Altex, liderul retailului electro-IT aruncă un colac de salvare companiei de mobilă a unui milionar moldovean

28 Apr. 2023, 08:02
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Apr. 2023, 08:02 // Actual //  bani.md

Altex, liderul retailului electro-IT din România, aruncă un colac de salvare companiei Vivre Deco, care a intrat în insolvenţă la propria cerere în luna martie, preluând o creanţă în valoare de 4,6 mil. euro de la Banca Transilvania.

Altex preia creanţa bancară de 4,6 mil. euro de la Banca Transilvania. Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco a intrat în insolvenţă la propria cerere pe 6 martie 2023. La jumătatea anului trecut (cele mai recente date publice) compania avea datorii totale de 24 mil. euro.

Altex, liderul retailului electro-IT din România, aruncă un colac de salvare companiei Vivre Deco, care a intrat în insolvenţă la propria cerere în luna martie, preluând o creanţă în valoare de 4,6 mil. euro de la Banca Transilvania. Ţinta este restructu­rarea businessului şi repunerea lui pe un trend ascendent.

„Ce ne dorim este ca Vivre să continue să funcţioneze şi să se dezvolte ca un marketplace. Există potenţial pe acest format de marketplace unde există un singur jucător şi astfel, cu siguranţă, există loc şi de un al doilea. Viziunea noastră este ca Vivre să continue să activeze pe domeniul pe care l-a consacrat – mobilă şi decoraţiuni, dar cu posibilitatea de a extinde totodată sortimentul de articole şi în alte categorii. Ce putem noi să facem este să venim cu capital, cu produse noi care să fie listate şi cu know-how-ul câştigat în trei decenii de activitate în retailul românesc“, a spus Dan Ostahie, CEO şi fondator al Altex România pentru ZF.

Antreprenorul a declarat în mai multe rânduri că are în plan să dezvolte în grupul Altex un marketplace, motiv pentru care compania şi-a extins activitatea în ultimii ani către noi categorii de produse, inclusiv mobilier, bricolaj, produse auto, jucării, băuturi şi produse sanitare. Omul de afaceri crede în potenţialul acestui model de business.

În cazul Vivre Deco, Altex mizează pe restructurarea şi relansarea businessului care se confruntă de mai multă vreme cu probleme. Conform datelor actuale, managementul companiei creionează acum un plan de reorganizare a companiei.
Pentru companiile aflate în insolvenţă, există două posibilităţi: depunerea unui plan de restructurare şi relansare a afacerii şi, respectiv, intrarea în faliment, soluţia fiind votată de creditori.

„Putem ajuta la ieşirea din insolvenţă a companiei, având o abordare pro business, în măsura în care actualul management îşi doreşte acest lucru. Acest context în care ne aflăm ar putea însemna o relansare a brandului Vivre pe piaţă. Suntem deschişi şi flexibili dar mai ales suntem interesaţi să identificăm cele mai bune soluţii, coerente cu obiectivele strategice şi financiare ale companiei“, declară Dan Ostahie
La 30 iunie 2022, veniturile Vivre se prăbuşiseră de la 132 mil. lei (în S1 2021) la 73,8 mil. lei.

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco a intrat insolvenţă la propria cerere pe 6 martie 2023. La jumătatea anului trecut (cele mai recente date publice) compania avea datorii totale (pe termen scurt şi lung) de 117 mil. lei (24 mil. euro), conform calculelor ZF pe baza datelor publicate într-un raport la BVB. Dat fiind că în noiembrie obligaţiunile companiei la bursă au fost suspendate de la tranzacţionare – pentru a reveni apoi în primăvara acestui an – nu există publice datele financiare pe tot anul trecut.

Preluând o creanţă în valoare totală (cu garanţiile aferente) de 4,6 mil. euro, Altex ar putea să se numere printre principalii creditori ai Vivre şi să aibă un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte viitorul businessului. Potrivit lui Dan Ostahie, Altex este singurul creditor garantat. Antreprenorul nu a dezvăluit suma plătită pentru această creanţă.

Această mutare vine la câeva luni după ce compania Vivre Deco a încercat o procedură premergătoare insolvenţei – de concordat preventiv – şi un plan de reorganizare care nu a primit însă acordul creditorilor. A urmat astfel insolvenţa.

Retailerul Altex, ce are circa 125 de magazine sub brandurile Altex şi Media Galaxy, a raportat vânzări în valoare de 5,9 mld. lei (1,2 mld. euro) în 2021, valoare ce a poziţionat compania pe secunda treaptă a podiumului celor mai mari afaceri antreprenoriale româneşti, după Dedeman şi înainte de Fildas Trading, distribuitorul de medicamente al Ancăi Vlad. Într-un deceniu, businessul Altex a crescut de cinci ori.

La finele anului trecut, fondul Neogen, controlat în proporţie de 67% de Călin Fusu, avea o participaţie de 50% la Vivre Deco. În acţionariat mai erau Adisory Delta (45%), companie deţinută indirect de Oliver Cadogan – soţul Monicăi Cadogan, care şi-a anunţat demisia din funcţia de CEO al Vivre pe 26 august, respectiv Nagy Vajda Andras Peter, cu 5% din acţiuni.

Călin Fusu a investit în firme din diverse sectoare de activitate, precum CleverTaxi (care a fost achiziţionat de către Daimler AG), Vivre Deco, Casta Imobiliare sau Concept Apps SRL.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO