Programele implementate de către ODA, cu suportul financiar al UE, prezentate la Antreprenor Expo

29 Nov. 2023, 12:57
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
29 Nov. 2023, 12:57 // Slider //  MD Bani

Chișinău, 25 noiembrie 2023 – Uniunea Europeană cofinanțează cu 8 milioane de euro, sub formă de fonduri nerambursabile, 7 programe implementate de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA).  Programele de finanțare, țintite către mai multe categorii de beneficiari, au fost prezentate în cadrul expoziției Antreprenor Expo, desfășurată la Moldexpo. Este vorba de PARE 1+2, Start pentru Tineri, Programul de Ecologizare a IMM-urilor, Programul de Transformare Digitală, Programul de Retehnologizare și eficiență energetică, Programul de Susținere a Antreprenoriatului Feminin și Programul de Turism Rural.

La eveniment au fost prezenți Nina Potînga, directorul adjunct al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, Miroslav Božić, ofițer de program la Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, oameni de afaceri care și-au dezvoltat întreprinderile datorită granturilor obținute în cadrul acestor programe, precum și mici întreprinzători interesați să obțină finanțare nerambursabilă. 

Antreprenorii din Republica Moldova s-au pomenit într-o perioadă de crize prelungite din cauza pandemiei de COVID-19 și a restricțiilor impuse de aceasta. Apoi, criza energetică și războiul din Ucraina au pus antreprenoriatul în fața mai multor probleme și provocări, cea mai dificilă situație fiind la întreprinderile mici și mijlocii. Mulțumim Uniunii Europene pentru suportul acordat în ceea ce privește dezvoltarea antreprenoriatului din Republica Moldova. Fondurile de 8 milioane de euro, alocate de UE, vin să sprijine cel puțin 300 de antreprenori, în perioada 2023-2026, în eforturile lor de a-și crea, dezvolta, extinde și internaționaliza afacerile”, a declarat Nina Potînga, directorul adjunct al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului.

Cooperarea a început din 2018 cu un proiect pentru antreprenorii mici și mijlocii, și a ajuns la mai multe programe de suport pentru IMM-uri, a menționat, la rândul său, Miroslav Božić, ofițer de program la Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova.  Miroslav Božić a explicat de ce UE cofinanțează aceste  7 programe în țara  noastră, care fac parte din Proiectul “UE pentru IMM-uri”.

Prioritățile de bază ale UE sunt de a ajunge la o economie dezvoltată și sustenabilă și știm că Moldova este o țară candidată pentru a deveni membru al UE și ea este cea interesată de acest aspect. Și, desigur, noi ne axăm foarte mult asupra tinerilor, femeilor, pentru a-i stimula să fie mai buni în antreprenoriat. La fel, îi stimulăm și pe cei din zonele rurale cu scopul de a avea o cooperare în domeniul economic și să facem ca economia să funcționeze. IMM-urile sunt la bază în suportul UE pentru sectorul privat din Republica Moldova. Le susținem nu doar prin programele ODA, dar și prin intermediul altor programe, cu alte instituții de finanțare ale UE, care ajută antreprenorii să obțină beneficii, să creeze și să dezvolte servicii.”    

În doar 6 luni de la lansarea proiectului “UE pentru IMM-uri”, finanțat de Guvernul Republicii Moldova și Uniunea Europeană, 78 de antreprenori mici și mijlocii au obținut granturi în valoare totală de 1 milion 600 de mii de euro, 70% dintre ei fiind din zonele rurale:

30 de proiecte depuse de către tineri (Programul Start pentru Tineri)

21 de întreprinderi fondate de migranți sau rudele acestora (Programul PARE)

13 companii vor digitaliza afacerile (Programul de Transformare Digitală)

3 companii vor implementa bunele practici prietenoase cu mediul (Programul de Ecologizare a IMM-urilor)

11 companii vor înlocui echipamentele învechite (Programul de Retehnologizare și eficiență energetică)

Compania „V.T.V NORD”, care deține fabrica de patiserie și panificație Royal Bliss” din raionul Fălești, a beneficiat de un grant în cadrul Programului „Transformare digitală”. Irina Ambros, reprezentanta companiei, a declarat în cadrul evenimentului că și-au propus digitalizarea companiei pentru a corespunde noilor cerințe de piață și pentru a se conecta cu clienții, utilizând tehnologii digitale de ultimă generație, pentru a promova produsele și a dezvolta afacerea, inclusiv pe piața din România.

Acest Program ne-a ajutat să creștem avantajul competitiv și portofoliul de clienți al companiei, să folosim noi tehnologii, să optimizăm procese interne și să minimalizăm erorile factorului uman. Compania este la etapa negocierilor cu parteneri din România. Scopul proiectului a fost atins”, a mai menționat Irina Ambros.

De menționat faptul că, în perioada 2018-2021, ODA (ex-ODIMM) a implementat cu succes un proiect de granturi finanțat de Uniunea Europeană cu 4 milioane de euro, pentru capitalizarea programelor naționale “PARE 1+1”, “Femeile în Afaceri” și “Instrumentul de sprijin pentru digitalizarea ÎMM”. În urma implementării proiectului “Sprijin pentru IMM-uri în zonele rurale“, 564 de întreprinderi au beneficiat de granturi directe, vouchere, instruire și consultanță gratuită pentru elaborarea planurilor de afaceri. Ca rezultat, au fost create  1582 de locuri de muncă. Finanțarea UE a atras investiții totale de peste 8 milioane de euro în economia națională.

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII