Tarifele de import topesc profiturile industriei americane de ciocolată – Canada și Mexic culeg roadele

30 Iul. 2025, 10:42
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Iul. 2025, 10:42 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Tarifele comerciale impuse de președintelee american Donald Trump, menite să stimuleze producția internă, au început să afecteze grav industria ciocolatei din Statele Unite, în loc să o ajute. Potrivit unei anchete Reuters, bazată pe interviuri cu reprezentanți ai industriei, analiști și comercianți, costurile crescute pentru importul de cacao – un ingredient esențial ce nu poate fi cultivat în SUA – pun în dificultate producătorii americani în fața concurenței din Canada și Mexic, care beneficiază de condiții comerciale mai favorabile în baza pactului USMCA, scrie Reuters.

În timp ce companiile canadiene și mexicane pot exporta în continuare ciocolată în SUA fără taxe vamale, indiferent de originea boabelor de cacao, producătorii americani trebuie să plătească tarife între 10% și 25% pentru materia primă, cu riscul ca acestea să ajungă la 35% începând cu 1 august. Canada, în plus, nu percepe taxe pe importurile de cacao brută sau semifinită, iar Mexicul produce propria cacao – factori care reduc semnificativ costurile de producție pentru fabricile din aceste țări.

Gigantul american Hershey, care fabrică în principal pe teritoriul SUA, dar are și unități în Canada și Mexic, estimează că ar putea suporta costuri tarifare suplimentare de 100 milioane de dolari în a doua jumătate a anului, dacă măsurile actuale rămân în vigoare. Companiile mici resimt și mai acut impactul. De exemplu, Taza Chocolate, o firmă din Massachusetts care lucrează exclusiv cu cacao importată, a fost nevoită să plătească peste 24.000 de dolari în taxe pentru un singur container de cacao din Haiti și se pregătește să achite peste 30.000 de dolari pentru o livrare similară din Republica Dominicană.

Fondatorul Taza, Alex Whitmore, a declarat că aceste tarife „anulează complet marja de profit” și a analizat ideea mutării producției în Canada, dar a renunțat din cauza incertitudinii și costurilor mari. „Mulți dintre noi, antreprenorii, suntem practic înghețați și așteptăm să treacă această perioadă”, a spus el.

În paralel, datele vamale arată că exporturile de ciocolată din Canada către SUA au crescut cu 10% în volum în primele cinci luni ale anului, semn că fabricile canadiene profită de contextul tarifar. Printre companiile care beneficiază se numără producători contractuali din Canada și Mexic, dar și multinaționale precum Barry Callebaut, care are aproape jumătate din unitățile sale nord-americane în afara SUA.

Toate acestea se petrec într-un moment sensibil pentru piața americană, în care prețurile la cacao s-au triplat în ultimul an din cauza condițiilor meteo extreme și a bolilor din Coasta de Fildeș și Ghana. Producătorii americani se văd astfel obligați să transfere costurile asupra consumatorilor. Hershey a majorat recent prețurile pentru produse precum Reese’s, în timp ce Taza a crescut prețurile de retail la ciocolată de la 5,99 la 6,99 dolari.

În ciuda presiunilor, Hershey a declarat că majorările de preț nu sunt legate direct de tarife, însă recunoaște că a inițiat discuții cu guvernul SUA pentru a obține o scutire de taxe pentru cacao. Între timp, Mars a anunțat investiții de 2 miliarde de dolari în producția locală, iar Lindt urmează să decidă dacă își va schimba structura de aprovizionare după 1 august.

Pe fondul acestor realinieri comerciale, companiile mexicane raportează o creștere a cererii din partea firmelor americane interesate să producă peste graniță, potrivit directorului Asociației Mexicane a Producătorilor de Ciocolată și Dulciuri, Paolo Quadrini. El afirmă că tarifele „creează oportunități reale” pentru industria din Mexic.

În acest context tensionat, Trump își menține linia „America First”, în timp ce realitatea arată că protecționismul tarifar riscă să sugrume chiar industria pe care ar trebui să o protejeze.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

31 Oct. 2025, 16:58
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
31 Oct. 2025, 16:58 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Giganții globali ai industriei alcoolului traversează una dintre cele mai dificile perioade din ultimele decenii. Valoarea de piață a celor mai mari producători de bere, vin și băuturi spirtoase listați la bursă a scăzut cu 830 de miliarde de dolari în ultimii patru ani, potrivit unei analize realizate de Bloomberg, citată de Agerpres.

Sectorul trece printr-o transformare structurală profundă, alimentată de schimbarea comportamentului consumatorilor, preocupările tot mai mari legate de sănătate și presiunile economice globale.

„Avem o schimbare structurală în desfășurare: oamenii beau mai puțin”, a explicat Sarah Simon, analist la Morgan Stanley, avertizând că marii producători sunt forțați să se adapteze rapid unui model de consum complet diferit.

Acțiunile unor companii precum Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff), Pernod Ricard, Rémy Cointreau, Brown-Forman (Jack Daniel’s) și Treasury Wine Estates au coborât în 2025 la minimele ultimului deceniu. În China, titlurile gigantului Kweichow Moutai se tranzacționează cu peste 40% sub vârful atins în 2021.

Criza este alimentată de tarifele comerciale americane, de dobânzile ridicate care reduc cheltuielile de consum, dar și de creșterea prețurilor materiilor prime. În China, restricțiile privind consumul de alcool la evenimente oficiale și scăderea încrederii gospodăriilor au amplificat declinul.

Marile grupuri din industrie se confruntă cu niveluri ridicate ale datoriilor, restructurări și o volatilitate crescută a managementului. În ultimul an, companii precum Diageo, Rémy Cointreau, Campari, Treasury Wine, Molson Coors și Suntory și-au schimbat directorii generali, iar Moutai a pierdut doi președinți în mai puțin de doi ani.

Un sondaj Gallup arată că, în SUA, ponderea adulților care consumă alcool a coborât la cel mai scăzut nivel din 1939, anul în care au început măsurătorile. Organizația Mondială a Sănătății și autoritățile americane promovează reducerea consumului de alcool, accentuând declinul în rândul generațiilor X, Y și Z.

„Impactul asupra consumului de alcool este de patru ori mai mare decât cel al crizei financiare. Nu ne vom întoarce la ritmurile de creștere din trecut”, avertizează Laurence Whyatt, analist la Barclays.

Pentru a compensa pierderile, marii producători lansează băuturi fără alcool și explorează noi segmente de piață. Carlsberg a introdus un cidru non-alcoolic, campari a lansat băutura Crodino în SUA, diageo a cumpărat brandul american Ritual Zero Proof, iar divizia de băuturi a LVMH, Moët Hennessy, a investit în producătorul de spumant fără alcool French Bloom.

Cu toate acestea, perspectivele rămân sumbre. Analista Sarah Simon afirmă că acțiunile companiilor din industria alcoolului primesc acum cele mai multe recomandări negative dintre toate firmele de bunuri de consum din Europa.

„Industria alcoolului începe să semene tot mai mult cu cea a tutunului — o comparație de neimaginat acum cinci ani”, spune Andrew Gowen, director de cercetare la Bell Asset Management, adăugând că declinul vânzărilor va forța companiile să reducă costurile și să lanseze produse mai ieftine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII