Luptă aprigă între Rusia și un aliat al SUA: O mare putere mondială și-a schimbat afacerile peste noapte

05 Mai 2023, 07:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Mai 2023, 07:01 // Actual //  bani.md

După începerea războiului din Ucraina provocat de Vladimir Putin, Statele Unite și țările europene au impus sancțiuni Rusiei, în plus scăpând și de dependența de combustibilii Moscovei.

Acum, există o luptă aprigă în lume pentru acapararea piețelor de petrol între Rusia și Arabia Saudită, un aliat al SUA. Pentru prima dată, India, o putere mondială a importat mai mult petrol rusesc decât din Arabia Saudită și Irak, la un loc.

În luna aprilie 2023, India a cumpărat aproximativ 1,7 milioane de barili pe zi de țiței din Rusia, față de 1,4 milioane de barili pe zi din Arabia Saudită și Irak, potrivit Quartz.

De când războiul din Ucraina a început în februarie 2022, livrările de țiței ale Indiei din Rusia au crescut constant, datorită reducerilor mari de preț oferite de Rusia.

În aprilie 2023, India a importat aproximativ 1,7 milioane de barili pe zi (bpz) de țiței rusesc, potrivit companiei de informații energetice Vortexa. În acest timp, importurile de petrol din Arabia Saudită au fost de 671.000 bpz, în timp ce cele din Irak au fost de 812.000.

Aprovizionarea cu țiței ieftin este de cea mai mare importanță pentru India, mai ales din cauza perturbărilor cauzate în lanțul global de aprovizionare de războiul din Ucraina de anul trecut. Țara importă 80% din necesarul de petrol. Prin urmare, importurile ieftine din Rusia au ajutat-o să lupte împotriva inflației energetice.

În anul fiscal 2023, Rusia a devenit al cincilea cel mai mare partener comercial al Indiei, cu importuri de 41,5 miliarde de dolari. În 2020-2021, cifra a fost de 5,4 miliarde de dolari, arată datele Ministerului Comerțului din India.

În luna mai, exporturile totale de țiței ale Rusiei sunt probabil să rămână constante, deoarece China concurează și ea pe piața mondială, potrivit analistului Serena Huang de la Vortexa.

Prețurile petrolului Urals al rușilor au crescut peste limita de preț de 60 de dolari stabilită de țările G7 în urma invaziei Ucrainei. Acest lucru a determinat rafinăriile private indiene, precum Reliance și Nayara Energy, să se bată cu China pentru varianta ușoară a amestecului rusesc ESPO, a raportat Reuters în martie.

Această variantă ușoară este încă mai ieftină decât cele de la furnizorii săi din Golf. De exemplu, țițeiul Murban din Emiratele Arabe Unite, care are o calitate similară cu amestecul ESPO bogat în motorină, este cu aproximativ 9 dolari pe baril mai scump.
Prin urmare, India merge pe câmpul minat al sancțiunilor, chiar dacă caută „cea mai bună afacere”, potrivit ministrului de finanțe Nirmala Sitharaman. „Pentru noi, acesta (petrolul rusesc) este o contribuție foarte critică pentru economie”, a spus oficialul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII