Companiei Air Moldova îi cântăm prohodul, se întreabă fostul premier și actualul om de afaceri Ion Sturza
„Pe fundalul „plecării” Wizz Air, noutățile de anulare a zeci de zboruri de către „mândria națională” Air Moldova amplifică panica. Nucă de… rahat… E tentant să spui că este ceva coordonat de acționarul Air Moldova. Pentru cine nu știe, este… Șor! Rușii „curăță” spațiul aerian al Moldovei… Bun titlu, nu”, spune Sturza.
Fostul premier, care cunoaște afacerile din aviație, „îmi dau destul de bine seama că astăzi este extrem de greu să operezi profitabil în condițiile concurenței acerbe cu low-costurile în condiții open sky. Cam toate companiile „naționale” din regiune au dat chix în ultimii 20 de ani. Sunt cerute alte modele de business, altă flotă și suport de la stat. Dar, în primul rând altă mentalitate! Nu mai merge ca în Sovietskii Soiuz”.
„Air Moldova a fost foarte mulți ani o vacă de muls pentru tot felul de escroci. Șor nu a fost mai breaz, deși aparent nu a făcut mari bani. Mai degrabă a transferat profituri uriașe de la Aeroport către Air Moldova, acceptând neplata taxelor aeroportuare. Apropo, taxa. Este una din cele mai mari din Europa. Multe de spus, dar guverne consecutive au tot „uitat” să elimine o componentă legată de un eventual credit de la BERD. Șor a „ba..lit” și creditul nu a mai venit, iar taxa a rămas…”, a punctat Sturza.
Potrivit omului de afaceri, astăzi, simplu spus, au rămas fără bani. E sezonul „jos” și fluxul de numerar a „secat”. „Datorii uriașe (sute de milioane!) față de aeroporturi internaționale, furnizori și… corect, AIC, pe care guvernul se tot căcăie să-l ia în primire după decizia judecătorească. Respectiv, în așa condiții să arunci mărul stricat în brațele cuiva e cea mai bună soluție. E strategia lui Șor după ce a pierdut controlul asupra AIC. Să se spele!”.
Fostul premieri a explicat cum poate fi salvată AirMoldova. „Unii zic că se mai poate de salvat ceva. Poate. Doar cu o singură condiție. Naționalizat și privatizat cu un leu cu cineva care „poate”. Deși mulți zic că managementul actual e bun și încearcă din răsputeri să țină „avionul în zbor”, am unele îndoieli. Trebuie adus cineva urgent să gestioneze procesul. Cineva care cunoaște bine industria. Eu personal am două opțiuni: Oleg Tofilat, dar el e prins la CFM, și Nicolae Petrov, fost președinte Moldavian Airlines. Da, a fost faultat de „granzii” și „piticii” de la Timișoara, dar are încă multă vână”.