Cât durează până când mașinile electrice devin, într-adevăr, mai puțin poluante decât cele pe benzină și motorină

02 Iul. 2021, 17:38
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
02 Iul. 2021, 17:38 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Industria auto a investit miliarde pentru a aduce pe modelele noi tehnologii prietenoase cu mediul. Deocamdată, cea mai bună soluție e instalarea de baterii electrice, iar unul dintre pionierii domeniului e constructorul american Tesla. Însă, Reuters vine cu niște concluzii interesante.

Va dura ceva până când vehiculele electrice vor deveni mai curate decât cele pe benzină și motorină. Procesul e accelerat, într-adevăr, de creșterea cotei de piață a acestor modele, dar mai sunt câteva aspecte de luat în calcul, scrie playtech.ro.

Mașini electrice vs. modele pe benzină și motorină

Analiza Reuters a plecat de la datele prelucrate de la un model care ia în calcul emisiile vehiculelor pe durata utilizării. Modelul, dezvoltat de Argonne National Laboratory din Chicago, include mii de parametri, de la tipurile de metale din bateriile vehiculelor electrice (VE) până la cantitățile de aluminiu sau plastic din mașină.

Unul dintre analiștii care au luat parte la studiu arată că fabricația unui vehicul electric generează mai mult carbon decât a unuia cu combustie, din cauza extracției și procesării mineralelor din baterie și a producerii celulei motoare. Dar estimează și cât durează compensarea acestei diferențe în durata de viață a unui model echipat cu baterie electrică – proces care poate avea mari variații în funcție de condiții.

Principalii factori sunt mărimea bateriei, economia de combustibil a unei mașini pe benzină și procesul de generare a electricității care va propulsa mașina electrică.

Scenariu pentru un model Tesla

S-a plecat de la un model Tesla, care a parcurs 22.000 de kilometri, iar locația a fost SUA, unde 23% din electricitate provine din centrale pe cărbune, cu o baterie de 54kWh și un catod făcut din nichel, cobalt și aluminiu, printre altele.

A fost comparat cu o Toyota Corolla pe benzină cu o greutate de 1.350 kg și un consum de 7,13 l/100 km. S-a presupus că ambele mașini vor parcurge 280.000 km în exploatare.

Dar dacă aceeași Tesla ar fi condusă în Norvegia, unde aproape toată electricitatea provine din surse hidro regenerabile, compensarea ar surveni după numai 13.500 km. Dacă electricitatea cu care va fi reîncărcat vehiculul ar proveni în întregime din cărbune, cum este cazul în țări ca Polonia și China, ar trebui să conduci peste 125.000 km ca să atingi paritatea de carbon cu Corolla.

Producție neprietenoasă cu mediul

Analiza arată că fabricarea unei model electric mediu ca mărime generează 47 de grame de dioxid de carbon (CO2) per milă în timpul proceselor de extracție și producție, sau peste 8,1 milioane de grame până când ajunge la primul cumpărător. În comparație, un vehicul comparabil pe benzină generează 32 g/milă sau 5,5 milioane de grame.

Dar electricele emit în general mult mai puțin carbon într-o durată de viață de 12 ani. Și în cel mai defavorabil scenariu, în care ar fi încărcat dintr-o rețea alimentată de cărbune, un VE ar genera 4,1 milioane de grame într-un an, pe când mașina pe benzină ar produce peste 4,6 milioane.

Rezultatele obținute de Reuters sunt similare cu cele dintr-o evaluare pe durata vieții a vehiculelor electrice și pe combustie din Europa, efectuată de grupul de cercetare IHS Markit. Studiul lor indică punctul de break-even în emisii de carbon între 24.000 și 32.000 km, în funcție de țară. Și aceasta arată că există beneficii pe termen lung ale trecerii la VE.

Păreri împărțite

Alții, însă, sunt mai sceptici.

Cercetătorul Damien Ernst de la Universitatea Liege a spus în 2019 că un EV ar trebui să parcurgă aproape 700.000 km pentru a fi produs mai puțin CO2 decât unul comparabil pe benzină. Ulterior, estimările au fost revizuite în scădere.

Acum, el estimează că punctul de break-even ar fi între 67.000 și 150.000 km. Ernst a spus pentru Reuters că nu intenționează să mai schimbe rezultatele, care se bazează pe un set diferit de date și ipoteze decât modelul Argonne.

American Petroleum Institute, care reprezintă peste 600 de companii din industria petrolieră, afirmă pe website:

„Mai multe studii arată că, într-un ciclu de viață, sisteme motrice diferite ale automobilelor produc emisii similare de gaze cu efect de seră.”

 

Realitatea Live

09 Dec. 2025, 14:23
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
09 Dec. 2025, 14:23 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Premier Energy, grup activ în furnizarea și producția de energie electrică în România și unul dintre actorii dominanți pe piața energetică din Republica Moldova, va construi o nouă centrală electrică pe gaze naturale în România, la Brăila, și analizează dezvoltarea unui al doilea proiect similar. Informația a fost confirmată de oficialii companiei în cadrul teleconferinței cu investitorii, organizată după publicarea rezultatelor financiare la nouă luni din 2025.

Potrivit managementului Premier Energy, compania intenționează să dezvolte „una, cel mai probabil două centrale suplimentare de tip gas-to-power, destinate cogenerării și echilibrării sistemului energetic”. Pentru proiectul de la Brăila, a fost deja selectat și securizat un amplasament cu o capacitate de 20 MW, iar lucrările ar urma să înceapă în trimestrul IV al anului 2026, după obținerea tuturor autorizațiilor necesare.

Un avantaj major al locației din Brăila este conectarea directă la rețeaua Transgaz, ceea ce permite evitarea tarifelor de distribuție. „Este o locație foarte potrivită din punct de vedere tehnic și economic”, au explicat reprezentanții companiei.

În paralel, Premier Energy analizează o a doua locație, care ar putea oferi beneficii suplimentare: lipsa costurilor de racordare la distribuție, conexiune directă la Transgaz și posibilitatea furnizării de agent termic către o municipalitate, ceea ce ar transforma proiectul într-unul de cogenerare cu impact local semnificativ.

Grupul deține deja, prin compania True Energy Management, o centrală de echilibrare și cogenerare la Făgăraș, România, a cărei capacitate a fost extinsă la 20 MW. În primele nouă luni ale anului 2025, această centrală a produs aproape 65.000 MWh de energie electrică.

Oficialii Premier Energy susțin că investițiile în astfel de capacități au devenit esențiale în contextul schimbărilor majore de pe piața energetică europeană. „Începând cu 2024 și continuând în 2025, am intrat într-un mediu cu volatilitate extremă, în care prețurile se modifică la fiecare 15 minute. Acest lucru schimbă radical rolul pieței de echilibrare și crește nevoia de capacități flexibile, pe gaze”, au explicat aceștia.

Potrivit ultimelor date,  Premier Energy a raportat o creștere a business-ului în nouă luni ale anului 2025, iar Republica Moldova a devenit unul dintre principalele motoare ale performanței grupului. Profitul net a crescut de aproape patru ori, până la 96 milioane euro.

Premier Energy este controlată de miliardarul ceh Jiri Smejc și este al treilea mare distribuitor de gaze din România şi cel mai mare furnizor şi distribuitor de electricitate din Republica Moldova.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII