Bloomberg: Datele comerciale mondiale arată primele semne de „reglobalizare” . Cine câștigă și cine pierde?

08 Mai 2023, 05:18
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Mai 2023, 05:18 // Actual //  bani.md

Sistemul comercial global trece prin schimbări tectonice care vor reorienta lanțurile internaționale de aprovizionare pentru deceniile următoare. scrie Bloomberg.

Două forțe principale sunt responsabile de acest lucru. Companiile, speriate de penuria pandemică, de creșteri ale prețurilor și de întreruperile aprovizionării, își reduc dependența de o singură fabrică sau țară. Între timp, guvernele, în special din SUA și Europa, doresc să-și asigure accesul la materiale cheie, cum ar fi semiconductori și minerale rare, în cazul în care comerțul global se împarte în blocuri geopolitice.
Transformarea, pe care unii o numesc „reglobalizare”, va continua ani de zile, iar datele comerciale abia încep să sugereze amploarea schimbărilor și cine va câștiga și cine va pierde. Bloomberg oferă indicatori de urmărit pentru a înțelege implicațiile noii ere a economiei geostrategice.

În ciuda discuțiilor despre declinul globalizării, integrarea economică prin comerțul transfrontalier a demonstrat o rezistență remarcabilă în vremuri de război, foamete și pandemie. În ultimii trei ani, ponderea comerțului mondial în producția mondială a scăzut oarecum, dar este încă în general în conformitate cu tendințele istorice. De fapt, conform unei analize recente a ING Groep NV, nu a existat nicio schimbare semnificativă în traiectoria către o mai mare deschidere comercială din 2006 cel puțin.

Creșterea tensiunilor geopolitice dintre Washington și Beijing a alimentat speculațiile cu privire la o divizare sectorială între cele mai mari economii ale lumii. În timp ce valoarea importurilor de bunuri și servicii chinezești din SUA a atins un maxim istoric în 2022, există semne că tarifele americane modifică fluxurile comerciale bilaterale.

Potrivit unei analize a lui Chad Baun, un membru al Institutului Peterson pentru Economie Internațională, importurile de mărfuri americane din China care fac obiectul unor tarife au scăzut cu aproximativ 14% anul trecut față de nivelurile din 2017, care a precedat războiul comercial.

În ultimii cinci ani, tarifele americane, restricțiile la export și subvențiile au convins companiile americane să-și diversifice importurile în afara Chinei . Ponderea totală a importurilor chineze în SUA a scăzut cu aproximativ trei puncte procentuale din 2018, când fostul președinte Donald Trump a impus taxe vamale pentru mii de mărfuri chinezești. În acest timp, Beijingul a cedat o parte din cota sa din totalul importurilor din SUA altor țări exportatoare din Asia, cum ar fi Vietnam, India, Taiwan, Malaezia și Thailanda.

Mexicul devine o alternativă cheie la China ca furnizor pentru SUA

Cu toate acestea, producătorii chinezi care încearcă să eludeze tarifele SUA și să scurteze lanțurile de aprovizionare își înființează operațiuni în țări precum Vietnam, Thailanda și Mexic.

Mexicul devine o alternativă cheie la China ca furnizor pentru SUA. Liniile de aprovizionare puternic integrate SUA-Mexic și tratamentul comercial preferențial în cadrul Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA) ajută la crearea de oportunități de investiții de ambele părți ale graniței. Importatorii și chiar unii exportatori chinezi care doresc să-și diversifice lanțurile de aprovizionare se străduiesc să cumpere spațiu industrial mexican, care va atinge o ocupare de 97,5% în 2022.

Cererea de depozite și alte proprietăți imobiliare industriale este deosebit de puternică de-a lungul graniței cu SUA, lângă Tijuana, unde ratele de neocupare sunt aproape de zero. Aproximativ 47 de noi parcuri industriale sunt fie planificate, fie în construcție, potrivit Asociației Mexicane a Parcurilor Industriale Private.

Valoarea importurilor SUA din Europa a crescut

Eforturile președintelui american Joe Biden de a îmbunătăți relațiile comerciale cu Europa au determinat Statele Unite să se bazeze mai mult pe importurile din Europa decât din China. Întoarcerea vine după ce SUA și Europa au amânat impunerea tarifele la 21,5 miliarde de dolari în comerțul bilateral până în 2021, au suspendat o dispută privind construcția de avioane care datează din 2004 și au început discuțiile pentru a reduce supraproducția de oțel și aluminiu. În ultimul an, valoarea importurilor SUA din Europa a crescut cu aproape 13%, în timp ce importurile SUA din China au crescut cu doar 6%.

India și Vietnam mănâncă din piața Chinei
Producătorii de smartphone-uri precum Apple Inc. lucrează pentru a-și reduce dependența de China, pe măsură ce războiul comercial dintre Washington și Beijing se intensifică. Anul acesta până în martie, Apple și-a triplat prezența de producție în India, producând iPhone-uri în valoare de peste șapte miliarde de dolari. India reprezintă acum aproximativ 7% din producția mondială de iPhone, iar vânzările anuale din țară au crescut la șase miliarde de dolari.

Vietnamul este un alt hub pentru companiile care doresc să se diversifice departe de China. În ultimii șapte ani, importurile de mobilier vietnamez în SUA au crescut cu 186%, în comparație cu o creștere de doar 5% a acestor importuri din China. Potrivit Descartes Systems Group Inc., Vietnamul reprezintă acum jumătate din exporturile totale de mobilier ale Chinei către Statele Unite. Recent, comenzile de mobilier vietnamez încep să scadă din cauza scăderii cererii globale de bunuri de larg consum.
Politica industrială a Beijingului a permis Chinei să devină cel mai mare exportator de vehicule electrice după Germania. Anul acesta, mașinile electrice și „mașinile hibride” vor atinge aproximativ 40% din volumul total de livrări de vehicule în China. Între timp, ponderea Europei în vânzările globale de vehicule electrice este probabil să crească în acest an, pe măsură ce mai multe modele devin disponibile și problemele legate de lanțul de aprovizionare se ușurează, relatează Bloomberg Intelligence.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

12 Dec. 2025, 16:23
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
12 Dec. 2025, 16:23 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Uniunea Europeană va introduce, începând cu luna iulie 2026, o taxă vamală de trei euro pentru coletele cu o valoare mai mică de 150 de euro care intră pe teritoriul celor 27 de state membre. Măsura va fi una temporară și se va aplica până în anul 2028, când UE intenționează să impună taxe vamale tuturor mărfurilor importate, indiferent de valoarea acestora, a anunțat Comisia Europeană, citată de Agerpres.

Potrivit Comisiei, decizia a fost luată pe fondul creșterii accelerate a numărului de colete de mică valoare care ajung pe piața europeană fără a fi supuse taxelor vamale. Această situație generează concurență neloială pentru comercianții din UE, riscuri pentru sănătatea și siguranța consumatorilor, un nivel ridicat de fraudă și impact negativ asupra mediului. Doar anul trecut, aproximativ 4,6 miliarde de trimiteri cu valoare sub 150 de euro au intrat în UE, echivalentul a circa 12 milioane de colete pe zi, un volum dublu față de 2023 și de trei ori mai mare decât în 2022.

Autoritățile europene atrag atenția că o parte semnificativă a acestor produse nu respectă legislația UE, iar creșterea exponențială a importurilor ridică semne de întrebare privind controlul calității și siguranței. Noua taxă va afecta în special retailerii online care expediază bunuri din afara UE, în special din China, precum Shein, Temu sau AliExpress. Datele Comisiei arată că, în 2024, 91% din comenzile online sub pragul de 150 de euro au provenit din China.

Separat de decizia UE, România va introduce mai devreme o măsură similară. Începând cu 1 ianuarie 2026, autoritățile de la București vor aplica o taxă fixă de 25 de lei pentru fiecare colet sub 150 de euro comandat de pe platforme din afara Uniunii Europene, precum Shein, Temu, AliExpress sau Trendyol. Măsura face parte dintr-un pachet legislativ adoptat de Guvernul României și validat de Curtea Constituțională.

Subiectul este relevant și pentru Republica Moldova, unde platformele de comerț online din afara UE sunt utilizate pe scară largă. Autoritățile de la Chișinău analizează deja posibile măsuri similare. Ministrul Finanțelor, Andrian Gavriliță, a declarat că veniturile potențiale din taxarea coletelor provenite de pe platformele internaționale ar putea depăși un miliard de lei, în contextul actualului volum ridicat de importuri mici și slab fiscalizate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII