Corupție și sabotaj – adevărul ascuns despre criza de la CFM, dezvăluit de Oleg Tofilat

23 Ian. 2025, 10:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Ian. 2025, 10:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul director al Căii Ferate din Moldova (CFM), Oleg Tofilat, a tras un semnal de alarmă asupra stării critice a întreprinderii, comparând administrarea sectorului public cu practica medicală: „Azi, CFM este într-o stare de comă. Dacă nu se va interveni urgent, coma se va transforma în incapacitate, iar incapacitatea va duce garantat la deces.”

Potrivit lui Tofilat, problemele actuale ale întreprinderii includ restanțe salariale de peste cinci luni, lipsa motorinei care a blocat vagoanele cu marfă timp de o săptămână, conturi blocate la cererea unor grupuri de interese și volume de transport la un minim istoric. „Sectorul feroviar din Moldova este grav bolnav de mult timp, iar situația actuală este rezultatul sabotajului, inacțiunii și corupției la nivel de stat,” a declarat fostul director.

Tofilat a amintit că în perioada mandatului său, începând din iunie 2021, echipa sa a implementat un plan de modernizare care a dus la creșterea volumelor de transport și a profitabilității. „Feroviarii lucrau din greu și livrau rezultate, dar conducerea statului sabota sistematic prin idei incoerente de reformă și neaplicarea obligațiilor statului.”

El a criticat dur corupția și furturile din sector, susținând că acestea sunt facilitate de implicarea unor miniștri și lipsa de acțiune a autorităților precum SIS, CNA și procuratura.

Tofilat consideră că redresarea CFM și a altor sectoare din economie este posibilă doar prin dedicație, competență și integritate. „Astăzi, mai sunt mulți specialiști capabili în toate instituțiile. Dacă ar fi organizați într-o agendă coerentă, Moldova ar deveni un miracol economic,” a concluzionat el.

Declarațiile lui Tofilat vin pe fondul unei crize generale în infrastructura feroviară din Moldova, reflectând o imagine de ansamblu sumbră asupra economiei țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII