Mutarea din umbră a lui Putin: Un port din Mediterană a devenit peste noapte rețeaua secretă a Rusiei

20 Dec. 2023, 06:16
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Dec. 2023, 06:16 // Actual //  bani.md

După începerea invaziei ordonate de Vladimir Putin în Ucraina acum peste 660 de zile, Occidentul a impus mai multe sancțiuni economice împotriva Moscovei pentru a-i scădea capacitatea de luptă. Dar, mutarea din umbră a președintelui rus a trasat lanțuri de aprovizionare ascunse, iar portul Tanger-Med din Maroc a devenit peste noapte o rețea secretă a Rusiei.

Pe aici, Kremlinul a dus o flotă comercială care a transportat componente electronice critice din Occident, necesare industriei de Apărare. Rusia a folosit fel de fel de metode pentru a evita sancțiunile Vestului și a cumpărat produse și echipamente americane și europene, cu ajutorul Serviciului Federal de Securitate (FSB), potrivit The New York Times.

Folosind site-uri specializate de comerț electronic, soluții secrete de transport maritim și o constelație de intermediari, Rusia a obținut componentele tehnologice de care are nevoie pentru a-și menține economia și războiul în Ucraina.

În timp ce Cisco, un furnizor de tehnologie din SUA, a oprit vânzările către Rusia pe 3 martie 2022, inginerii firmei rusești Convex au obținut cu ușurință echipamentul Cisco de care aveau nevoie printr-un site de comerț electronic rusesc obscur numit Nag, care a ocolit restricțiile comerciale internaționale cumpărând echipamente americane printr-o rețea de furnizori din China.

În cele 22 de luni de la începutul războiului din Ucraina, Rusia a continuat în mare parte să obțină tehnologia de care are nevoie pentru a-și menține economia în funcțiune. După ce restricțiile la export și interdicțiile corporative au dus inițial la întreruperi comerciale, furnizorii ruși au găsit lacune și au oferit soluții.

Autoritățile și companiile ruse s-au unit pentru a profita de fisurile în răspunsul global. Aceștia au accesat rețele de intermediari, inclusiv intermediari din China, și și-au deghizat activitatea prin intermediul unor companii-fantomă.

De asemenea, s-au adresat țărilor care și-au stabilit poziții neutre în conflict, cum ar fi Maroc și Turcia, și și-au folosit porturile pentru a primi mărfuri de la centrele globale de producție tehnologică, care sunt apoi plasate pe alte nave care se îndreaptă spre Rusia, un proces cunoscut sub numele de transbordare.

În Tanger nimeni nu știe ce transportă Rusia
În Maroc, biroul comercial al Rusiei, care se ocupă de interesele economice ale țării în străinătate, a ajutat, de asemenea, companiile rusești să-și recapete amploarea.

„Suntem în contact constant cu directorul general” al portului de stat Tanger Med din Maroc, a scris un oficial rus într-un e-mail din aprilie 2022. „În cazul în care navele intră sub pavilion rusesc, nu vor fi probleme de întreținere.”

O purtătoare de cuvânt a portului Tanger Med, din strâmtoarea Gibraltar, a declarat că portul a închiriat spațiu companiilor de transport maritim și ”nu are informații sau responsabilitate” cu privire la navele care se deplasează prin complex.

Portul, care se ocupă de peste opt milioane de containere anual care se conectează la 180 de porturi internaționale, „nu știa” că mărfurile expediate fac escală în porturile rusești înainte sau după ce se află la Tanger Med, sau că întreținerea navelor rusești este efectuată, a adăugat ea.

Până în noiembrie 2022, oficialii ruși comerciali din Maroc se lăudau că „sprijinul lor direct” a transformat țara africană într-un centru de transbordare a electronicelor. Mărfurile din Taiwan, China și alte centre de producție au fost descărcate la Tanger Med și apoi plasate pe alte nave care se îndreptau spre Rusia.

„Având în vedere natura pe termen lung a cooperării cu partenerul marocan, volumul livărilor s-ar putea ridica la aproximativ 10 milioane de dolari pe an”, au spus oficiali din comerț.

O analiză a ofertelor ProSoft din Rusia a găsit aproape 300 de produse de vânzare care conțin cipuri Intel, precum și componente produse de Nvidia și un cip AI de computer optimizat proiectat de Google. Deși nu este clar cum au fost utilizate în cele din urmă importurile, cipurile americane au fost găsite pe rachete și drone rusești, potrivit experților în arme.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII