Osmochescu, despre negocierile cu românii privind Giurgiulești: „Portul de stat nu se vinde”

11 Dec. 2025, 12:03
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
11 Dec. 2025, 12:03 // Actual //  Grîu Tatiana

Portul de Mărfuri și Pasageri Giurgiulești, aflat în proprietatea statului, nu este scos la vânzare. Discuțiile apărute în spațiul public se referă exclusiv la Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), amplasat pe o suprafață de 55 de hectare, – zona liberă portuară administrată de operatorul privat Danube Logistics SRL, companie deținută în totalitate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), a precizat ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu.

Potrivit oficialului, în proprietatea Republicii Moldova rămâne și terenul pe care este amplasată infrastructura portuară.

„Portul de Stat nu va fi vândut. Nu există asemenea discuții și nu există asemenea planuri. Portul Internațional Liber Giurgiulești este administrat de BERD, care are libertatea de a purta negocieri comerciale cu alți potențiali investitori. Negocierile dintre BERD și Portul Constanța au loc în afara influenței statului, dar noi monitorizăm impactul economic, de securitate și de mediu”, a declarat ministrul.

El a precizat că Guvernul urmărește permanent evoluțiile pentru a asigura transparența procesului și pentru a proteja interesele strategice ale Republicii Moldova. În iulie 2025, Executivul a permis continuarea investițiilor în zona liberă portuară, cu obiectivul de a stimula dezvoltarea sectorului privat și de a moderniza infrastructura logistică.

Ministerul Economiei a confirmat anterior că discuțiile comerciale privind vânzarea PILG sunt în desfășurare, fără a oferi detalii despre o tranzacție nefinalizată. Instituția a reiterat atunci că orice decizie referitoare la acest activ strategic va trebui să fie în beneficiul țării.

Portul Giurgiulești reprezintă singura ieșire maritimă a Republicii Moldova și un punct logistic crucial. În 2023, acesta a înregistrat un volum record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, inclusiv combustibili, cereale, uleiuri și materiale de construcție. Zona liberă funcționează și ca port satelit al Constanței, facilitând fluxuri constante de import și export.

BERD, devenită proprietar unic al Danube Logistics în 2021, urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să modernizeze operațiunile portuare. Directorul companiei, Mathias von Tucher, a anunțat investiții planificate în terminalele cerealiere și digitalizarea proceselor logistice.

Pe partea română, achiziția avansează lent. Administrația Porturilor Maritime Constanța nu a alocat încă fondurile necesare pentru preluarea Danube Logistics SRL. Fondul Proprietatea, acționar al companiei, confirmă că Ministerul Transporturilor a aprobat contractarea de servicii juridice pentru o posibilă majorare de capital de până la 99 milioane dolari și transmiterea unei oferte angajante, însă nu există o decizie finală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

Realitatea Live

11 Dec. 2025, 12:36
 // Categoria: Slider // Autor:  Ursu Victor
11 Dec. 2025, 12:36 // Slider //  Ursu Victor

Exporturile de ulei de floarea-soarelui ale Republicii Moldova încep să își revină în sezonul 2025–2026, după prăbușirea din anul trecut, arată analiza economistului Iurie Rija. În perioada iulie–noiembrie 2025, volumele livrate au ajuns la 38,2 mii tone, de șapte ori mai mult decât în aceeași perioadă din 2024, când sectorul abia a atins 5,2 mii tone. Totuși, creșterea spectaculoasă reflectă mai ales o revenire tehnică, nu o restabilire completă a capacităților industriale.

Deși exporturile au crescut față de minimul istoric din 2024, performanțele sezonului actual sunt încă modeste prin comparație cu anii de apogeu. În 2023, în aceeași perioadă, Moldova exporta aproape 98 mii tone, iar în 2022 – peste 70 mii tone. Astfel, nivelul din 2025 este cu 61% sub cel din 2023 și cu 46% sub cel din 2022. Concluzia: industria de procesare încă funcționează sub parametri normali, în ciuda unei revigorări evidente.

În perioada iulie–noiembrie 2025, prețul mediu al uleiului exportat a fost de 21,7 lei/kg, cu 18% peste media sezonului precedent și cu aproape 45% peste nivelul foarte scăzut din 2023. Corecția de preț contribuie direct la creșterea veniturilor sectorului, chiar dacă volumele sunt încă sub potențial. Încasările din export au ajuns la 831 milioane lei, față de doar 95 milioane lei în 2024. Totuși, nivelul rămâne inferior perioadelor de vârf: 1,46 miliarde lei în 2023 și 1,87 miliarde lei în 2022.

Potrivit lui Rija, luna noiembrie marchează un moment de cotitură: „Exporturi de 19,7 mii tone, cel mai mare volum lunar al sezonului, un volum de 54 de ori mai mare decât în noiembrie 2024, când sectorul s-a prăbușit la doar 368 tone, iar prețul mediu a fost de 21,96 lei/kg”.

Sectorul de procesare și export este extrem de centralizat, primii trei operatori cumulând 94% din totalul livrărilor:. Este vorba de Floarea Soarelui (Bălți) – 21,6 mii tone, lider detașat, dar încă la mai puțin de jumătate din capacitatea din 2022–2023 (41 mii tone în 2022, 96 mii tone în 2023), Danube Oil Company – 8,3 mii tone (22%) (Floarea Soarelui și Danube sunt controlate de milioanrul Vaja Jhashi n.a), Global Farming International – 5,9 mii tone (15%) (companie controlată de Ion Echim, soțul ex-viceguvernatoarei Emma Tăbîrță n.a).
Aceste cifre arată că, deși sectorul se mișcă, nu s-a produs încă o recuperare structurală.

În ceea ce privește destinațiile de export, Moldova revine pe piața UE și se clasează pe locul trei între furnizorii de ulei ai Uniunii, cu o cotă estimată la 2,2%, devansată doar de Ucraina și Serbia. În noiembrie 2025, principalele destinații au fost: Italia – 12.317 tone, Franța – 11.849 tone, România – 6.696 tone și Portugalia – 6.200 tone. În trecut, exporturile mergeau preponderent spre Orientul Mijlociu; acum, Moldova trece printr-un proces clar de „europeanizare” a traseelor comerciale.

În iulie–noiembrie 2025, Moldova a exportat 38.247 tone și a importat 5.588 tone, un raport de aproape 7:1. Este o îmbunătățire puternică față de sezonul trecut, când raportul era practic 1:1, însă mult sub nivelurile istorice (28:1 în 2022 și 45:1 în 2023).

În noiembrie 2025, exporturile au fost de 19.727 tone, în timp ce importurile au totalizat 1.224 tone.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII