„TurkStream” devine salvarea Transnistriei! Gazul rusesc va fi livrat prin Turcia

22 Ian. 2025, 12:37
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 12:37 // Actual //  Ursu Victor

Gazul destinat regiunii separatiste Transnistria va fi, cel mai probabil, livrat prin intermediul conductei „TurkStream”. Conform informațiilor publicate de komersant.ru, compania cipriotă Ozbor Enterprises a rezervat pe 20 ianuarie capacități de transport de 3,1 milioane metri cubi pe zi prin acest gazoduct, livrările fiind programate să înceapă la 1 februarie.

Capacitățile rezervate corespund necesităților energetice ale Transnistriei, care traversează o criză severă în acest domeniu. Conform surselor „Kommersant”, opțiunea livrărilor prin Turcia este considerată prioritară în prezent, iar gazul ar urma să fie transportat prin TurkStream până la punctul de intrare „Strandja-2” de la granița Turciei cu Bulgaria. De acolo, gazul ar putea fi transmis mai departe prin gazoductul Transbalcanic, care operează în regim invers.

Potrivit estimărilor, volumul total al ajutorului sub formă de livrări de gaz rusești ar putea atinge 160 de milioane de dolari, în perioada ianuarie-aprilie. Aceste livrări sunt considerate de natură umanitară, având scopul de a acoperi minimul necesar pentru consumul intern, spre deosebire de livrările anterioare care permiteau producerea de energie electrică pentru exportul către Moldova.

După ce la 1 ianuarie 2025 Gazprom a încetat livrările de gaz prin Ucraina, invocând datorii neplătite de către Moldovagaz (evaluate la 709 milioane de dolari, dar nerecunoscute de Chișinău), Transnistria a rămas fără gaz rusesc. Drept rezultat, regiunea a întrerupt încălzirea centralizată și apa caldă în clădirile rezidențiale, iar majoritatea întreprinderilor industriale au fost oprite.

În ultimii doi ani, Gazprom livra circa 5,7 milioane metri cubi de gaz pe zi exclusiv regiunii transnistrene, ocolind malul drept al Nistrului. Această cantitate era utilizată atât pentru consumul intern, cât și pentru producerea de energie la centrala Moldavskaia GRES, care furniza anterior electricitate către Moldova. Odată cu criza gazului, această centrală și-a sistat livrările către Chișinău, obligând Moldova să procure energie electrică din România la prețuri mai mari.

Ozbor Enterprises, care a obținut statutul de membru al pieței CEEGEX din Ungaria în aprilie 2024, este activă pe piața de import și export de gaze. Conducerea companiei implică foști manageri din structuri apropiate Gazprom, precum Miroslav Stoianovici și Vladimir Petkov, care au deținut funcții cheie în trecut.

Până în acest moment, Gazprom nu a oferit comentarii oficiale pe marginea acestor informații.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII