Dubai deschide porțile aurite pentru oligarhii ruși. Vize pe 10 ani și iahturi de lux

15 Mai 2025, 14:40
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
15 Mai 2025, 14:40 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Emiratele Arabe Unite (EAU) au anunțat cea mai amplă extindere a programului „Golden Visa” de la lansarea sa, cu o atenție evidentă acordată miliardarilor ruși, creatorilor de conținut și specialiștilor IT și medicali care au migrat masiv în regiune în contextul sancțiunilor internaționale impuse Moscovei, notează businessstandard.com.

Conform noilor reglementări, pot aplica acum pentru viza de rezidență pe 10 ani nu doar investitorii și experții înalt calificați, ci și: medici și specialiști în domeniul sănătății, creatori de conținut digital, dezvoltatori de jocuri video și jucători profesioniști de eSport,
precum și proprietari de iahturi private mari (peste 40 metri), manageri de șantiere navale și furnizori de servicii în domeniul yachtingului.

Deținătorii vizelor pot beneficia de drept de ședere pe termen lung, au posibilitatea de a-și aduce familiile, de a înscrie copiii în școli locale, de a accesa sistemul de sănătate și de a deține proprietăți sau afaceri.

Autoritățile din EAU confirmă că această expansiune are scopul de a atrage capital, talente și expertiză tehnologică. Dar observatorii internaționali notează că măsura vizează în mod clar oligarhii ruși care fug de regimurile sancționatorii occidentale și caută jurisdicții stabile.

În porturile din EAU au fost deja observate numeroase superiahturi asociate cu afaceriști ruși, inclusiv:

Motor Yacht A (118 m) – Andrei Melnicenko (deja cetățean EAU);
Ocean Victory (140 m) – Viktor Rașnikov;
Quantum Blue (104 m) – asociat cu Serghei Galițki;
Madam GU (99 m) – legat de familia lui Andrei Skoch;
Pacific X (85 m) – Leonid Mihelson.

Capitala economică a Emiratelor devine un magnet pentru bloggeri, vloggeri și echipe de eSport din Rusia. Rețeaua de cluburi eSport „True Gamers”, fondată de antreprenori ruși, a anunțat un proiect spectaculos: achiziționarea unui insulă în apropiere de Abu Dhabi, pe care o vor transforma în primul „eSports Island” din lume, cu o investiție estimată la peste 280 milioane USD.

În proiect sunt implicate echipe celebre cu jucători ruși: Team Spirit, Virtus.pro și BetBoom Team. Tot în Dubai s-au stabilit influenceri celebri ca Dania Milohin, Sergey Kosenko, Valeria Chekalina, Gusein Gasanov sau Alina Șpak.

O altă categorie de beneficiari o constituie cadrele medicale din Rusia, cărora Emiratele sunt dispuse să le acorde vize de aur pentru merite speciale și experiență. Numărul clinicilor fondate de investitori din spațiul ex-sovietic a explodat: 30 de noi clinici au fost deschise în Dubai în ultimii ani, iar în 2024, peste 150 de specialiști rusofoni s-au alăturat sectorului medical local.

În 2023, nu exista niciun lanț medical rusesc în EAU. În 2024, doar rețeaua „Volna” a primit 9.000 de solicitări de relocare, iar 500 de profesioniști se pregătesc deja pentru examenele de acreditare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

29 Iun. 2025, 10:52
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
29 Iun. 2025, 10:52 // Actual //  Ursu Victor

Republica Moldova se confruntă cu o dilemă logistică de proporții: peste 225 000 de autovehicule de marfă rulau la începutul acestui an pe drumurile naționale, în timp ce transportul feroviar s-a prăbușit la un minim istoric de 2,4 mil. tone. Reabilitarea anunțată a căilor ferate ridică însă întrebarea ce se va întâmpla cu „sutele de mii” de camioane achiziționate în ultimele două decenii, avertizează economistul Veaceslav Ioniță (IDIS „Viitorul”).

„Pentru a salva drumurile, trebuie să revitalizăm calea ferată. Dar ce facem cu flota imensă de camioane cumpărate tocmai pentru că trenurile au fost neglijate?”, a întrebat Ioniță în emisiunea „Analize economice”.

În 1990, 90 % din marfă era transportată pe calea ferată. Astăzi, 94% circulă pe șosele. Tonajul feroviar s-a redus de la 14 mil. tone (2002) la 2,4 mil. tone (2025). Traficul rutier de marfă a urcat de la 2,4 mld. t-km (2005) la 7,5 mld. t-km (2024).

Potrivit lui Ioniță, explozia flotei auto a fost stimulată de embargo-urile rusești (2014–2015), pandemia și seceta din 2020, dar și de războiul din Ucraina, care a bulversat rutele tradiționale de export. În paralel, exporturile moldovenești au scăzut de doi ani, diminuând cererea de transport chiar când parcul de camioane atinge recorduri.

Supracapacitatea din sectorul auto nu se reflectă în profit: tarifele au fost erodate de concurență, iar întreținerea drumurilor – afectate de traficul greu – devine o povară bugetară. Reabilitarea liniei de cale ferată pe coridorul nord–sud ar transfera greutatea de pe asfalt, dar ar lăsa transportatorii rutieri cu vehicule subutilizate și credite nerecuperate.

Drept soluție Ioniță propune reabilitarea segmentelor critice de cale ferată pentru mărfuri agricole și tranzit, sScheme de conversie sau buy-back pentru flota de camioane îmbătrânită;
Incentive fiscale pentru operatorii feroviari și parteneriate public-private la terminale multimodale și un plan național de întreținere a drumurilor finanțat din taxarea transportului greu.

Ioniță anticipează o revigorare sezonieră a transportului de marfă odată cu exportul noii recolte, dar avertizează că modelul „toată marfa pe roți” nu mai este sustenabil: „Fără o strategie coerentă, riscăm să rămânem și cu drumuri distruse, și cu trenuri goale, și cu camioane fără marfă”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO