Natalia și Adrian Țurcanu sunt Brokeri Owneri RE/MAX Invest, Chișinău. Potrivit acestora piața imobiliară din Republica Moldova este în continuă creștere. De asemenea, ei menționează că în țara noastră, proprietarii preferă să-și vândă sau să-și cumpere proprietăţile pe cont propriu.
Piaţa imobiliară din Republica Moldova este în continuă creştere. Volumul tranzacţiilor imobiliare în 2019 a atins un număr record, fiind în creştere cu 40 % faţă de anul 2018. Statisticile arată că, pe parcursul anului 2019 au fost vândute 28 674 apartamente, mult peste prognozele făcute de experţi economici. Iar 80% din toate vânzările imobiliare au loc în capitală.
Aceștia menționează că anul 2020 și perioada de pandemie denotă o nouă tendinţă pe piaţa imobiliară, şi anume construcţia a noi complexe rezidenţiale în suburbiile capitalei şi chiar în alte oraşe din republică.
Potrivit Nataliei și Andrei Țurcanu, această tendinţă va fi menţinută şi în anul 2021.
Un alt factor care influenţează piaţa imobiliară din Republica Moldova este şi creşterea accesibilităţii procurării apartamentelor.
Printre posibilităţile pentru viitorii proprietari se numără:
a. Programul Prima Casă devine în anul 2020 mai accesibil, fiind extinse categoriile de persoane care pot opta pentru acest program
b. Instituţiile financiare din Republica Moldova oferă mai multe tipuri de credite ipotecare;
c. Companiile de construcţie oferă posibilitatea procurării apartamentelor în rate.
Cei doi mai menționează că în Republica Moldova o bună parte din proprietari preferă să-şi vândă/cumpere proprietăţile pe cont propriu.
Totalitatea proprietarilor care au vândut sau au cumpărat imobile prin intermediul agenţiilor imobiliare, pot fi împărţiţi în 2 grupuri mari: cei care au avut o experienţă pozitivă şi cei care au avut o experienţă negative.
Totuși, Natalia și Andrei consideră că pe piaţa imobiliară din Republica Moldova există profesionişti în acest domeniu, care prestează servicii calitative.
Dar în acelaşi timp, lipsa unei reglementări legale în acest domeniu, insuficienţa de instruiri pentru cei ce practică această activitate, lipsa unui Cod de Etică şi a transparenţei în relaţia dintre proprietar şi agentul imobiliar, știrbesc mult din imaginea acestuia, iar de aici vine şi atârnarea clienţilor faţă de serviciile prestate de agenţii imobiliari.