Cu 1000 de oameni zilnic pe șantier, Catedrala Notre Dame din Paris se va redeschide pentru public în 2024

09 Dec. 2023, 18:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Dec. 2023, 18:42 // Actual //  bani.md

Catedrala Notre Dame din Franța ar trebui să se redeschidă pentru vizitatori și slujbe catolice la sfârșitul anului 2024, transmite Euronews. Va fi la mai puțin de șase ani după ce un incendiu șocant a distrus acoperișul clădirii.

Proiectul de restaurare este în prezent în curs de a respecta termenul de redeschidere de 8 decembrie 2024, stabilit de președintele Emmanuel Macron imediat după incendiu. Din păcate, nu va fi chiar gata pentru Jocurile Olimpice de la Paris, programate pentru vara anului 2024.

“Treaba mea este să fiu gata să deschid această catedrală în 2024 – și o vom face”, a declarat generalul Georgelin, generalul de armată responsabil de proiectul de reconstrucție, în martie.

“Ne luptăm în fiecare zi pentru asta și suntem pe un drum bun”.

Ministrul Culturii, Abdul-Malak, a declarat că, deși catedrala va fi deschisă publicului, acest lucru “nu înseamnă că toate lucrările de renovare se vor încheia”. El a adăugat că “în 2025 vor mai exista încă lucrări de renovare”.

Reconstrucția icoanei pariziene a fost o sarcină enormă. Ea a început în 2022, după mai bine de doi ani de muncă pentru a face monumentul suficient de stabil și sigur pentru ca meșterii să înceapă reconstrucția.

Autoritățile au făcut alegerea de a reconstrui capodopera de artă gotică din secolul al XII-lea, așa cum era înainte. Aceasta include recrearea turlei de 96 de metri înălțime din secolul al XIX-lea, proiectată de arhitectul Eugene Viollet-le-Duc.

Piesa centrală emblematică a catedralei, care s-a prăbușit în incendiu, va reapărea deasupra monumentului în acest an, într-un semnal puternic de renaștere a acestuia.

“Întoarcerea turlei pe cerul Parisului va fi, în opinia mea, simbolul că suntem învingători în bătălia de la Notre Dame”, a declarat generalul Georgelin.

Se estimează că aproximativ 1.000 de persoane din întreaga Franță lucrează zilnic la restaurarea Notre Dame.

“Avem de realizat o mulțime de lucrări diferite: structura, pictura, pietrele, bolta, orga, vitraliile și așa mai departe”, a explicat Georgelin.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII