinez, fără speranță de ajutor din exterior.
Purtătoarea de cuvânt a UE, Ana Pisonero, a declarat pentru RFE / RL că blocul „nu rambursează împrumuturile de la terți”, deși a adăugat că Bruxelles-ul are îngrijorări cu privire la „efectele socioeconomice și financiare pe care le pot avea unele investiții ale Chinei”, precum și riscurile a dezechilibrelor economice și a „dependenței datoriei”.