UE, alături de Republica Moldova în fața ”intimidărilor” Rusiei. Garanțiile primite de la Bruxelles

25 Mai 2023, 06:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Mai 2023, 06:32 // Actual //  bani.md

Republica Moldova va organiza, la 1 iunie, a două reuniune a summitului Comunității Politice Europene (CPE), eveniment la care vor participa zeci de șefi de state și de guverne și oficiali europeni.

În acest context, Bruxelles-ul a transmis Chișinăului un puternic mesaj de susținere.
”UE este alături de Moldova. Susținem securitatea voastră energetică, stabilitatea voastră economică. Susținem reformele voastre în calea spre familia noastră europeană. Moldova nu este singură. Uniunea Europeană este cu voi”, a declarat șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Și președinta Parlamentului European, Roberta Metsola, care a participat recent la mitingul proeuropean de la Chișinău – Adunarea Națională ”Moldova Europeană” – a transmis un mesaj de susținere.

”Uniunea Europeană este alături de Republica Moldova. Este alături și de conducerea țării, și de cetățeni. Moldovenii se pot mândri de curajul lor, ținând cont de intimidarea Rusiei. Susținem alegerea proeuropeană. Ei se pot mândri cu solidaritatea față de Ucraina. Parlamentul European va fi mereu pentru Moldova, un prieten adevărat, un aliat. Nu avem nicio îndoială, viitorul nostru este împreună! Moldova nu este singură”, a spus Roberta Metsola.

Summitul Comunității Politice Europene (CPE) va avea loc pe teritoriul unei vinării private din satul Bulboaca, raionul Anenii Noi.

CPE a fost o inițiativă a președintelui Franței, Emmanuel Macron, fiind este un forum care are scopul de a îmbunătăți cooperarea între ţările europene dincolo de graniţele UE.
Primul summit a avut loc în Cehia, iar al treilea va fi organizat în Spania.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO