Criza energiei a provocat un război al tomatelor în Europa. Costurile mari au redus și scumpit producția

16 Dec. 2021, 10:11
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
16 Dec. 2021, 10:11 // Actual //  bani.md

Pentru roşiile şi alte legume sau fructe care ar trebui să ajungă pe mesele europenilor la sfârşitul iernii şi începutul primăverii se duce o bătălie pe viaţă şi pe moarte. Actuala criză a gazelor naturale şi energiei înseamnă moarte sigură pentru anumite afaceri agricole, cum sunt cele ale fermierilor cu sere din zonele mai reci ale Europei.

Pentru cum ar putea fi peste câteva luni pe piaţa europeană a legumelor, ce se întâmplă acum în India şi alte state din acea regiune ar putea fi un bun reper. La sfârşitul lunii trecute roşiile s-au scumpit atât de mult în unele oraşe indiene încât presa locală scria că aceste legume au devenit noul petrol. Explozia preţurilor, care a cuprins o gamă largă de legume, s-a produs după scumpirea carburanţilor, dar şi în urmă unor ploi şi inundaţii persistente, arată India Times, citat de Ziarul Finanaciar.

India nu este un stat bogat, iar rezultatul a fost prăbuşirea vânzărilor. În decembrie, în cel puţin o regiune un kilogram de roşii, legume de bază în meniul indienilor, a ajuns să coste cât un litru de benzină. În mod normal, în India sezonul roşiilor durează din ianuarie până în aprilie. Din cauza preţurilor prea mari, mai multe restaurante din sudul ţării au scos din meniu unele feluri de mâncare pe bază de tomate.

În Europa, relieful pieţei legumelor livrate în lunile de iarnă şi primăvară este pe cale să se schimbe radical. Pe de o parte, producătorii mari din nordul continentului, cum sunt Danemarca, Olanda şi Polonia, au probleme din cauza preţurilor prea mari ale energiei şi gazelor naturale cu care-şi încălzesc şi iluminează serele. S-au scumpit şi îngrăşămintele chimice. Pe de alta, producătorii mai ieftini din regiunile mai calde ale Europei sau din zonele învecinate continentului abia aşteaptă să acopere eventualele breşe create de criză.

O problemă este că şi unii dintre ei au dificultăţi cu preţurile mari ale energiei. În Danemarca, producţia de roşii de iarnă s-a redus cu 40%, scrie Horti Daily. Aceasta deoarece „preţurile gazelor naturale au crescut cu 750%, iar cele ale electricităţii s-au dublat“, după cum explică Mads Ulrik, director la compania agricolă de sere Alfred Pedersen & Son care, din cauza perspectivelor brusc mai întunecate, a trimis  în şomaj 30 de angajaţi calificaţi dintr-un total de 300 de persoane.

Legumele daneze sunt de obicei mai scumpe deoarece sunt produse în condiţii mai prietenoase cu mediul. Horti Daily notează că preţurile gazelor şi electricităţii afectează industria serelor în multe state nord-europene. Sectorul este obişnuit cu fluctuaţiile de preţ, dar cele de acum sunt extreme. Costurile cu energia sunt la maxime absolute şi au ajuns aici foarte rapid. Nu a fost timp pentru adaptare.

Pentru că anul trecut gazele s-au ieftinit foarte mult, mulţi cultivatori au renunţat la contractele cu preţ fix şi au ales achiziţii la zi. Iar criza energiei i-a prins cu aceste contracte, iar preţurile la zi sunt acum la maxime istorice. La Alfred Pedersen, unele sere au rămas pur şi simplu goale şi vor sta aşa până la începerea sezonului de primăvară.

„Este furtuna perfectă. Costurile în creştere i-au făcut pe clienţi să se teamă că vânzările din magazinele lor se vor reduce şi de aceea şi-au diminuat comenzile, iar noi ne-am redus producţia“, explică Mads Ulrik. Firma produce acum doar cât să acopere contractele curente. Din cauza livrărilor mai mici, preţurile din supermarketuri, inevitabil, vor creşte.

În Olanda, deja din octombrie producătorii de legume se plângeau că serele le sunt goale din cauza costurilor prea mari şi că nu ştiu când vor relua plantările.

Ei se temeau că din cauza preţurilor prea mari pe care ar fi forţaţi să le ceară, supermarketurile din Olanda vor prefera să cumpere marfă mai ieftină – roşii, castraveţi, fructe şi flori – din, spre exemplu, Spania cea însorită. În noiembrie, marfa olandeză începea deja să dispară de pe rafturi, fiind înlocuită cu legume spaniole. Dar producătorii spanioli şi-au dat seama de oportunitate şi au majorat preţurile. Astfel, roşiile spaniole au ajuns să coste mai mult decât cele olandeze. Spaţiul lăsat liber de producătorii olandezi este ocupat şi de legumele importate din Turcia.

În Spania, de goana fermierilor către piaţele mai scumpe nord-europene profită producătorii mai ieftini din Maroc. Analiştii atrag atenţia că marocanii atacă puternic piaţa europeană. Producătorii lor sunt ajutaţi de guvern şi de forţa de muncă de opt ori mai ieftină decât, spre exemplu, cea din Sicilia. În Polonia, fermele de sere se plâng că sunt forţate să se închidă din cauza costurilor mari ale încălzirii şi iluminatului,, iar fermierii se aşteaptă la o invazie de legume spaniole şi turceşti. Şi în Ucraina fermele de sere se plâng că le pândeşte falimentul.

Realitatea Live

22 Nov. 2024, 12:03
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
22 Nov. 2024, 12:03 // Actual //  bani.md

iute Moldova este onorată să anunțe că a obținut distincția Silver Award for Excellence la categoria Inclusive Communication & Diversity Management în cadrul prestigiosului Romanian PR Award 2024. Iute Moldova a fost premiată pentru susținerea campaniei naționale de educație financiară „Generația Inteligenței Financiare”, dezvoltată în parteneriat cu BDR Associates Moldova și Junior Achievement Moldova.

Această campanie a fost un pas semnificativ în promovarea alfabetizării financiare în rândul copiilor și tinerilor din Republica Moldova, cu o atenție deosebită pentru incluziune. Activitățile au deschis noi oportunități pentru grupurile vulnerabile, cum ar fi copiii cu dizabilități, prin materiale educaționale accesibile și metode de învățare adaptate.

„Premiul obținut reprezintă mai mult decât o recunoaștere – este o confirmare a faptului că împreună cu partenerii noștri putem contribui la crearea unei generații mai bine pregătite pentru provocările financiare ale viitorului. Ne angajăm să continuăm aceste eforturi și să extindem impactul proiectelor noastre, investind în educația financiară ca o prioritate pe termen lung,” a declarat Sergiu Sobuleac, CEO iute Moldova.

Pe parcursul campaniei, iute Moldova a sprijinit inițiative care au inclus elaborarea manualelor financiare în Braille, oferind copiilor cu deficiențe de vedere acces la informații esențiale și traducerea videoclipurilor animate în limbajul semnelor, care au fost integrate în școli pentru a sprijini copiii cu deficiențe de auz. Distincția obținută în cadrul Romanian PR Award, competiție ce promovează excelența în comunicare, subliniază impactul pe care astfel de inițiative îl pot avea asupra comunității.

„Vom rămâne dedicați în a susține proiecte care fac diferența. Împreună cu partenerii noștri, ne propunem să construim o cultură a inteligenței financiare, astfel încât toți copiii să aibă șansa unui viitor mai sigur,” a adăugat Sergiu Sobuleac.

Despre iute Moldova: Compania iute Moldova este parte a iute Group, companie Fintech Estoniană, prezentă în patru țări europene: Moldova, Albania, Macedonia și Bulgaria. iute Moldova, cea mai rapidă instituție de creditare nebancară din Republica Moldova, este prima companie de microfinanțare ce pune la dispoziția clienților o rețea de bancomate cardless, precum și posibilitatea de asigurare a creditelor în caz de accident. Strategia reputațională și de suport clienți iute Moldova a fost și rămâne a fi concentrată pe digitalizarea tuturor serviciilor oferite, cea mai rapidă metodă de creditare în condiții personalizate fiind aplicația mobilă Myiute. Dincolo de activitățile de finanțare, iute Moldova este implicată activ în dezvoltarea comunității prin activități de caritate și suport civic.

Despre Romanian PR Award: aflată la cea de-a 22-a ediție, Romanian PR Award este cea mai importantă competiție națională de recunoaștere a excelenței în domeniul Relațiilor Publice. Proiectul a reușit să atragă parteneri prestigioși, nume marcante ale breslei, promovând standarde etice și performanță în PR. Competiția este organizată de Forum for International Communications, organizație non-guvernamentală care, alături de parteneri din sectorul privat și public, implementează din 2017 Carta Diversității din România.

 
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Atmosferă de poveste la Târgul de Crăciun din Chișinău
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Construcția drumului de ocolire a satului Bahmut din raionul Călărași este în toi
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Expoziția sculptorului Virgil Scripcaru, la Chișinău
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău