Afacerile din Moldova se digitalizează. ODA a acordat 14 granturi

17 Mart. 2023, 15:40
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
17 Mart. 2023, 15:40 // Bani și Afaceri //  MD Bani

14 întreprinderi au semnat astăzi contracte cu Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) pentru accesarea finanțării nerambursabile de până la 500 mii lei prin intermediul Programului de Transformare digitală a IMM.

Suma investițiilor totale pentru digitalizarea proceselor de producție sau de prestare a serviciilor celor 14 întreprinderi este de circa 9 milioane lei, dintre care 4,9 milioane lei constituie suport financiar nerambursabil din partea statului. Granturile vor fi valorificate pentru implementarea soluțiilor digitale inovative și eficientizarea proceselor de lucru.

Marin Ghenciu, vicedirector ODA, a subliniat principalele priorități pentru o economie puternică, competitivă și cu un grad ridicat de digitalizare.

„Procesul de digitalizare poate aduce noi provocări pentru antreprenori, însă acestea vor aduce și beneficii pe termen lung prin dezvoltarea a noi produse și servicii, noi tehnologii și lanțuri de procese, noi modele de afaceri și o eficiență mai ridicată a produselor și serviciilor”, a declarat Marin Ghenciu.

Cele 14 companii beneficiare de suport activează în domeniile industriei prelucrătoare, sănătate și asistența socială, agricultură, silvicultură și pescuit.

Potrivit ODA, înscrierea la Program se realizează online în regim continuu, completând FORMULARUL DE ÎNREGISTRARE. Astfel, antreprenorii care vor să-și digitalizeze afacerea pot aplica pentru finanțare. Mai multe detalii despre program găsiți pe site-ul ODA.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Dec. 2025, 12:12
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
12 Dec. 2025, 12:12 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova se află pe lista neagră a transportatorilor navali, din cauza nealinierii legislației naționale la standardele europene și internaționale în domeniul siguranței și securității maritime. Declarațiile au fost făcute de Mircea Păscăluță, secretar de stat în domeniul Transporturilor.

Potrivit oficialului, Republica Moldova nu are în prezent nave care să opereze efectiv sub pavilion național, iar principalul motiv este lipsa unui cadru normativ compatibil cu cerințele internaționale. „Nu suntem aliniați la legislația europeană și internațională care să permită ca navele sub pavilionul țării noastre să corespundă cerințelor de siguranță, certificare și securitate”, a explicat Păscăluță.

Secretarul de stat a precizat că, cu sprijinul Uniunii Europene și al Transport Community, autoritățile au elaborat un plan de acțiuni care urmează să fie implementat în următorii doi ani. Obiectivul este ca Republica Moldova să iasă din lista neagră, să fie inclusă mai întâi în lista gri, iar ulterior în lista albă a statelor care pot deține și administra în condiții conforme nave maritime.

„Am ajuns în lista neagră pentru că nu exista o legislație adecvată. Era un registru deschis, cu un cod minimal și doar câteva convenții ratificate. Evaluările internaționale au arătat clar necesitatea de a transpune un șir de reglementări și de a întări capacitatea agenției navale”, a declarat Păscăluță.

Republica Moldova a fost plasată în lista neagră a Memorandumului de înțelegere privind controlul statului port, de la Paris fapt care constituie un impediment major în calea apropierii treptate cu UE și imprimă o imagine maritimă nefavorabilă statului nostru pe plan internațional.

Datele oficiale arată că, în prezent, 113 nave maritime mai sunt înregistrate sub pavilionul Republicii Moldova, față de peste 400 de nave acum nouă ani. Scăderea semnificativă vine pe fondul restricțiilor și reputației negative a registrului naval moldovenesc.

Numărul mare de nave înregistrate anterior era determinat în special de taxele reduse, care aduceau anual statului venituri de aproximativ 5 milioane de lei. Totuși, în ultimul deceniu, mai multe nave sub pavilion moldovenesc au fost implicate în scandaluri de contrabandă și incidente grave.

Cel mai cunoscut caz rămâne explozia din portul Beirut, provocată de o navă sub pavilionul Republicii Moldova, încărcată cu azotat de amoniu, care fusese sechestrată pentru datorii și a provocat sute de victime.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII