Care sancţiuni? În luna mai, importurile oficiale de gaze naturale din Rusia au depăşit în Europa livrările din SUA

18 Iun. 2024, 07:25
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
18 Iun. 2024, 07:25 // Actual //  bani.md

În luna mai, pentru prima dată în aproape doi ani, importurile de gaze naturale din Rusia au depăşit în Europa livrările din SUA, în ciuda eforturilor regiunii de a se debarasa de combustibilii fosili ruşi de la invazia la scară largă a Ucrainei, scrie FT.

În timp ce factori punctuali au determinat această inversare, ea evidenţiază dificultatea de a reduce în continuare dependenţa Europei de gazul din Rusia, mai multe ţări est-europene depinzând încă de importurile de la vecinul lor.

„Este surprinzător să vedem cum cota de piaţă a gazului rusesc şi a [gazului natural lichefiat] creşte în Europa după toate prin câte am trecut şi după toate eforturile depuse pentru a decupla şi a elimina riscurile legate de aprovizionarea cu energie”, a declarat Tom Marzec-Manser, şeful departamentului de analiză a gazelor din cadrul companiei de consultanţă ICIS.

După invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina în februarie 2022, Moscova şi-a redus livrările de gaze prin conducte către Europa, iar regiunea a intensificat importurile de GNL, care este transportat pe nave specializate, SUA fiind un furnizor important.

SUA au depăşit Rusia ca furnizor de gaze pentru Europa în septembrie 2022 şi, din 2023, au reprezentat aproximativ o cincime din aprovizionarea regiunii.

Dar luna trecută, gazele ruseşti prin conducte şi transporturile de GNL au reprezentat 15% din totalul livrărilor către UE, Marea Britanie, Elveţia, Serbia, Bosnia şi Herţegovina şi Macedonia de Nord, potrivit datelor ICIS.

GNL din SUA a reprezentat 14% din aprovizionarea regiunii, cel mai scăzut nivel din august 2022, arată datele ICIS.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Volumul total al mărfurilor tranzitate prin porturile Republicii Moldova în primul semestru al anului 2025 a atins un nivelul de 1.075.032 tone, potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija. Exporturile au dominat structura tranzacțiilor, cu 54% din total (576.936 tone), în timp ce importurile au reprezentat 46% (498.097 tone).

structură evidențiază orientarea economiei moldovenești către piețele externe, cu accent pe exportul de produse agricole – floarea-soarelui, grâu și porumb fiind în topul mărfurilor exportate, cu ponderi de 34%, 34% și 19% respectiv.

Portul Ungheni se detașează net ca principal hub logistic al țării, procesând 792.726 tone – echivalentul a 74% din traficul total. Acesta a avut o activitate intensă atât la export (443.878 tone), cât și la import (348.848 tone). În schimb, portul Giurgiulești a înregistrat un trafic total de 282.306 tone, cu un ușor avans al importurilor (53%) față de exporturi (47%).

Din punct de vedere al lunilor, martie a fost perioada cu cel mai mare volum de marfă (224.289 tone), cel mai probabil ca urmare a pregătirilor pentru sezonul agricol. În iunie s-a înregistrat cel mai mic volum (108.841 tone), iar datele pentru iulie (2.559 tone) sunt parțiale.

Pe partea de importuri, materialele de construcții și resursele energetice conduc clasamentul. Pietrișul reprezintă 31% din totalul importurilor (155.032 tone), urmat de motorină (18%), îngrășăminte (15%) și cărbune (14%). Ungheni este principalul punct de intrare pentru carburanți, îngrășăminte și cărbune, în timp ce Giurgiulești se specializează în materiale de construcții precum pietrișul, sarea și soda.

Analiza evidențiază o corelație clară între exportul agricol și importul de resurse necesare pentru susținerea acestuia – precum îngrășămintele și combustibilul – ceea ce subliniază interdependențele critice ale economiei moldovenești.

În concluzie, Rija susține că portul Ungheni joacă un rol cheie în fluxurile comerciale ale țării, în timp ce Giurgiulești oferă o alternativă strategică, în special prin accesul la rutele fluviale. Investițiile în infrastructura acestor porturi și în eficientizarea lanțurilor logistice sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă și integrarea Moldovei în rețelele comerciale internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA