În ciuda sancțiunilor UE și internaționale împotriva Rusiei, fluxurile de petrol transportat pe mare de Moscova au crescut săptămâna trecută la cel mai ridicat nivel din aprilie 2022. Aceste livrări au crescut la valoarea de 3,8 milioane de barili de țiței pe zi, sugerând că țara lui Putin a depășit deocamdată impactul măsurilor restrictive luate în Europa.
În analiza efectuată de Bloomberg, sunt prezentate date care arată că România a cumpărat masiv petrol pe mare din Rusia, în timpul războiului din Ucraina. Cifrele indică fluxuri destul de mari, între martie și noiembrie 2022, care au variat între 21.000 de barili pe zi în penultima lună din an, până la valori de 136.000 de barili pe zi, în cursul lui martie și aprilie.
Publicația citată dezvăluie faptul că volumul de țiței rusesc livrat pe mare a crescut cu 876.000 de barili pe zi sau cu 30%, la 3,8 milioane de barili în săptămâna care s-a terminat pe 13 ianuarie 2023.
Livrările din Marea Baltică au crescut cu 626.000 de barili pe zi față de săptămâna precedentă, în timp ce cele din Marea Neagră au câștigat cu 47%. S-au extins și fluxurile din porturile țării din Pacific. Astfel, debitul total de petrol livrat pe mare de Rusia până pe 13 ianuarie a crescut cu 550.000 de barili pe zi față de săptămâna precedentă, la 3,06 milioane.
Interdicția Uniunii Europene de import a țițeiului din Rusia a dus la călătorii mult mai lungi pentru transporturile Moscovei, călătoriile având acum o medie de 31 de zile din porturile baltice și până în India, în comparație cu doar șapte zile de la aceleași terminale la Rotterdam și aproximativ jumătate din aceasta până în Polonia.
Țara se bazează din ce în ce mai mult pe propriile nave și pe așa-numita „flotă din umbră” de nave de obicei mai vechi deținute de companii mici, adesea necunoscute, care au apărut în ultimele luni. Tancurile deținute de europeni pot încă transporta țiței rusesc, atâta timp cât acesta este vândut la un preț mai mic de 60 de dolari pe baril, introdus în același timp cu interdicția de import.
Ponderea exporturilor de țiței ale Rusiei transportate pe navele europene a scăzut de când au fost impuse sancțiunile, dar nu la zero. Tancurile care transportă țiței rusești devin din ce în ce mai discrete cu privire la destinațiile lor finale. Navele care transportau peste 29 de milioane de barili de țiței rusești, echivalentul a 1,05 milioane de barili pe zi de exporturi, au părăsit porturile din Rusia neavând o destinație finală clară în cele patru săptămâni de până la 13 ianuarie.
Livrările către Asia au crescut, în timp ce cele către Europa s-au diminuat aproape complet. Volumul de țiței de pe navele care se îndreaptă spre China, India și Turcia, cele trei țări care au apărut ca singurii cumpărători semnificativi de provizii rușilor dislocate, plus cantitățile de pe nave care încă nu arătă destinația finală, a crescut în cele patru săptămâni de până acum, din ianuarie 2023.
Transporturile medii pe patru săptămâni către clienții asiatici ai Rusiei, plus cele de pe nave care nu prezintă destinație finală, care ajung de obicei fie în India, fie în China, au crescut la un nou maxim de 2,82 milioane de barili pe zi în perioada de patru săptămâni până pe 13 ianuarie.
Volumele „necunoscute”, care rulează la 485.000 de barili pe zi în cele patru săptămâni până la 13 ianuarie, sunt cele de pe tancurile care arată ca destinație Gibraltar, Malta sau nicio destinație.
Exporturile maritime de țiței ale Rusiei către țările europene au crescut la 167.000 de barili pe zi în cele 28 de zile până la 13 ianuarie, Bulgaria fiind singura destinație europeană.