Comisia Europeană a recomandat începerea negocierilor de aderare la UE cu Republica Moldova și Ucraina

08 Nov. 2023, 13:41
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Nov. 2023, 13:41 // Actual //  bani.md

Comisia Europeană a recomandat începerea negocierilor de aderare la UE cu Republica Moldova și Ucraina. Decizia finală urmează să fie luată în luna decembrie la summit-ul Consiliului UE.

Republica Moldova şi Ucraina au primit statutul de ţară candidată pentru aderarea la Uniunea Europeană în vara anului trecut, iar următoarea etapă în drumul către UE ar fi începerea negocierilor de aderare şi îndeplinirea unor condiţii-cheie stabilite de UE.

La Kiev, un oficial guvernamental de rang înalt a declarat că Ucraina se aşteaptă ca Comisia Europeană să emită o evaluare „pozitivă” a cererii sale de aderare, o recompensă râvnită în condiţiile în care trupele se confruntă cu oboseala celor peste 20 de luni luptă şi există îngrijorări cu privire la viitorul ajutorului militar vital al Statelor Unite.

Comisia va evalua Ucraina în şapte domenii de reformă în raportul care va sta la baza deciziei-cheie a liderilor europeni din decembrie.

În ceea ce priveşte Republica Moldova, pentru începerea negocierilor propriu-zise de aderare, Chişinăul trebuie să îndeplinească nouă recomandări formulate anul trecut de Comisia Europeană. Domeniile vizate sunt justiţia, combaterea corupţiei şi crimei organizate, dez-oligarhizarea, reforma administraţiei publice şi a serviciilor publice, managementul finanţelor publice, consolidarea rolului societăţii civile în procesele decizionale şi protejarea drepturilor omului. După un an, Chişinăul a îndeplinit trei din cele nouă recomandări, potrivit unui raport intermediar din vara 2023, care constata că Moldova şi-a făcut cel mai bine temele, potrivit Europa Liberă. Comisarul european pentru vecinătate şi extindere, Oliver Varhelyi, a declarat că Moldova a făcut progrese importante în ceea ce priveşte respectarea drepturilor omului, dar rămâne restantă pe domeniul justiţiei.

Negocierile de aderare a unei ţări la UE durează de obicei ani de zile, până când candidaţii îndeplinesc criteriile juridice şi economice extinse pentru a adera. Pe de altă paerte, blocul comunitar se fereşte să primească o ţară aflată în război, aşa cum este Ucraina. Cu toate acestea, promovarea integrării occidentale este o prioritate majoră pentru Ucraina, o fostă republică sovietică de aproximativ 44 de milioane de locuitori, situată între Rusia şi UE. Susţinătorii apropierii Ucrainei de UE vorbesc de o necesitate geostrategică.

„Consensul este clar”, a declarat un diplomat francez de rang înalt, adăugând că sprijinul pentru Ucraina rămâne „foarte solid” în UE şi că blocul nu îşi poate permite să piardă în faţa Rusiei.

Ungaria – unde premierul Viktor Orban se mândreşte cu contactele sale cu Moscova – a devenit principalul adversar potenţial al unei decizii pozitive pentru Kiev în decembrie, care va necesita sprijinul unanim al tuturor celor 27 de state membre ale blocului, scrie Reuters.

În cadrul unei vizite efectuate sâmbătă la Kiev, preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a lăudat Ucraina pentru progresele înregistrate în materie de reforme, afirmând că ţara a îndeplinit peste 90% din condiţiile stabilite pentru a începe negocierile oficiale de aderare. Von der Leyen a menţionat că reformele rămase nerezolvate sunt: intensificarea în continuare a luptei împotriva corupţiei, adoptarea unei legi privind lobby-ul şi înăsprirea normelor privind declararea activelor. În cele din urmă, a declarat ea, Ucraina trebuie să abordeze şi recomandările în aşteptare ale Comisiei de la Veneţia privind protejarea drepturilor minorităţilor naţionale, inclusiv în domeniul educaţiei. Această problemă, a educaţiei în limba maternă, a fost ridicată în mod insistent de Budapesta, care s-a plâns de tratamentul aplicat de Ucraina etnicilor maghiari, dar şi Bucureştiul are aşteptările sale în această privinţă.

„Vă luptaţi într-un război existenţial şi, în acelaşi timp, vă reformaţi profund ţara”, a declarat Ursula von der Leyen în cadrul unei conferinţe de presă comune cu preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski, la Kiev. Ea şi-a exprimat încrederea că Ucraina va finaliza în curând etapele rămase şi va avansa pe drumul său către UE. Zelenski a promis că Kievul va îndeplini condiţiile şi că o decizie pozitivă a UE ar da o nouă motivaţie ţării şi trupelor sale. „Nu vor exista zone geopolitice gri în Europa. Vom asigura o nouă bază pentru creşterea şi dezvoltarea Ucrainei şi a tuturor ţărilor europene. Vom garanta ţării noastre şi cetăţenilor noştri o securitate economică şi socială reală”, a declarat el.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO