Europa își ia adio de la cele mai populare bancnote. 20 și 50 de euro, scoase treptat din circulație

28 Apr. 2025, 08:34
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  Ursu Victor
28 Apr. 2025, 08:34 // Bănci şi Finanţe //  Ursu Victor

Începând cu luna aprilie 2025, Banca Centrală Europeană (BCE) a demarat procesul de retragere treptată din circulație a bancnotelor de 20 și 50 de euro în formatul actual. Această măsură face parte dintr-un plan amplu de modernizare a monedei euro, vizând actualizarea designului și îmbunătățirea elementelor de securitate ale bancnotelor.

BCE pregătește lansarea unei noi generații de bancnote, având ca teme „Cultura europeană” și „Natura Europei”. Noile modele vor aduce în prim-plan figuri emblematice precum Marie Curie și Miguel de Cervantes, alături de reprezentări vizuale ale biodiversității europene, cu păsări și râuri ce traversează granițele continentului.

Pentru a implica cetățenii europeni, BCE va organiza un concurs în 2025, destinat artiștilor și designerilor grafici din întreaga Uniune Europeană. Propunerile vor fi evaluate atât de un juriu de specialitate, cât și prin vot public, iar modelele câștigătoare vor fi aprobate de Consiliul Director al BCE. Primele bancnote din noua serie sunt programate să intre în circulație în 2026, reflectând un echilibru între modernitate, sustenabilitate și simbolism european.

Decizia de actualizare vine și pe fondul problemelor legate de falsificarea bancnotelor. În 2024, aproximativ 554.000 de bancnote euro contrafăcute au fost retrase din circulație, majoritatea reprezentând cupiurile de 20 și 50 de euro, care însumează peste 75% din totalul falsurilor detectate. Deși rata de contrafacere rămâne extrem de scăzută – doar 18 bancnote false la un milion de bancnote autentice – BCE urmărește prin noul design să întărească securitatea monedei euro și să combată riscurile asociate falsificării.

Responsabilă de politica monetară a statelor din zona euro, Banca Centrală Europeană își reafirmă astfel angajamentul de a proteja stabilitatea financiară și încrederea cetățenilor în moneda unică europeană.

 

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII