În Moldova se așteaptă scăderea prețurilor la pepeni verzi. Trei motive principale

20 Iul. 2021, 11:19
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
20 Iul. 2021, 11:19 // Actual //  MD Bani

În Republica Moldova, sezonul 2021 al pepenilor verzi s-a deschis la începutul lunii iunie – cu o săptămână mai devreme decât anul trecut. Acest lucru a fost surprinzător, având în vedere tranziția bruscă „de la iarnă la vară”, temperatura ridicată și seceta de la mijlocul primăverii 2020.

În acest an, operatorii de pe piață explică începutul timpuriu al pepenilor verzi și galbeni prin „importuri atipice” din Turcia și Balcani, întrucât în ​​anii anteriori principalul furnizor de pepeni verzi pe piața moldovenească au fost regiunile sudice ale Ucrainei. În același timp, nivelul prețurilor de pornire – 14-16 lei/kg a fost mai mic decât în ​​trecut 18 – 19 lei/kg. Dar, de la mijlocul lunii trecute până la sfârșitul celei de-a doua parte a lunii iulie, prețurile la pepenii verzi din Moldova s-au menținut la nivelul de 4,50-6,0 lei/kg, ceea ce este comparabil cu cele mai ridicate prețuri din ultimul sezon în aceeași perioadă de vară. Cu toate acestea, operatorii pieței de fructe și legume din Moldova presupun că în viitorul apropiat prețurile la pepeni verzi vor scădea semnificativ din cel puțin trei motive, scrie East-fruit.com.

În primul rând, în urmă cu mai bine de o săptămână, pepenii moldoveni au apărut pe piața locală, nu crescuți într-o metodă de răsad scumpă, ci din plantații semănate în câmp deschis. În zilele următoare, în Moldova sunt așteptate ploi și temperaturi mai reci, dar odată cu refacerea vremii fierbinți până la sfârșitul acestei săptămâni, acest lucru va da impuls creșterii accelerate a pepenilor și bostănoaselor. În plus, livrările semnificative de pepeni verzi din Kherson vor începe în zilele următoare în Moldova cu o oarecare întârziere, dar cu toate acestea, drept urmare, pe piața moldovenească vor apărea mult mai multe produse, iar prețurile pentru acestea vor scădea cu siguranță.

În al doilea rând, în Moldova, în ultimii doi ani, a existat un proces de extindere a suprafețelor agricole pentru legume și pepeni. În același timp, alături de cultivarea legumelor de uz casnic, care asigură creșterea principală a suprafețelor, țara păstrează regiuni specializate în mod tradițional în cultivarea pepenilor verzi: Anenii Noi și Hâncești – în centru, în nord – Sîngerei, etc. pe suprafețe mari.

În al treilea rând, producătorii de culturi fructifere au observat o scădere a cererii interne în Moldova pentru aproape întreaga gamă de culturi de fructe și legume și fructe de pădure de câteva săptămâni. Consumatorul este pregătit să aștepte până în ultimul moment.

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII