Prohodul Air Moldova! Sturza: Datorii uriașe (sute de milioane!) față de aeroporturi internaționale și furnizori

02 Mart. 2023, 15:32
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Mart. 2023, 15:32 // Actual //  bani.md

Companiei Air Moldova îi cântăm prohodul, se întreabă fostul premier și actualul om de afaceri Ion Sturza

„Pe fundalul „plecării” Wizz Air, noutățile de anulare a zeci de zboruri de către „mândria națională” Air Moldova amplifică panica. Nucă de… rahat… E tentant să spui că este ceva coordonat de acționarul Air Moldova. Pentru cine nu știe, este… Șor! Rușii „curăță” spațiul aerian al Moldovei… Bun titlu, nu”, spune Sturza.

Fostul premier, care cunoaște afacerile din aviație, „îmi dau destul de bine seama că astăzi este extrem de greu să operezi profitabil în condițiile concurenței acerbe cu low-costurile în condiții open sky. Cam toate companiile „naționale” din regiune au dat chix în ultimii 20 de ani. Sunt cerute alte modele de business, altă flotă și suport de la stat. Dar, în primul rând altă mentalitate! Nu mai merge ca în Sovietskii Soiuz”.

„Air Moldova a fost foarte mulți ani o vacă de muls pentru tot felul de escroci. Șor nu a fost mai breaz, deși aparent nu a făcut mari bani. Mai degrabă a transferat profituri uriașe de la Aeroport către Air Moldova, acceptând neplata taxelor aeroportuare. Apropo, taxa. Este una din cele mai mari din Europa. Multe de spus, dar guverne consecutive au tot „uitat” să elimine o componentă legată de un eventual credit de la BERD. Șor a „ba..lit” și creditul nu a mai venit, iar taxa a rămas…”, a punctat Sturza.

Potrivit omului de afaceri, astăzi, simplu spus, au rămas fără bani. E sezonul „jos” și fluxul de numerar a „secat”. „Datorii uriașe (sute de milioane!) față de aeroporturi internaționale, furnizori și… corect, AIC, pe care guvernul se tot căcăie să-l ia în primire după decizia judecătorească. Respectiv, în așa condiții să arunci mărul stricat în brațele cuiva e cea mai bună soluție. E strategia lui Șor după ce a pierdut controlul asupra AIC. Să se spele!”.

Fostul premieri a explicat cum poate fi salvată AirMoldova. „Unii zic că se mai poate de salvat ceva. Poate. Doar cu o singură condiție. Naționalizat și privatizat cu un leu cu cineva care „poate”. Deși mulți zic că managementul actual e bun și încearcă din răsputeri să țină „avionul în zbor”, am unele îndoieli. Trebuie adus cineva urgent să gestioneze procesul. Cineva care cunoaște bine industria. Eu personal am două opțiuni: Oleg Tofilat, dar el e prins la CFM, și Nicolae Petrov, fost președinte Moldavian Airlines. Da, a fost faultat de „granzii” și „piticii” de la Timișoara, dar are încă multă vână”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO