Primul sondaj din 2023! Cine este cel mai detestat politican. Moldovenii îl urăsc de moarte

03 Feb. 2023, 10:51
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Feb. 2023, 10:51 // Actual //  bani.md

Președintele Maia Sandu este personalitatea politică din Republica Moldova în care cetățenii au cea mai mare încredere, arată un sondaj realizat de către CBS Research la comanda Comunității WatchDog.MD. Șefa statului, care a fost menționată de aproape 24% din respondenți, este urmată de fostul președinte, Igor Dodon, care a fost numit de circa 7% din persoanele intervievate.

57% din respondenți nu au putut numi o personalitate politică în care au mare încredere. Dintre cei 43% rămași, peste jumătate au numit-o pe Maia Sandu. Ea este urmată de Igor Dodon (6,9%), Ilan Șor (3,5%), Ion Ceban (2,1%), Ion Chicu (1,4%), Vladimir Voronin (1,3%) etc. Întrebarea a fost deschisă.

Sondajul arată că la capitolul pozitiv pe primul loc se situează primarul capitalei, Ion Ceban, cu un rating de imagine cumulat de 41,5%. El este urmat de președinta Maia Sandu, cu 38,6%, și ex-președintele Igor Dodon, cu 37,2%.

„La capitolul „foarte multă încredere” sunt 23%, practic același procent ca la întrebarea deschisă, cei care spun că au foarte mare încredere în Maia Sandu. Ea este urmată de Igor Dodon, cu 12,9%, și la distanță foarte mică în spate este Ion Ceban, cu 12,3%”, a menționat Valeriu Pașa.

La capitolul anti-rating, lider detașat rămâne fostul lider al Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc – 88%. El este urmat de liderul Partidului politic Șor, Ilan Șor – 67%. Președinta Maia Sandu are un anti-rating cumulat de aproape 59%, alături de Igor Dodon, care este practic la același nivel.

Cercetarea arată că, dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare, în legislativ ar accede trei formațiuni politice. Este vorba despre Partidul Acțiune și Solidaritate, pentru care ar vota 23,4% alegători, Blocul Comuniștilor și Socialiștilor – 22% și Partidul politic Șor – 11,3%. În același timp, aproape 20% din respondenți sunt indeciși.

Din numărul decișilor, 33,1% ar vota cu PAS. 31,1% ar vota cu BCS, iar 16% – PPȘor. La distanță mică de pragul electoral s-a situat Mișcarea Alternativa Națională, condusă de Ion Ceban, cu 4,1%.

Sondajul a fost efectuat la telefon în perioada 17-26 ianuarie, pe un eșantion de 1 001 persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII