(FOTO) Pasiunea pentru păpuși a inspirat-o să dezvolte o afacere în designul hainelor. UE i-a oferit suport

27 Ian. 2022, 10:05
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
27 Ian. 2022, 10:05 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Victoria Cucoș și-a urmat visul din copilărie și-a transformat pasiunea de a croi și coase haine păpușilor în ceva mai mult. Ea a schimbat rolul de designer pe cel de antreprenor.  De la studiile în domeniul design-ului vestimentar și munca într-un atelier mic până la propria companie, acesta a fost parcursul urmat de Victoria.

În prezent Victoria deține două ateliere, unul în orașul natal, Tighina (Bender) și altul la Chișinău. În total sunt angajate 16 persoane, majoritatea fiind femei, iar acum își mărește echipa și este în căutarea unor oameni talentați și dedicați.

În cei aproape 20 de ani în domeniul textilelor, Victoria a înțeles faptul că trebuie să livreze produse de calitate și care-i poartă semnătura. Nu se vede în alte domenii de activitate. Dacă ar fi să o ia de la început, Victoria tot un atelier ar deschide.

Pandemia nu i-a afectat prea mult afacerea, s-a adaptat destul de repede regimului de lucru la distanță.

„Putem face designul vestimentației și la distanță. A fost o perioadă în care am lucrat mai mult timp cu designeri din Moscova, am dezvoltat tipare, modele chiar și câteva colecții pe an. Iată în baza acestei colaborări am acumulat și experiență în lucrul la distanță.”

În prezent, serviciile de atelier sunt disponibile doar pe piața locală, dar Victoria planifică să se extindă și peste hotare.

„Lucrăm pe piața locală, dar avem planuri, o facem pas cu pas, adică nimic nu se întâmplă haotic. Dezvoltăm întreprinderea aici pentru a obține ulterior comenzi din România sau chiar din Europa.”

Întrucât nu avea experiență în gestionarea unei companii, în 2021 a participat la cursurile de mentorat în afaceri – proiectul pilot „BusinessUP”, desfășurat cu suportul financiar al UE, oferit în cadrul programului „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova.

Astfel, în 2021, Victoria a beneficiat de mentorat din partea Innei Polisciuk, consultantă în afaceri de pe malul stâng, membră a Asociației Consultanților de Afaceri din Moldova.

„Pentru a gestiona și dezvolta o întreprindere, trebuie să te dezvolți personal”, afirmă Victoria.

 

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO