Expert Moldindconbank: Când suntem anunțați de fraudă, acționăm rapid ca să blocăm tranzacțiile

18 Ian. 2024, 12:44
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  bani.md
18 Ian. 2024, 12:44 // Bănci şi Finanţe //  bani.md

Escrocii utilizează diverse scheme de manipulare a clienților, cele mai frecvente fiind ”apelul unui lucrător bancar”, transmiterea SMS-urilor cu linkuri dubioase din numele unor companii cunoscute, precum și spargerea paginilor de pe rețelele de socializare. Informația a fost prezentată de către Elena Gligor, șefa Direcției Securitate a Cardurilor de la Moldindconbank, într-un interviu pentru agora.md, realizat în cadrul campaniei ”Securitate bancară și antifraudă”.

„Clienții sunt telefonați de către persoane care se prezintă drept lucrători bancari și afirmă că au loc tranzacții neautorizate, iar clienții speriați le furnizează toate datele. De fapt, lucrătorul bancar niciodată n-o să solicite datele cardului, în special parolele de unică folosință transmise prin SMS, care sunt ca un PIN pentru tranzacții online. Dacă clienții au îndoieli, atunci mai bine închid apelul și revin la numărul oficial al băncii, indicat pe card. Un alt trend de furt de date – utilizarea imaginii unor companii cunoscute. De exemplu, sub pretextul organizării unor campanii, cum ar fi livrarea de colete, clienții primesc mesaje cu un link, în care li se spune că pentru a recepționa coletul e necesar să achite anumite sume de bani suplimentare. Accesând linkul, ei furnizează toate datele cardului escrocilor. O altă schemă vizează spargerea conturilor pe rețelele de socializare, după care escrocii cer datele de card ale persoanelor din lista de prieteni pentru a face transferuri”, a spus Elena Gligor.

Ea a precizat că deținătorii de carduri niciodată nu trebuie să divulge termenul de valabilitate, codul CVV, format din trei cifre de pe verso-ul cardului și parolele primite prin SMS de la bancă.

„Clienții trebuie să fie foarte vigilenți și să citească mesajul SMS, pe care îl primesc, deoarece el conține informația despre scopul de utilizare: tranzacție pe internet sau acces în aplicația mobilă. Aplicația mobilă este o mini bancă în buzunarul clientului și este foarte grav, când clientul transmite escrocilor accesul la ea și la toate conturile sale. Da, banca aplică anumite limitări la tranzacții, pentru a micșora pierderile financiare, însă oamenii nu trebuie să uite de vigilență”, a explicat reprezentanta Moldindconbank.

Elena Gligor a spus că instituția bancară utilizează mai multe instrumente, pentru a proteja și recupera banii clienților. Totuși, cei care dețin carduri bancare trebuie să fie mereu prudenți și vigilenți.

„Totul depinde de situație. Fiind apelat și anunțat de către client despre fraudă, operatorul bancar blochează imediat cardurile, conturile, accesul în aplicație mobilă și transmite informația către Direcția Securitate a Cardurilor. Noi acționăm rapid, verificăm tranzacțiile, stopăm transferurile neautorizate și returnăm banii, atunci când este posibil. În acest sens, contactăm banca beneficiară a transferului. Noi nu putem face nimic, dacă banii deja au fost scoși din cont”, a concluzionat șefa Direcției Securitate a Cardurilor.

Informația despre campania ”Securitate bancară și antifraudă”, inclusiv schemele de fraudă, metodele de protecție și recomandările băncii este disponibilă aici.

Realitatea Live

22 Oct. 2024, 17:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Oct. 2024, 17:15 // Actual //  bani.md

Un vot de „DA” la referendumul privind integrarea în UE ar însemna, de fapt, permiterea vânzării terenurilor către străini, legalizarea căsătoriilor LGBT, aducerea migranților arabi, transformarea R. Moldova în groapa de gunoi a Europei și construirea pe teritoriul nostru a unei baze NATO. Cu aceste mesaje au fost bombardați cetățenii R. Moldova în zilele premergătoare scrutinului, dar și pe 20 octombrie, când alegătorii s-au prezentat la urne. În spatele campaniei masive de dezinformare se află personaje afiliate grupării criminale Șor și regimului de la Kremlin, scrie Deschide.MD.

Fabrică de haine transformată în call-center

‍Compania VIGEIS S.R.L., fondată în anul 2003 și specializată în confecționarea și vânzarea articolelor de îmbrăcăminte, pare un aliat improbabil al mașinăriei de război hibrid a Rusiei. Totuși, în perioada premergătoare scrutinului din 20 octombrie, firma, fondată de Ecaterina Șpiț, cetățeană a R. Moldova stabilită de mult timp cu traiul în Federația Rusă, a lăsat la o parte confecționarea hainelor și a trecut la ”cusut” o întreagă rețea de propagandă putinistă.

Pentru început, compania a creat un call-center neoficial, a achiziționat de la un operator de telefonie mobilă 50 de mii de cartele și a început să sune insistent cetățenii R. Moldova. Mesajul repeta propaganda rusă despre referendumul privind integrarea R. Moldova în UE și se încheia cu un îndemn clar: votați împotriva modificării Constituției.

Cartelele erau folosite după metoda ”burner phone”, adică pentru o perioadă scurtă de timp, până când autoritățile aflau despre activitatea ilicită și blocau numerele. Atunci, angajații așa-zisului call-center pur și simplu luau alte cartele și continuau să apeleze cetățenii.

Am încercat să o contactăm pe Ecaterina Șpiț (Catea O.f. central, după cum o prezintă programele de identificare a numerelor de telefon), însă telefonul acesteia este deconectat.

Activitatea call-center-ului, supravegheată din Rusia de unul dintre coordonatorii ”pelerinajelor” preoțești la Moscova

Potrivit informațiilor obținute de Deschide.MD, fondatorul VIGEIS S.R.L., Ecaterina Șpiț, ar avea legături cu un oarecare Voronțov Vadim Petrovici, cetățean al Federației Ruse despre care sursele noastre relatează că a fost și unul dintre coordonatorii așa ziselor pelerinaje organizate de Patriarhia Moscovei și gruparea criminală Șor pentru preoții Mitropoliei Moldovei în perioada august-septembrie. Odată ajunși la Moscova, clericii erau preluați de Voronțov, care era responsabil de ghidarea și organizarea activităților pentru aceștia.

Acest Voronțov Vadim Petrovici este și administratorul campaniei de dezinformare lansate în preajma scrutinului electoral din 20 octombrie. Pe lângă call-center-ul improvizat printre mașinile de cusut de VIGEIS S.R.L., acesta a mai organizat ”bombardamentul” cetățenilor moldoveni cu mesaje SMS și pe rețelele Telegram și WhatsApp, în care conaționalii noștri erau îndemnați să voteze ”NU” la referendum. Aceste mesaje erau expediate de pe numere din Federația Rusă și Kazahstan, fapt care sugerează că centrul de apel al cusătorilor de haine din R. Moldova nu era singurul vârf de lance al ofensivei informaționale ruse.

Activitatea call-center-ului, promovată activ pe canalurile de Telegram ale grupării Șor

Potrivit Deschide.MD, mai multe surse din cadrul grupării Șor, cu acces la canalul Stop UE de pe Telegram și chat-bot-urile conexe, ne-au expediat capturi de ecran cu mesajele utilizate de oamenii oligarhului fugar pentru a promova activitatea call-center-ului.

„Bună ziua, colegi! Call-center-ul a început să efectueze apeluri de pe numere kazahe. Nu vă speriați, sunt de-ai noștri. Preveniți-i pe toți!”

„Numărul call-center-ului care va suna simpatizanții. Haideți să distribuim la maximum acest număr, ca oamenilor să nu le fie frică să răspundă!”, sunt doar câteva dintre mesajele distribuite pe grupurile de Telegram ale lui Șor.

Eșecul campaniei de dezinformare. Pregătiri pentru turul II al alegerilor prezidențiale

Nu cunoaștem cu exactitate câți cetățeni moldoveni au fost expuși acestei campanii de dezinformare coordonate de Kremlin și nici câți dintre ei au fost convinși să voteze ”NU” la referendum, însă, după prelucrarea de către CEC a tuturor proceselor verbale, putem spune că tentativele lor s-au soldat cu eșec. Referendumul constituțional privind integrarea R. Moldova în UE a fost susținut de majoritatea alegătorilor.

Acest lucru nu înseamnă că activitatea call-center-ului deschis de cei care, mai ieri, se îndeletniceau cu fabricarea articolelor de vestimentație, va înceta. Turul II al alegerilor prezidențiale, care va avea loc pe 3 noiembrie, reprezintă următoarea țintă a mașinăriei rusești de propagandă, mai scrie Deschide.MD.

În acest sens, autoritățile din R. Moldova s-au autosesizat și au demarat cercetări pe caz, iar Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei a Republicii Moldova depune eforturi pentru a bloca toate cartelele achiziționate de VIGEIS S.R.L.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău