Câștiguri în declin în 2024! Care bănci din Moldova au pierdut cel mai mult și cine a ieșit învingător

22 Ian. 2025, 16:17
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
22 Ian. 2025, 16:17 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Profitul total al băncilor comerciale din Republica Moldova a fost de 3,9 miliarde de lei în 2024, în scădere cu 2,5% față de cele 4 miliarde de lei obținute în 2023. Situația financiară a băncilor a variat semnificativ, unele instituții raportând creșteri, iar altele înregistrând scăderi considerabile, arată datele Băncii Naționale a Moldovei.

  • Maib: Profitul a crescut cu 8,3%, de la 1,2 miliarde de lei în 2024 la 1,3 miliarde de lei în 2024.
  • Comerțbank: A înregistrat o scădere semnificativă de 86,2%, de la 8,7 milioane de lei în 2023 la doar 1,2 milioane de lei în 2024.
  • Eurocreditbank: Profitul s-a redus cu 51,6%, de la 22,5 milioane de lei la 10,9 milioane de lei.
  • Energbank: A înregistrat o scădere de 46,1%, de la 68,5 milioane de lei în 2023 la 36,9 milioane de lei în 2024.
  • Eximbank: Profitul a scăzut dramatic, cu 74,7%, de la 49 milioane de lei la 12,4 milioane de lei.
  • Fincombank: O scădere de 18,7%, de la 151,7 milioane de lei în 2023 la 123,3 milioane de lei în 2024.
  • OTP Bank: A înregistrat o scădere de 25,1%, de la 763,1 milioane de lei la 571,6 milioane de lei.
  • Moldindconbank: Profitul a crescut cu 18,5%, de la 928,6 milioane de lei la 1,1 miliarde de lei.
  • Procreditbank: A înregistrat o îmbunătățire semnificativă, trecând de la o pierdere de -135,3 milioane de lei în 2023 la un profit de 92,1 milioane de lei în 2024.
  • BCR Chișinău: Profitul a scăzut cu 30%, de la 69,4 milioane de lei la 48,6 milioane de lei.
  • Victoriabank: O scădere de 12,2%, de la 672 milioane de lei la 590,4 milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Dec. 2025, 17:08
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
22 Dec. 2025, 17:08 // Actual //  Grîu Tatiana

Guvernul urmează să aprobe în ședința de marți, 23 decembrie, un proiect-pilot prin care Republica Moldova va testa, pentru prima dată, utilizarea mașinilor electrice ca surse de energie pentru rețea. Este vorba despre proiectul „Vehicul spre rețea: testarea soluțiilor de încărcare inteligentă și fluxului bidirecțional de energie (V2G)”, elaborat de Ministerul Energiei și implementat de Asociația Obștească „Green City Lab Moldova”.

Proiectul presupune că vehiculele electrice nu vor fi doar consumatori de energie, ci vor putea livra electricitate înapoi în rețea atunci când este nevoie, de exemplu în orele de vârf. Energia stocată în bateriile mașinilor ar putea fi folosită pentru a stabiliza sistemul electroenergetic, mai ales în contextul creșterii producției din surse regenerabile, care este variabilă.

Pentru a putea testa această tehnologie, Guvernul va institui un regim special de testare inovativă, care permite derogări temporare de la unele prevederi ale legislației în vigoare. Aceste derogări se referă la racordarea temporară a echipamentelor, măsurarea bidirecțională a energiei, aplicarea unor tarife experimentale și participarea controlată a vehiculelor electrice la servicii de echilibrare și stocare a energiei. Autoritățile subliniază că aceste excepții sunt acordate exclusiv în scop demonstrativ și nu vor afecta siguranța rețelei electrice.

Proiectul va fi implementat pe o perioadă de trei ani de la intrarea în vigoare a hotărârii și va fi limitat la anumite locații și echipamente prevăzute într-un plan tehnic. În acest interval, „Green City Lab Moldova” va prezenta rapoarte semestriale Ministerului Energiei, iar la final un raport complet privind rezultatele obținute. Pe baza acestuia, Ministerul Energiei va propune eventuale modificări ale legislației din domeniul energiei.

Ministerul Energiei va coordona proiectul împreună cu Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică și cu operatorii de sistem, iar ANRE va monitoriza impactul testării asupra siguranței sistemului electroenergetic și va identifica barierele de reglementare. Documentele oficiale precizează că proiectul nu implică cheltuieli suplimentare din bugetul de stat, costurile fiind suportate de titularul proiectului și partenerii acestuia.

Autorii hotărârii afirmă că proiectul reprezintă o premieră națională și ar putea schimba modul în care sunt utilizate vehiculele electrice în Republica Moldova, transformându-le din simpli consumatori în participanți activi pe piața energiei. Hotărârea urmează să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII