La doar câteva minute după vizionarea filmului Dune este ușor de înțeles de ce a câștigat un Oscar pentru efectele sale vizuale.
Majestatea deșertului prinde viață în filmul SF al lui Denis Villeneuve, bazat pe romanul din 1965 al lui Frank Herbert. Criticii l-au numit un „spectacol colosal” cu modele și texturi „atrăgătoare, filigranate și semnificative”.
Dar ceea ce puțini știu este că Namit Malhotra, CEO-ul în vârstă de 46 de ani din spatele companiei care a creat efectele vizuale uimitoare ale lui Dune, și-a început călătoria în India – și în special în Bollywood, transmite BBC.
Planeta deșertică Arrakis – unde se desfășoară această saga a dragostei și războiului – a fost proiectată în detalii uluitoare de compania de efecte vizuale și animație DNEG din Londra. Echipa sa de graficieni și ingineri a realizat aproape 1.200 de fotografii VFX din cele 1.700 ale filmului – supervizorii VFX ai filmului au declarat pentru BBC Click că fiecare element a fost conceput pentru a „întări fotorealismul viziunii imersive a lui Villeneuve”.
„Ceea ce experimentați de fapt este o funcție a designului de producție, a muzicii, a cinematografiei și a multor alte părți care se unesc pentru a crea acea lume”, spune Malhotra la telefon din biroul său din Londra.
Este departe de garajul din Mumbai, centrul financiar al Indiei, unde și-a lansat afacerea în 1995. Acum, el conduce o firmă globală care a câștigat șapte premii Oscar.
El știa că va fi întotdeauna asociat cu lumea filmelor – bunicul său era un director de imagine Bollywood care a lucrat la unul dintre primele filme color din India în 1953, Jhansi Ki Rani. Tatăl său a produs filme majore de la Bollywood, inclusiv Shahenshah, un clasic cult din 1988, cu superstarul Amitabh Bachchan.
DNEG a contribuit la 28 de secvențe și la aproape 1.200 de fotografii VFX ale celor 1.700 de la Dune.
Imediat după ce a împlinit 18 ani, domnul Malhotra i-a spus tatălui său că vrea să devină director. Dar tatăl său, care observase cât de repede se schimba industria cinematografică, l-a încurajat să afle mai multe despre meșteșugul de a face filme, inclusiv despre ceea ce se întâmplă pe partea tehnologică.
El a spus că Malhotra „ar putea regiza filme oricând, dar tehnologia a schimbat jocul.
Așadar, Malhotra a înființat o companie, care oferă servicii de editare regizorilor. Un an mai târziu, în 1995, a fondat Prime Focus, care s-a extins pentru a face post-producție.
În 2004, au adus pentru prima dată în India o macara de control al mișcării – o macara robotizată folosită pentru efecte vizuale speciale.
„A fost un instrument complicat. Era nevoie de patru ore pentru a pregăti o filmare. Actorii și regizorii spuneau: „Ce este chestia asta?”, își amintește el.
Până atunci, indienii urmăriseră spectacole de la Hollywood, cum ar fi trilogia Stăpânul Inelelor, care folosea tehnologie precum procesul digital intermediar (DI) pentru a modifica caracteristicile culorilor și ale imaginii.
„Am fost capabili să replicăm asta”, spune el.
Dar, pe măsură ce Prime Focus a crescut, Malhotra spune că a descoperit că regizorii indieni au întârziat să se adapteze la schimbările pe care le-a oferit.
„Schimbarea este foarte grea în industria cinematografică. Se simt confortabil cu modul în care își fac filmele. A fost o luptă pentru a-i face pe toți să se prindă de noua tehnologie”, spune el.
Atunci a început să se gândească la extinderea în străinătate.
Prime Focus – care s-a listat la bursele indiene în 2006 – a intrat în curând în SUA și Marea Britanie prin achiziționarea unor companii mai mici de post-producție.
În 2010, a fost prima companie care a convertit un întreg film de la Hollywood – Ciocnirea Titanilor – din 2D în 3D.
Patru ani mai târziu, a cumpărat Double Negative din Londra, care câștigase deja un Oscar pentru efectele vizuale pentru Inception a lui Christopher Nolan.
De atunci, compania a câștigat încă șase premii Oscar pentru efectele vizuale, inclusiv pentru Tenet și Interstellar.
Malhotra este încă interesat activ de industria filmului indian și este unul dintre producătorii viitorului film cu supereroi de la Bollywood, Brahmastra.
„Cheltuielile pentru VFX sunt în creștere. Aceste filme sunt inovatoare, în sensul că nu am văzut un film de epocă care să fi folosit efecte vizuale pentru a aduce o astfel de experiență „wow””, spune el.