Boom-ul pentru produsele de lux arată puterea de cumpărare a bogaţilor

28 Ian. 2023, 05:14
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Ian. 2023, 05:14 // Actual //  bani.md

Poate că ne îndreptăm spre o recesiune globală, dar există un grup de oameni care se pare că nu se pot opri din cheltuieli, cei mai bogaţi din lume. În timp ce vânzările cu amănuntul în general au scăzut, iar piaţa bursieră a scăzut cu 20% anul trecut, cheltuielile pentru bunuri şi experienţe de lux au crescut, de fapt, cu aproximativ aceeaşi sumă în 2022, conform Financial Times.

Datele, care provin dintr-un nou studiu Bain & Company privind piaţa luxului, contestă o mare parte din înţelepciunea noastră convenţională despre cheltuielile de lux şi despre cei bogaţi în general.

Pentru început, boom-ul de anul trecut al pieţei de 1,38 trilioane de euro a fost determinat aproape în întregime de generaţiile Z şi Y, care au dominat piaţa bunurilor personale (inclusiv îmbrăcăminte de lux, genţi, bijuterii etc.). “Cheltuielile Generaţiei Z şi chiar ale generaţiei Alpha, mai tânără, vor creşte de trei ori mai repede decât ale altor generaţii până în 2030”, potrivit Bain.

Contrazicând şi mai mult presupunerile noastre, acest boom al luxului nu a fost alimentat de China, care a fost încă închisă în mare parte a anului trecut, ci de SUA, care a condus piaţa, iar New York-ul a fost cel care şi-a dublat statutul de capitală mondială a luxului. În ciuda faptului că toţi banii de pe Wall Street şi din Silicon Valley s-au mutat în locuri precum Miami, Los Angeles sau Austin, Big Apple este în continuare locul în care oamenii se duc să cheltuiască sume mari de bani pe lucruri precum bijuterii, ceasuri, genţi de mână şi turism de lux.

Trebuie să spun că nu m-aş fi aşteptat la mare lucru. Credeam că şi persoanele cu averi nete mari vor fi ceva mai sensibile la scăderea abruptă a preţurilor activelor, având în vedere că acestea sunt, de obicei, persoane ai căror bani provin în mare parte din active şi nu din venituri. Poate că ar cheltui, dar nu într-un mod care să reflecte de fapt scăderea acţiunilor, ci doar în sens ascendent.

Dar experţii în lux spun că, pur şi simplu, s-a creat atât de multă bogăţie în ultimele două decenii încât chiar şi o corecţie de 20% a preţului la bursă este o bubuitură pentru primele 5% din piaţă, iar acest top 5% reprezintă 40% din vânzările globale ale pieţei de lux, potrivit lui Milton Pedraza, CEO al Luxury Institute din New York.

“OK, deci piaţa este în scădere, poate că, dacă am un birou de familie, cecurile pe care le trimit într-o anumită lună vor fi de 80.000 de dolari în loc de 100.000 de dolari”, spune Pedraza, care analizează industria bunurilor şi serviciilor premium. Dar multe familii nu au clipit, spune el. “Există încă multă bogăţie acolo”.

Oamenii bogaţi au mai mult timp în care să-şi cheltuiască banii, deoarece acum trăiesc cu aproximativ un deceniu mai mult decât omologii lor cu venituri mici, datorită unei mai bune asistenţe medicale, diete, nutriţie şi odihnă. Pedraza crede că noţiunea că cei bogaţi sunt dependenţi de muncă este un mit. Pentru ei, spune el, “este un sprint, nu un maraton. Poate că muncesc din greu pentru a încheia o afacere, iar apoi pleacă într-o vacanţă lungă”. El estimează că persoanele UHNW pe care le intervievează lucrează în mod regulat aproximativ şase ore pe zi, “aşa că sunt mai puţin stresate”.

Nu numai că cei bogaţi trăiesc mai mult, dar sunt mai mulţi decât înainte, datorită creşterii continue a unei clase de proprietari de active în ţările în curs de dezvoltare, iar după o jumătate de secol de creştere economică accelerată, există, de asemenea, mai multă bogăţie intrageneraţională, remarcă Claudia D’Arpizio, partener Bain. “Aveţi acum cinci generaţii” de consumatori de lux care cumpără mărci precum Vuitton, Hermès sau Chanel, cu care au crescut literalmente.

Brandurile de acest gen sunt cele care s-au descurcat cel mai bine în ultima vreme. Au reuşit acest lucru rămânând extrem de luxoase, în loc să încerce să atragă partea mai mare, dar mai vulnerabilă din punct de vedere economic, cea mai mică de 80% din consumatori. “Au ţintit o mentalitate, mai degrabă decât un grup demografic”, spune Pedraza, iar această mentalitate este “”Bunica (sau străbunica), pot împrumuta geanta Kelly?”

Acest lucru ne duce la un alt motiv din spatele boom-ului luxului, creşterea unei pieţe secundare. Furnizorii de produse de epocă de lux sunt omniprezenţi în oraşele în care locuiesc clienţii şi în locurile în care aceştia îşi petrec vacanţele. Dar există şi revânzători online pe piaţa de masă, cum ar fi The RealReal, care oferă profesioniştilor care lucrează un loc de revânzare a articolelor de îmbrăcăminte sau a bijuteriilor de lux folosite.

Una dintre cele mai interesante diferenţe dintre boom-ul luxului de după Covid şi piaţa de după 2008 este că, de data aceasta, nu pare să existe nici-o preocupare cu privire la consumul ostentativ. Poate că aceasta este o rămăşiţă din epoca Trump “lăcomia este bună”. Sau poate că reflectă răspunsuri politice diferite la crizele respective. După criza financiară globală, guvernele au salvat companiile. După pandemie, consumatorii americani au primit 2 trilioane de dolari în stimulente. Este clar că i-au cheltuit.

Pe măsură ce inflaţia (care a lărgit şi piaţa de lux în 2022 prin creşterea preţurilor) începe să muşte, veţi vedea cum cei 80% din consumatorii de lux mai mici vor cădea. Aceştia ar putea fi dispuşi să cumpere o brăţară Chanel sau o eşarfă Hermès o dată pe an, dar au şi datorii, care devin din ce în ce mai costisitoare.
În ceea ce priveşte cei mai bogaţi din lume, banii lor şi stilul lor de viaţă par să reflecte cu adevărat o nouă eră aurită. Nu pot să nu mă întreb când şi cum se va termina totul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Nov. 2025, 08:56
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
02 Nov. 2025, 08:56 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Italia continuă să atragă atenția lumii cu ofertele sale spectaculoase de case la prețul de un euro, dar în spatele acestor anunțuri se ascund costuri uriașe, birocrație sufocantă și lipsa infrastructurii. Deși ideea pare ideală pentru cei care visează la o casă în Toscana sau Sardinia, realitatea este mult mai complicată, arată o analiză realizată de Meduza, Politico și Financial Times.

Italia trece prin cea mai gravă criză demografică din istorie, cu o scădere constantă a populației de peste 16 ani. Rata natalității se află la un nivel minim istoric, iar tinerii educați părăsesc țara în căutarea unor salarii mai bune în alte state europene. Premierul Giorgia Meloni a aprobat un plan de 500.000 de vize pentru muncitori extracomunitari, pentru a compensa lipsa forței de muncă din agricultură și turism. Satele din Sardinia și din sudul Italiei sunt cele mai afectate: școlile și spitalele se închid, magazinele dispar, iar în multe localități singura sursă de venit a rămas turismul sezonier.

Programul „Case pentru un euro” a fost lansat de mai multe comune italiene pentru a repopula zonele depopulate. În teorie, oricine poate cumpăra o casă cu un euro, dar în realitate costurile de renovare pot ajunge la 200.000–600.000 de euro. Majoritatea caselor scoase la vânzare se află în stare avansată de degradare, fără acoperiș, apă sau electricitate. Autoritățile impun cumpărătorilor să restaureze imobilul în termene scurte, iar neîndeplinirea obligațiilor duce la pierderea banilor și la anularea tranzacției. În plus, un euro este doar prețul de pornire la licitație, iar în unele cazuri ofertele finale pornesc de la 6.000 de euro. Cumpărătorii trebuie să depună și un depozit de garanție, care nu este returnat dacă lucrările nu sunt finalizate.

Pentru străini, situația este și mai complicată: achiziția unei case nu oferă drept de rezidență în Italia sau în Uniunea Europeană. După victoria lui Donald Trump în SUA, comuna Ollolai din Sardinia a lansat o campanie pentru atragerea americanilor, promițând o viață liniștită „pe insula paradisului”. Un an mai târziu, niciun imobil nu fusese vândut. Între 2018 și 2024, doar zece case din Ollolai au fost cumpărate și restaurate. Localnicii sperau la un val de nomazi digitali și artiști, însă puțini s-au încumetat să investească zeci de mii de euro într-un sat fără infrastructură.

Există însă și povești cu final fericit. Fotografa spaniolă Ivo Rovira a cumpărat un imobil în Sardinia, l-a restaurat și a deschis un mic restaurant local. „Nu ne simțim turiști, ci armunjini adevărați”, spune ea. Americanii Tam și Gary Holm din Los Angeles au reușit să cumpere o casă în Sicilia după mai multe încercări, investind în total 160.000 de euro. „M-am îndrăgostit de oamenii de aici. Sunt prietenoși, ospitalieri, și orașul, deși mic, e plin de viață”, a declarat Holm pentru Business Insider.

Deși programul a atras atenția internațională, infrastructura precară, birocrația și costurile ascunse continuă să-i descurajeze pe cumpărători. Economiștii avertizează că depopularea satelor italiene riscă să provoace un nou val de criză economică în regiunile rurale, iar fără investiții serioase, nici măcar casele de un euro nu mai pot salva satele care dispar.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII