Vlah s-a răzvrătit împotriva Nataliei Gavrilița. Replica prim-ministrei: Готовь sanie летом

29 Iun. 2022, 16:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Iun. 2022, 16:39 // Actual //  bani.md

Guvernul a aprobat împrumutul de 300 mil. de euro de la BERD pentru achiziția de gaz la iarnă. Bașcana Găgăuziei Irina Vlah s-a arătat indignată de faptul că Republica Moldova are contract cu Gazpromul pentru o perioadă de cinic ani, iar pe de altă împrumută bani. În replică, prim-ministra Natalia Gavrilița i-a spus Irinei Vlah că Republica Moldova trebuie să se asigure de orice risc urmare a conflictului din regiune și a volatilității prețurilor.

„Dacă am semnat acest împrumut sunt careva riscuri că pot fi sistate livrările de gaze din Rusia. Pe de o aparte avem contrat pe cinici ani și ni se spune că este un acordl bun, în timp ce prețurile de achiziție sunt foarte mari. Pe de altă parte încheiem un contract de împrumut cu BERD pe un termen de trei ani în cazul în care vor fi riscuri și ne pregătim de acestea. Cum se explică acest lucru, este prevăzută sistarea gazelor de Federația Rusă”, a întrebat Vlah.

Prim-ministra i-a replicat bașcanei că Republica Moldova a trecut printr-o situație de reducere a gazului în octombrie anul trecut.

„După câte vă aduceți aminte în octombrie anul trecut, nu am avut cantitățile necesare de gaz. Din acel moment s-a luat decizia ca Republica Moldova să aibă propriile rezerve de gaz pentru ca să avem rezerve de cel puțin două luni. În Parlament avem legea cu privire la gazele naturale, care prevede ca tatul să facă stocuri strategice de metan în caz de force majeure pentru securitatea energetică a țării. Dumneavoastră cunoașteți despre volatilitatea prețurilor la gazele naturale și de furnizare? Ne pregătim de orice scenariu ca să avem resursele necesare, dar și rezervele naturale de gaz. Știm că avem război în Ucraina, există reduceri de volume spre țările europene. Trebuie să fim pregătiți. Toate acest lucruri trebuie pregătite vara. Готовь sanie летом”, i-a răspuns Gavrilița Irinei Vlah.

În octombrie anul trecut Moldovagaz a semnat un contract pe cinci ani cu Gazprom, însă până la ajungerea la înțelegere, concernul rus a redus livrările de gaz Republicii Moldova. O condiție la semnarea contractului a fost auditarea datoriei de 709 mil. USD până la sfârșitul lunii mai. Lucru care nu s-a mai întâmplat din cauza războiului din Ucraina care a îndepărtat companiile de audit să participe la concurs.

„În septembrie vom avea același șantaj în condițiile în care va trebui să trecem la formula de iarnă de calcul a prețului la gaz. Gazprom poate să zică voi nu ați făcut auditul și ei pot rezilia contractul, dar acest lucru nu poate fi făcut pentru că afectează Transnistria. Dar ca să avem puterea de negociere trebuie să ne creăm rezerve de gaz pentru cel puțin o lună. Or, Moscova ar putea deconecta gazul definitiv pentru a crea o criză umanitară. Trebuie să ne pregătim de acest scenariu. Or, dacă Kremlinul va ști că suntem pregătiți de așa un scenariu, șansele de reușită la negocieri sunt foarte mari”, explică expertul în energetică Sergiu Tofilat.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 14:30
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
05 Dec. 2025, 14:30 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Asociația exportatorilor de cereale „Agrocereale” solicită conducerii întreprinderii Căile Ferate ale Moldovei (CFM) un răspuns oficial la demersul expediat pe 5 septembrie 2025 privind modificarea politicii tarifare pentru transportul feroviar de mărfuri, intrată în vigoare la 1 octombrie 2025. Într-o scrisoare adresată directorului întreprinderii, Serghei Cotelinic, organizația atrage atenția că noile tarife riscă să afecteze competitivitatea sectorului agricol și să reducă volumul mărfurilor transportate pe calea ferată.

„Agrocereale” subliniază că este necesar un dialog deschis, întrucât tarifele feroviare influențează direct costurile exportatorilor și stabilitatea întregii logistici de export a Republicii Moldova. În acest context, asociația solicită CFM să ofere informații oficiale privind volumele de transport feroviar pentru perioada septembrie–noiembrie a sezonului 2025/2026, precum și date despre solicitările și volumele confirmate pentru luna decembrie. Aceste informații, deși sunt publice, ar permite pieței să evalueze corect gradul de încărcare a infrastructurii feroviare.

Scrisoarea subliniază faptul că Republica Moldova produce anual circa 4 milioane de tone de cereale și oleaginoase, dintre care aproximativ 3,2 milioane de tone sunt exportate. În prezent, doar 14% din acest volum — aproximativ 450.000 de tone — este transportat pe calea ferată, în timp ce 40% ajunge la export prin transport rutier. „Toate volumele care nu merg pe calea ferată sunt captate de transportul auto, principalul concurent al CFM. Aceste fluxuri în creștere reprezintă un potențial de piață nerealizat pentru calea ferată”, avertizează asociația.

„Agrocereale” susține că accentul strategic al CFM nu ar trebui plasat exclusiv pe acoperirea costurilor prin majorări tarifare, ci pe atragerea activă a unor volume mai mari. Asociația amintește că, deși transportul feroviar de mărfuri este realizat uneori la limita sau sub costurile reale, creșterea volumelor ar reduce costul unitar și ar îmbunătăți rezultatele financiare. În acest sens, organizația propune elaborarea unei strategii de stimulare a cererii, astfel încât fermierii și traderii să aibă predictibilitate și motive economice reale pentru a reveni la transportul pe calea ferată.

Asociația consideră necesară implicarea unor economiști și specialiști în calculul tarifelor pentru a elabora prețuri competitive, adaptate pieței. Organizația se declară gata să ofere suport consultativ și să participe la analiza economică.

Deși „Agrocereale” recunoaște că majorarea tarifelor cu 7% față de 2023 este explicată prin inflație, creșterea costurilor cu combustibilul, personalul și infrastructura, aceasta consideră că noile tarife sunt insuficient de atractive și pot provoca un efect invers: migrarea suplimentară a fluxurilor către transportul rutier.

Asociația solicită, totodată, clarificări privind includerea amortizării parcului rulant în structura actuală a tarifului, având în vedere starea critică a materialului rulant al CFM.

În final, „Agrocereale” avertizează că, de-a lungul anilor, sectorul agricol a părăsit în repetate rânduri transportul feroviar din cauza condițiilor nefavorabile, revenind abia după ajustări de tarif și politică operațională. „Nu ne dorim repetarea acestui ciclu. Doar prin dialog și decizii comune putem asigura stabilitatea și creșterea fluxurilor”, se arată în adresare.

Anterior, CFM, într-un comunicat de presă, susținea că tarifele pentru transportul cerealelor rămân printre cele mai avantajoase din sistemul feroviar, fiind semnificativ mai mici decât cele aplicate altor tipuri de mărfuri. Potrivit instituției, aceste prețuri preferențiale sunt susținute din resurse interne, printr-un regim strict de economisire a combustibilului, energiei și cheltuielilor de întreținere, precum și prin optimizarea personalului.

CFM precizează că tarifele pentru cereale au fost stabilite la 1 ianuarie 2023 și au rămas neschimbate timp de trei ani. Începând cu 1 octombrie 2025, prețul a fost majorat cu doar 7%, chiar dacă, economic, ajustarea justificată ar fi fost de până la 15%. Transportul cerealelor beneficiază în continuare de reduceri de până la 42% față de tariful de bază, iar lista rutelor eligibile a fost extinsă pentru a facilita exportul fermierilor.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII