Catastrofele naturale au provocat pagube estimate la 120 de miliarde de dolari în primul semestru din 2023

09 Aug. 2023, 16:21
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Aug. 2023, 16:21 // Actual //  bani.md

Valoarea pagubelor provocate de catastrofele naturale la nivel mondial a scăzut uşor în primul semestru, până la 120 de miliarde de dolari (109 miliarde de euro), potrivit unei estimări publicate miercuri de grupul elveţian de reasigurări Swiss Re, informează AFP.

Catastrofa cea mai costisitoare în prima jumătate a acestui an a fost cutremurul din Turcia şi Siria, a precizat Swiss Re. Potrivit unei estimări preliminare a Băncii Mondiale, pagubele economice provocate de acest cutremur au fost evaluate la 34 de miliarde de dolari, în timp ce potrivit calculelor Swiss Re cheltuielile pentru companiile de asigurări sunt estimate la 5,3 miliarde de dolari.

Însă aşa-numitele catastrofe naturale secundare, spre deosebire de marile catastrofe precum cutremurele sau cicloanele tropicale, au fost cele care au dus la creşterea cheltuielilor pentru asiguratori.

Valoarea pagubelor provocate de catastrofele naturale a fost mai mare în primul semestru din 2022, 123 miliarde de dolari, ca urmare a inundaţiilor costisitoare din Australia şi Africa de Sud. Totuşi, cheltuielile pentru asigurători au continuat să crească, până la 50 de miliarde de dolari în primul semestru din 2023, comparativ cu 48 de miliarde de dolari în perioada similară a anului trecut, punând din nou în evidenţă impactul în creştere al acestor catastrofe naturale secundare.

„Efectele schimbărilor climatice se pot vedea deja în anumite pericole precum valurile de căldură, secetă, inundaţii şi precipitaţii extreme”, a subliniat Jérôme Jean Haegeli, economistul şef de la Swiss Re.

Pierderile suportate de companiile de asigurări de pe urma furtunilor şi fenomenelor meteorologice asociate (precum grindină, precipitaţii puternice, vânt şi schimbări bruşte de temperatură) s-au ridicat la 35 de miliarde de dolari, dintre care 34 de miliarde de dolari numai în SUA, a estimat Swiss Re.

Printre catastrofele naturale din primul semestru figurează şi două furtuni care s-au succedat în Noua Zeelandă, care au provocat în special inundaţii la Auckland. Pierderile suportate de firmele asigurări sunt evaluate la 2,3 miliarde de dolari.

Ploile torenţiale din Italia, în regiunea Emilia-Romagna, i-au costat de asemenea 600 de milioane de dolari pe asiguratori, Swiss Re menţionând necesitatea de a consolida acoperirea de risc în Italia în condiţiile în care pierderile economice sunt estimate la 10 miliarde de dolari.

La începutul lunii iulie, un val de căldură a lovit SUA, nord-vestul Chinei şi sudul Europei, provocând incendii pe insulele greceşti, în Italia dar şi în Algeria, însă Swiss Re spune că este prea devreme să ofere estimări cu privire la costuri.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală