Cum să identifici o mașină care a fost taxi în trecut. Cele mai populare mărci întâlnite pe piața second-hand

02 Aug. 2023, 07:40
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
02 Aug. 2023, 07:40 // Actual //  bani.md

Site-urile de anunțuri sunt pline de mașini care au servit cândva drept taxiuri. Cumpărătorii le evită de obicei, temându-se de uzura suplimentară cauzată de conducerea frecventă și de șirul interminabil de opriri și porniri zilnice.

Taxiurile pot avea sute de mii de kilometri înregistrați pe odometru, ceea ce înseamnă că multe părți esențiale pot fi deja degradate. Chiar dacă o mașină a fost bine întreținută, un kilometraj excesiv de mare ar trebui să fie un semnal major de alarmă atunci când vă căutați un vehicul la mâna a doua.

„Ar trebui cumpărătorii să evite să cumpere mașinile care-au fost în trecut taxiuri? Deși este la latitudinea fiecăruia să decidă, prețul oricărei mașini ar trebui să reflecte starea sa reală, stare care în mod evident depinde de modul în care a fost utilizată. Mașinile de taxi pot fi saci fără fund de îngropat bani deoarece sunt adesea extraordinar de uzate”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.

Taxiurile fac majoritatea călătoriilor în oraș, punând presiune excesivă asupra componentelor mașinii, în special asupra motorului, frânelor și transmisiei. Un vehicul cu kilometraj similar condus în principal pe autostradă va fi într-o stare mult mai bună.
Interiorul mașinilor care au fost în trecut taxiuri poate fi și el peste măsură de uzat, în special când vine vorba despre bancheta din spate. În timp ce majoritatea oamenilor încearcă să-și protejeze vehiculele, pasagerii de taxi se urcă adesea cu cizme pline de zăpadă sau noroi sau cu jachete umede, ceea ce va afecta interiorul oricărei mașini pe termen lung.

Flotele de taxiuri constau de obicei din vehicule de încredere, cu o bună reputație, care pot parcurge mulți kilometri. Totuși, luând în considerare toate formele de uzură excesivă la care sunt expuse taxiurile de-a lungul vieții, este o idee bună să evitați acest tip de mașini pe piața second-hand.

Cum să identifici o mașină care a fost taxi în trecut

Verificarea istoricului unei mașini este o modalitate simplă de a afla dacă un vehicul a fost folosit ca taxi. Poate fi foarte greu să descoperiți astfel de informații în alt mod, pentru că vânzătorii necinstiți ascund de obicei lucrurile care sunt nefavorabile vânzării unei mașini. Mașinile care-au fost taxiuri pot avea kilometraje foarte mari – ceea ce le transformă în candidați perfecți pentru fraudarea kilometrajului prin derulare – se uzează mai puternic și prin urmare vor valora mai puțini bani.
Mercedes-Benz (29% din toate mașinile folosite în trecut drept taxi), Volkswagen (14,4%), Skoda (12,3%), Volvo (10,9%) și BMW (5,8%) sunt cele mai populare mărci de mașini de taxi întâlnite pe piața vehiculelor la mâna a doua din România. Deoarece cumpărătorii apreciază foarte mult acești producători, escrocii se folosesc de această priză la public pentru a obține un profit nejustificat.

Mașinile germane sunt cele mai folosite ca taxiuri. Mercedes-Benz E-Class se află în fruntea listei (17,9%), urmată de Skoda Superb (7,7%), Volkswagen Passat (6,1%), BMW Seria 5 (5%) și Volvo V70 (4,7%).

Și culoarea unei mașini îi poate dezvălui trecutul – multe orașe folosesc aceeași culoare pentru toate taxiurile lor, astfel încât acestea să poată fi distinse cu ușurință pe stradă. Unele modele, cum ar fi Clasa E, au fost fabricate în scopuri de taxi și chiar au primit o culoare specială a caroseriei.

Atunci când cumpărați o mașină uzată, merită să-i inspectați cu atenție caroseria, deoarece colantările din trecut pot lăsa urme vizibile cu ochiul liber. Deoarece autocolantele acoperă suprafețe mari ale mașinii și prin urmare feresc aceste porțiuni de soare, acele zone pot fi mai luminoase și mai clar vizibile, lucru ce poate sugera că mașina a fost folosită în trecut ca taxi.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Dec. 2025, 16:10
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Dec. 2025, 16:10 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Ministerul Energiei a răspuns întrebărilor BANI.MD cu privire la licitația pentru noile centrale de cogenerare ale Termoelectrica (PIESACET-2), în contextul diferenței de peste 36 milioane euro dintre prețul estimat (81 mil. euro) și ofertele rămase în cursă (111,5–114 mil. euro). Instituția precizează că evaluarea ofertelor este în derulare „strict în conformitate cu Regulamentul de achiziții al Băncii Mondiale”, iar rezultatele vor fi publicate de UCIPE imediat ce vor fi disponibile.

Ministerul afirmă că, având în vedere că proiectul este finanțat dintr-un împrumut al Băncii Mondiale, toate etapele – inclusiv verificarea tehnică și financiară, analiza eventualelor contestații și validarea concluziilor – se desfășoară sub mecanismele standard de control ale finanțatorului. În acest stadiu, diferența de preț „constituie o etapă procedurală ce necesită analiză detaliată”, iar orice ajustare a structurii proiectului sau a bugetului „se va face cu acordul și sub monitorizarea Băncii Mondiale”, ceea ce, potrivit ministerului, garantează utilizarea adecvată a fondurilor.

Referitor la solicitarea unei expertize independente pentru a verifica dacă ofertele sunt fundamentate sau umflate artificial, Ministerul Energiei arată că evaluarea este realizată de Comisia de Evaluare desemnată, conform regulilor Băncii Mondiale, „care reprezintă forma standard de expertiză aplicată tuturor proiectelor finanțate din împrumuturile sale”.

La întrebarea de ce procedura nu a fost suspendată, în condițiile în care statul „nu-și poate permite” prețurile ofertate, instituția explică faptul că procesul se desfășoară exclusiv după regulile finanțatorului: suspendarea, relansarea ori ajustarea licitației „pot fi decise doar cu acordul Băncii Mondiale”. În prezent, Raportul combinat de evaluare se află la examinare și aprobare; după validarea sa, vor fi analizate opțiunile pentru a asigura continuitatea și finalizarea eficientă a proiectului PIESACET-2.

Licitația, care face parte din proiectul PIESACET-2 — o investiție totală de 92 milioane euro, dintre care 81 milioane pentru componentele de cogenerare — a ajuns în centrul unui scandal major. Mai mulți ofertanți acuză excluderi abuzive, iar statul recunoaște oficial că nu poate susține financiar ofertele rămase în concurs. În timp ce companiile din Turcia — Iltechno și Onur Group — au înaintat oferte de 111,5 milioane și, respectiv, 114 milioane euro, bugetul proiectului rămâne neschimbat: 81 milioane euro. Diferența, de peste 36 milioane euro, ar depăși semnificativ capacitatea de finanțare a statului și a Băncii Mondiale.

În plus, descalificarea BCC Group (Azerbaidjan) și Synergy Construct (Ungaria) a ridicat suspiciuni. În cazul BCC Group, UCIPE a motivat decizia printr-o presupusă problemă la documentul Bid Security, deși compania afirmă că a respectat exact indicațiile autorităților — inclusiv valabilitatea garanției până la 25 octombrie 2025. Oferta acestora, de 75,5 milioane euro, deși nepublicată oficial, ar fi fost cu circa 36 milioane mai mică decât cele rămase în cursă.

Ministerul Energiei confirmă astfel nu doar existența unui deficit financiar, ci și presiunea asupra Guvernului de a clarifica problemele procedurale. Într-un document oficial emis pe 17 octombrie, instituția recunoaște că ofertele „depășesc semnificativ limitele bugetare” și avertizează că atribuirea contractului la prețurile actuale ar afecta stabilitatea proiectelor energetice strategice ale Republicii Moldova. Presa de specialitate estimează că un asemenea scenariu ar genera un prejudiciu bugetar de aproape 700 milioane lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII