Exporturile maritime de benzină ale Federației Ruse au înregistrat o prăbușire dramatică în luna mai 2025, ajungând la doar 133.000 de tone – o scădere de 47% față de aceeași perioadă a anului trecut și de 63% față de luna aprilie, potrivit datelor Centrului pentru Indici de Prețuri (CCI), consultate de publicația RBK.
Această contracție semnificativă este atribuită mai multor factori:
Oprirea totală a livrărilor către Asia, pe fondul unei conjuncturi nefavorabile de preț și a întăririi rublei. Doar în aprilie, Rusia exportase în Asia 156.000 de tone.
Lucrări de reparație prelungite la rafinăriile de petrol, în special la uzinele din Komsomolsk, Ufa și Volgograd, care au redus producția de benzină cu aproximativ 72.000 de tone.
Creșterea sezonieră a cererii interne, cauzată de perioada agricolă activă din Rusia.
În ciuda scăderii globale, Africa a devenit principala destinație pentru benzina rusească în mai, cu un volum de 90.000 de tone – o creștere de 90% față de anul trecut și de 17% față de aprilie. În primele cinci luni ale anului, exporturile către continentul african au totalizat 622.000 de tone (+3% anual). Pe locul doi s-a situat Brazilia, cu 41.000 de tone livrate în luna mai, în creștere cu 17% față de aceeași perioadă din 2024.
Potrivit lui Vladimir Nikitin, expert al agenției de analiză „Siala”, în prezent Rusia exportă lunar doar între două și patru nave de benzină. El subliniază că, deși în primăvară rafinăriile nu au fost afectate de atacuri masive ale dronelor ucrainene, riscurile erau anticipate, astfel că Rusia ar putea dispune de stocuri excedentare care vor permite o reluare a exporturilor.
Benzina nu reprezintă un produs strategic pentru export în comparație cu motorina, precizează Serghei Frolov de la NEFT Research. Exporturile de benzină includ doar excedentul neutilizat pe piața internă sau volume care nu respectă standardele ecologice rusești (Clasa 5).