În fiecare an, pe data de 27 septembrie, 159 de state şi peste 500 de membri afiliaţi ai Organizaţiei Mondiale a Turismului sărbătoresc Ziua Mondială a Turismului. Aceasta este o ocazie în plus de a conștientiza importanța turismului la nivel mondial, cât și a valorii sale sociale, culturale și economice.
În acest an activitățile de Ziua Mondială a Turismului se desfășoară cu tematica „Turismul şi dezvoltarea rurală”, subliniind potențialul sectorului de a contribui la dezvoltarea economică a comunităților, dar și rolul important pe care îl joacă turismul în conservarea și promovarea culturii și a patrimoniului din întreaga lume.
Astfel, de Ziua Mondială a Turismului, Agenția de Investiții „Invest Moldova” organizează un eveniment care are drept obiectiv prezentarea Republicii Moldova ca destinație turistică sustenabilă și competitivă, care să aducă beneficii sociale și de mediu comunităților locale și generațiilor viitoare.
La eveniment va participa și Ministrului Culturii, Sergiu Prodan și al Directorului General Interimar al Agenției de Investiții ,,Invest Moldova”, Ion Iordachi. În cadrul evenimentului vor fi prezentate campaniile și programele de promovare a turismului, momentul cel mai important fiind lansarea Rutei Meșteșugarilor, care vine să creeze un mediu de colaborare și comunicare între meșteșugarii autohtoni, dând posibilitatea valorificării potențialului cultural acumulat de-a lungul istoriei.
La prima etapă au fost selectați 20 meșteri populari și centre de meșteșugărit având diferite tipuri de activitate, cum ar fi confecționarea covorului tradițional, costumul tradițional, confecționarea și prelucrarea artistică a ceramicii, ceramică utilitară, confecționarea articolelor din metal, prelucrarea artistică a lemnului, prelucrarea articolelor din piele, țesut, croșetat, împletit, construcția fluierelor, obiectelor de uz casnic și altele.
„În pofida impactului pandemiei, actorii din industria turismului din Republica Moldova s-au dovedit a fi rezistenți, flexibili și cu capacitate de adaptare la noile condiții. Anul 2021 a conturat foarte clar strategia în domeniu, accentul fiind pus pe turismul de proximitate, experiențele autentice, prevalând în preferințele turiștilor. Agenția de Investiții „Invest Moldova” desfășoară un șir de activități și programe menite să valorifice patrimoniul istoric și cultural al țării noastre și să-l aducă pe harta turiștilor, atât interni, sau din țările vecine, cât și din lumea întreagă. Mă bucur mult că putem lansa astăzi una dintre aceste inițiative, Ruta Meșteșugarilor, care va permite turiștilor să cunoască mai bine tradițiile țării noastre și le va oferi experiențe unice.” a declarat Ion Iordachi.
Datele Biroului Național de Statistică arată că în prima jumătate a anului 2021, agențiile de turism şi turoperatorii din țară au deservit peste 96 de mii de turiști și excursioniști, ceea ce este de 2,6 ori mai mult față de aceeași perioadă a anului 2020, când pandemia a paralizat, practic, domeniul.
Turismul receptor rămâne în continuare la un nivel scăzut, turismul emițător și intern deținând cea mai mare pondere în numărul total de turiști și excursioniști. În procente, piața se împarte în felul următor: 66,6% – turism emițător, 30,2% – turism intern și 3,2% – turism receptor.