Corupție și sabotaj – adevărul ascuns despre criza de la CFM, dezvăluit de Oleg Tofilat

23 Ian. 2025, 10:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
23 Ian. 2025, 10:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul director al Căii Ferate din Moldova (CFM), Oleg Tofilat, a tras un semnal de alarmă asupra stării critice a întreprinderii, comparând administrarea sectorului public cu practica medicală: „Azi, CFM este într-o stare de comă. Dacă nu se va interveni urgent, coma se va transforma în incapacitate, iar incapacitatea va duce garantat la deces.”

Potrivit lui Tofilat, problemele actuale ale întreprinderii includ restanțe salariale de peste cinci luni, lipsa motorinei care a blocat vagoanele cu marfă timp de o săptămână, conturi blocate la cererea unor grupuri de interese și volume de transport la un minim istoric. „Sectorul feroviar din Moldova este grav bolnav de mult timp, iar situația actuală este rezultatul sabotajului, inacțiunii și corupției la nivel de stat,” a declarat fostul director.

Tofilat a amintit că în perioada mandatului său, începând din iunie 2021, echipa sa a implementat un plan de modernizare care a dus la creșterea volumelor de transport și a profitabilității. „Feroviarii lucrau din greu și livrau rezultate, dar conducerea statului sabota sistematic prin idei incoerente de reformă și neaplicarea obligațiilor statului.”

El a criticat dur corupția și furturile din sector, susținând că acestea sunt facilitate de implicarea unor miniștri și lipsa de acțiune a autorităților precum SIS, CNA și procuratura.

Tofilat consideră că redresarea CFM și a altor sectoare din economie este posibilă doar prin dedicație, competență și integritate. „Astăzi, mai sunt mulți specialiști capabili în toate instituțiile. Dacă ar fi organizați într-o agendă coerentă, Moldova ar deveni un miracol economic,” a concluzionat el.

Declarațiile lui Tofilat vin pe fondul unei crize generale în infrastructura feroviară din Moldova, reflectând o imagine de ansamblu sumbră asupra economiei țării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII