Tarifele de import topesc profiturile industriei americane de ciocolată – Canada și Mexic culeg roadele

30 Iul. 2025, 10:42
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Iul. 2025, 10:42 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Tarifele comerciale impuse de președintelee american Donald Trump, menite să stimuleze producția internă, au început să afecteze grav industria ciocolatei din Statele Unite, în loc să o ajute. Potrivit unei anchete Reuters, bazată pe interviuri cu reprezentanți ai industriei, analiști și comercianți, costurile crescute pentru importul de cacao – un ingredient esențial ce nu poate fi cultivat în SUA – pun în dificultate producătorii americani în fața concurenței din Canada și Mexic, care beneficiază de condiții comerciale mai favorabile în baza pactului USMCA, scrie Reuters.

În timp ce companiile canadiene și mexicane pot exporta în continuare ciocolată în SUA fără taxe vamale, indiferent de originea boabelor de cacao, producătorii americani trebuie să plătească tarife între 10% și 25% pentru materia primă, cu riscul ca acestea să ajungă la 35% începând cu 1 august. Canada, în plus, nu percepe taxe pe importurile de cacao brută sau semifinită, iar Mexicul produce propria cacao – factori care reduc semnificativ costurile de producție pentru fabricile din aceste țări.

Gigantul american Hershey, care fabrică în principal pe teritoriul SUA, dar are și unități în Canada și Mexic, estimează că ar putea suporta costuri tarifare suplimentare de 100 milioane de dolari în a doua jumătate a anului, dacă măsurile actuale rămân în vigoare. Companiile mici resimt și mai acut impactul. De exemplu, Taza Chocolate, o firmă din Massachusetts care lucrează exclusiv cu cacao importată, a fost nevoită să plătească peste 24.000 de dolari în taxe pentru un singur container de cacao din Haiti și se pregătește să achite peste 30.000 de dolari pentru o livrare similară din Republica Dominicană.

Fondatorul Taza, Alex Whitmore, a declarat că aceste tarife „anulează complet marja de profit” și a analizat ideea mutării producției în Canada, dar a renunțat din cauza incertitudinii și costurilor mari. „Mulți dintre noi, antreprenorii, suntem practic înghețați și așteptăm să treacă această perioadă”, a spus el.

În paralel, datele vamale arată că exporturile de ciocolată din Canada către SUA au crescut cu 10% în volum în primele cinci luni ale anului, semn că fabricile canadiene profită de contextul tarifar. Printre companiile care beneficiază se numără producători contractuali din Canada și Mexic, dar și multinaționale precum Barry Callebaut, care are aproape jumătate din unitățile sale nord-americane în afara SUA.

Toate acestea se petrec într-un moment sensibil pentru piața americană, în care prețurile la cacao s-au triplat în ultimul an din cauza condițiilor meteo extreme și a bolilor din Coasta de Fildeș și Ghana. Producătorii americani se văd astfel obligați să transfere costurile asupra consumatorilor. Hershey a majorat recent prețurile pentru produse precum Reese’s, în timp ce Taza a crescut prețurile de retail la ciocolată de la 5,99 la 6,99 dolari.

În ciuda presiunilor, Hershey a declarat că majorările de preț nu sunt legate direct de tarife, însă recunoaște că a inițiat discuții cu guvernul SUA pentru a obține o scutire de taxe pentru cacao. Între timp, Mars a anunțat investiții de 2 miliarde de dolari în producția locală, iar Lindt urmează să decidă dacă își va schimba structura de aprovizionare după 1 august.

Pe fondul acestor realinieri comerciale, companiile mexicane raportează o creștere a cererii din partea firmelor americane interesate să producă peste graniță, potrivit directorului Asociației Mexicane a Producătorilor de Ciocolată și Dulciuri, Paolo Quadrini. El afirmă că tarifele „creează oportunități reale” pentru industria din Mexic.

În acest context tensionat, Trump își menține linia „America First”, în timp ce realitatea arată că protecționismul tarifar riscă să sugrume chiar industria pe care ar trebui să o protejeze.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Aug. 2025, 14:57
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Aug. 2025, 14:57 // Actual //  Ursu Victor

Aeroportul Internațional Chișinău, rebotezat „Eugen Doga”, intră într-o nouă etapă de dezvoltare, cu o investiție ambițioasă de peste 700 milioane lei pentru extinderea terminalului de pasageri. Proiectul, lansat cu exact două luni înainte de alegerile parlamentare din 28 septembrie, ridică semne de întrebare privind oportunitatea electorală a momentului anunțului.

Potrivit directorului Aeroportului, Sergiu Spoială, lucrările ar urma să înceapă în cursul acestui an, imediat după desemnarea prin licitație a companiei de construcție, iar finalizarea este estimată pentru sfârșitul anului 2026. Suprafața terminalului va fi extinsă cu aproximativ 5.000 de metri pătrați, iar finanțarea se va face integral din veniturile proprii ale aeroportului – inclusiv din traficul generat de cetățenii ucraineni, care reprezintă în prezent circa 20–21% din totalul pasagerilor.

Proiectul, care a costat 6,5 milioane de lei a fost elaborat de OATUCL, prevede reorganizarea completă a zonelor de check-in și procesare bagaje, construcția unor extensii moderne în zona de plecări, dar și introducerea unor tehnologii avansate: FAST TRACK pentru flux rapid, ABC-gate-uri pentru control automatizat al pașapoartelor și sisteme de tip self-service pentru bagaje. Vor fi amenajate noi zone de așteptare, extins business lounge-ul, dar și create spații suplimentare pentru confortul pasagerilor – terasă acoperită, cabine de duș etc.

Întrebat dacă termenul de finalizare din 2026 este realist, Spoială a declarat că „marea parte a proiectului a fost deja realizată la nivel tehnic”, iar procedura de desemnare a constructorului „nu va mai dura mult”. „Indiferent de ce va fi în viitor, odată ce proiectul a fost lansat, el trebuie dus la capăt”, a mai spus acesta.

Potrivit datelor oficiale, în prima jumătate a anului 2025, Aeroportul Chișinău a înregistrat un trafic de 2,5 milioane de pasageri. Administrația estimează că până la finalul anului va fi depășit pragul de 5 milioane – o cifră record care justifică, în viziunea conducerii, necesitatea extinderii terminalului.

Rămâne de văzut dacă proiectul va fi dus la capăt conform calendarului și bugetului anunțat – sau dacă planurile de dezvoltare vor rămâne în istorie drept o altă promisiune lansată la timp pentru alegeri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA