„Cumătrism la ODA”! Directorul Pîntea și-a angajat foștii colegi în Comitetul de finanțare și le-a dat și salarii

19 Iul. 2023, 15:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
19 Iul. 2023, 15:17 // Actual //  Lupu Eduard

În data de 2 iulie 2022, a fost lansată Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), creată în urma reorganizării Organizației pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). Reforma a fost inițiată de fostul ministru al Economiei Sergiu Gaibu, care în prezent este directorul ANRCETI.

„Reforma IP ODA a urmărit fortificarea guvernanței instituției, consolidarea capacitații acesteia de a interacționa cu antreprenorii, restructurarea proceselor interne decizionale și administrative, sporirea transparenței în activitatea acesteia, precum și echiparea cu instrumentele necesare timpurilor actuale, generate de contextul regional și global”, se arată în răspunsul instituției pentru BANI.MD.

Coincidență sau nu, dar în funcția de director a fost numit Dumitru Pîntea, colegul fostului ministru al Economiei, Sergiu Gaibu de la Expert – Grup.

Ulterior, Pîntea și-a angajat alți doi foști colegi de la Expert-Grup în cadrul ODA. Este vorba de Stas Madan și Oleg Verajan.

„În ceea ce privește calitatea dlui Stas Madan și Oleg Verejan (de persoane cunoscute de către dl Dumitru Pîntea) menționam că Expert-Grup este o comunitate de experți independenți cu experiență în diverse domenii. Faptul că foști colegi a lui Dumitru Pintea, și anume dl Stas Madan, se regăsesc în componența Comitetului, nu are decât să fie un element pozitiv prin expertiza pe care o aduce. Referitor la dl Oleg Verejan, acesta a participat în procesul de reformă instituționala și ulterior a fost selectat în funcția de președinte a Comitetului de finanțare și risc in baza aceleiași proceduri de concurs aprobată de Consiliul ODA. De asemenea, menționam ca atât în perioada în care acesta a coordonat reforma în calitate de consultant al unui proiect al Delegației UE de asistență tehnică, cât și în momentul numirii în calitate de președinte al Comitetului, acesta nu avea nici o relație cu Expert-Grup și nici nu îl cunoștea personal pe domnul Pîntea sau alte persoane din cadrul Expert Grup. Prezenta dlui Verejan, este un aport semnificativ în ceea ce privește buna desfășurare a activității Comitetului, având o vastă experiență în managementul unor astfel de entități precum și o experiență îndelungată în sistemul financiar”, se arată în răspunsul ODA.

În cadrul ODIMM, predecesoarea ODA aprobarea proiectelor și granturilor se făcea de către membrii unui comitet care nu erau remunerați suplimentar. Motivul e că erau salariați ai ODIMM. Însă după reformă, Dumitru Pîntea a instituit Comitetul de finanțare și risc, iar membrilor li s-a stabilit și un salariu lunar.

„Pentru anul 2023, Consiliul IP ODA a aprobat remunerarea lunară brută, pentru președintele Comitetului de finanțare și risc, în valoare de 14 000 lei și pentru ceilalți membri ai Comitetului – în valoare de 13 000 lei”, potrivit ODA.

Instituția spune că membrii Comitetul de finanțare și risc au 2-3 ședințe pe lună la care sunt luate diferite decizii ce țin de activitatea Organizației. Este vorba de decizii complexe legate de Programele de grant, Fondul de Garantare a Creditelor, Fondul pentru antreprenoriat și creștere economică a Moldovei, Programul 373 și alte instrumente din gestiunea IP ODA.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

02 Mai 2024, 17:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
02 Mai 2024, 17:56 // Actual //  Lupu Eduard

Restricțiile de călătorie pentru cetățenii ruși se înmulțesc, care sunt deja lipsiți de zboruri directe către Europa și de posibilitatea de a obține o viză pentru majoritatea țărilor din spațiul Schengen, scrie The Moscow Times.

Miercuri, 1 mai, Trezoreria SUA a impus sancțiuni împotriva companiei aeriene Pobeda Airlines, cea mai mare companie aeriană low-cost din Rusia, care a transportat anul trecut 13 milioane de pasageri.

Compania, deținută 100% de Aeroflot, este inclusă în lista SDN – cea mai strictă dintre listele de sancțiuni, fiind inclusă în care înseamnă blocarea tuturor activelor și interzicerea oricăror operațiuni. Drept urmare, Pobeda poate avea probleme cu zborurile internaționale, avertizează Vasily Karpunin, șeful de analiză la Alfa Investments.

În prezent, Pobeda zboară în țările fostei URSS, precum și în Turcia și Emiratele Arabe Unite. Printre destinațiile sale se numără Abu Dhabi și Antalya, o mecca a turismului rusesc, vizitată de 3,5 milioane de ruși anul trecut.

Noul val de sancțiuni americane, care, pe lângă Pobeda, mai include aproape 300 de cetățeni și companii, va crea dificultăți rușilor „la nivel de zi cu zi”, sunt de acord analiștii MMI: a fi inclus în lista SDN „ar putea avea un impact negativ. pe traseele străine” Pobeda .

Zborurile companiei către Turcia și Emiratele Arabe Unite și țările din fosta URSS pot fi limitate – iar aceasta reprezintă aproximativ 15% din toate zborurile Pobeda, scriu analiştii Sberbank CIB. „Zborurile internaționale ale Pobeda vor înlocui probabil Aeroflot și Rossiya Airlines, iar Pobeda ar putea crește ponderea zborurilor interne ca compensație”, cred ei.

Sancțiunile împotriva Pobeda vor intra oficial în vigoare pe 30 iulie – înainte de această dată, Ministerul de Finanțe al SUA permite finalizarea tuturor operațiunilor cu transportatorul. Până acum, compania operează toate zborurile conform planificării, notează Asociația Rusă a Turoperatorilor (ATOR), citând o sursă din cercurile aviatice.

Pobeda a devenit prima companie aeriană rusă care a căzut sub sancțiunile de blocare ale SUA. De exemplu, Aeroflot se află doar pe lista de sancțiuni a Ministerului Comerțului, care îi interzice să importe direct tehnologie americană.

Încălcarea restricțiilor tehnologice a devenit baza sancțiunilor împotriva lui Pobeda, după cum reiese din explicațiile Departamentului de Stat. Potrivit datelor americane, compania a achiziționat și a transportat doar anul trecut piese de schimb pentru avioane în valoare de un milion de dolari, iar în ianuarie 2024 a participat la transportul componentelor de aeronave din India cu ajutorul Iranian Mahan Air.

La sfârșitul anului trecut, Pobeda a raportat un profit record în istoria sa de 21,3 miliarde de ruble. Compania a avut rezultate pozitive, spre deosebire de Aeroflot, care a rămas neprofitabilă pentru al cincilea an consecutiv. Anul trecut a pierdut 14 miliarde de ruble și totalul acumulat pentru 2020-2023. – peste 200 de miliarde.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău