FĂRĂ PRECEDENT! Porturile lumii se confruntă cu cea mai mare criză din ultimii 65 de ani: penurii, prețuri ridicate

12 Aug. 2021, 11:55
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
12 Aug. 2021, 11:55 // Actual //  MD Bani

Porturile din întreaga lume s-au confruntat dintotdeauna cu întârzieri cauzate de valuri, ceaţă şi furtuni, însă pandemia a provocat cele mai ample perturbări de la lansarea transportului maritim containerizat în urmă cu 65 de ani, scrie Financial Times.

„Pandemia de coronavirus a evidenţiat cât de disperată este nevoia de investiţii a porturilor“, arată John Manners-Bell, CEO al companiei de consultanţă Transport Intelligence. „Întreaga infrastructură portuară a fost copleşită în ultimul an“.

În prezent, 353 de nave sunt blocate în afara porturilor din întreaga lume, peste dublul numărului de la începutul acestui an.

Blocajele riscă să provoace pe­nurii şi întârzieri în livrări, îm­pingând în sus preţurile şi stârnind nemul­ţu­mirea consumatorilor într-o pe­rioadă în care un boom al shoppingului online generat de pandemie a crescut cererea de livrări rapide, scrie Ziarul Financiar.

Costurile de transport maritim pe principalele rute dintre China, SUA şi Europa au crescut considerabil din cauza restricţiilor la graniţe, cerinţelor de distanţare socială şi închiderii de fa­brici. Toate acestea au creat haos nivelul lan­ţu­rilor tradiţionale de apro­vizionare. O altă problemă gravă este și lipsa de capacitate.

Preţul transportului maritim de bunuri din Asia către Europa a crescut puternic în ultimul an, însă în ultimele luni creşterea a fost deosebit de dramatică. Întârzierile pe ruta China-Europa sunt în creştere de asemenea.

Chiar şi înainte de pandemie, porturile se aflau sub presiune pentru upgradarea infrastructurii. Însă îmbunătăţirea infrastructurii reprezintă doar o parte a problemei, potrivit lui Turloch Mooney, din cadrul IHS Markit. Pandemia a scos la lumină nevoia de o coordonare, schimb de informaţii sporite şi de digitalizare la nivelul întregului lanţ de aprovizionare.

Cea mai importantă întrebare probabil este cum se vor adapta porturile la posibile schimbări ale cererii de consum după pandemie.

Realitatea Live

16 Apr. 2024, 08:53
 // Categoria: Actual // Autor:  Lupu Eduard
16 Apr. 2024, 08:53 // Actual //  Lupu Eduard

Începerea invaziei lui Putin din Ucraina acum peste 780 de zile a fost urmată de impunerea a mai multor pachete de sancțiuni de către Occident contra Kremlinului. Acum însă, Statele Unite și Marea Britanie lovesc ”diamantele” Moscovei, interzicând comerțul cu aluminiu, cupru și nichel rusesc la Bursele din Londra și Chicago.

Mișcarea americano-britanică îl face pe Putin să stea cu mâna întinsă la Shanghai, un oraș cu 24 de milioane de locuitori și să cerșească ajutorul Chinei, pentru a face comerț cu aceste metale, fiind singura bursă unde mai sunt acceptate astfel de produse din Rusia, potrivit IntelliNews.

Bursa de Metale din Londra (LME) și Bursa Mercantilă din Chicago (CME) au blocat comerțul cu aluminiu, cupru și nichel produse de Rusia, a anunțat guvernul Regatului Unit pe 12 aprilie 2024.

Mișcarea va conduce Rusia mai adânc în îmbrățișarea Chinei, deoarece în Shanghai există acum singura bursă majoră de mărfuri care încă acceptă și comercializează metale rusești.

Pentru a atenua riscul de instabilitate a pieței, guvernul a spus că noile măsuri vor scuti stocurile existente de metal rusesc pe cele două burse. Aceste acțiuni pot fi în continuare tranzacționate și retrase fără restricții, oferind continuitate participanților pe piață. Interdicția din Marea Britanie nu este de așteptat să afecteze prețurile pe termen scurt, deoarece există stocuri mari de metal rusesc în depozitele LME.

Această mișcare, parte a interdicțiilor existente, urmărește să intensifice restricțiile asupra exporturilor interzise de metale rusești, reducând astfel o „sursă crucială de venituri pentru Kremlin”, a spus Regatul Unit.

Principalele metale rusești ale grupului de titan sau platină au fost excluse de la interdicție, deoarece Rusia rămâne un furnizor important al ambelor metale greu de găsit pe piața mondială.

LME, într-un comunicat separat, și-a afirmat angajamentul de a se alinia la sancțiunile și tarifele relevante și a anunțat că va colabora cu LME Clear pentru a implementa sancțiuni atât pentru operațiunile sale, cât și pentru cele ale participanților săi pe piață.

Exporturile de metale din Rusia s-au prăbușit

Orientările publicate de LME au subliniat impactul legislației britanice și al licențelor comerciale asupra comerțului rusesc cu metale. Mai exact, ei au clarificat că, în temeiul pachetului de sancțiuni modificat, achiziția de mandate rusești emise înainte de 13 aprilie 2024 ar fi permisă. Cu toate acestea, metalul produs după această dată ar fi supus interdicției.

LME a anunțat o suspendare imediată a justificării metalului relevant produs la sau după 13 aprilie, asigurând respectarea sancțiunilor, facilitând în același timp participarea continuă la procesul zilnic de decontare.

LME a anunțat, de asemenea, o suspendare privind plasarea în mandat a metalului produs de anumite mărci afectate în depozitele listate de LME la nivel global, cu excepția cazului în care proprietarul metalului ar putea stabili cu dovezi documentare clare că metalul a fost produs înainte de 13 aprilie.

Metalele aduc cel mai mare venit din exporturi din Rusia, după energie, contribuind cu 15 miliarde de dolari în 2023. Valoarea exporturilor de metale ale Rusiei a scăzut de la invazia Ucrainei de acum doi ani, scăzând cu 10 miliarde de dolari în 2023, de la 25 de miliarde de dolari în 2022, din cauza sancțiunilor.

Secretarul american al Trezoreriei, Janet Yellen, a aprobat acțiunea vizată, subliniind rolul acesteia în reducerea câștigurilor Rusiei, protejând în același timp aliații de repercusiuni adverse.

Marea Britanie și-a anunțat pentru prima dată intenția de a interzice metalele rusești în mai 2023 și a continuat cu legislația introdusă în decembrie pentru a interzice direct importurile de metale rusești. De asemenea, SUA au impus taxe vamale asupra diferitelor importuri de metale din Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău