După doi ani de expansiune continuă, piața globală a retailului de lux a înregistrat o încetinire în 2023, cu un număr redus de deschideri de noi magazine în regiuni precum Europa și China, potrivit raportului Global Luxury Retail al companiei de consultanță imobiliară Savills.
Cu toate acestea, America de Nord și zona Asia-Pacific, excluzând China, au înregistrat o creștere de aproape 20% a deschiderilor de noi magazine de lux. Expansiunea a fost mai pronunțată în destinațiile de vacanță, deși ambele piețe s-au confruntat cu provocări privind disponibilitatea spațiilor potrivite.
În 2023, mărcile de modă și accesorii au continuat să domine expansiunea globală, reprezentând 63% din totalul noilor magazine deschise. În timp ce inaugurările de noi magazine au încetinit în majoritatea categoriilor de retail de lux, mărcile de bijuterii au contrazis această tendință, înregistrând o creștere anuală de 30% a deschiderilor.
Cele mai promițătoare piețe de lux rămân marile orașe ale lumii precum New York, Los Angeles, Londra, Paris, Seul și Tokyo. Totuși, noi locații din China și Orientul Mijlociu se remarcă datorită creșterii nivelului de trai, potențialului neexploatat și unei industrii turistice înfloritoare, oferind oportunități semnificative pentru retailul de lux.
Spre deosebire de brandurile mass-market și premium, care preferă închirierea spațiilor de retail, mărcile de lux au devenit investitori importanți pe piața imobiliară. În 2023, câteva branduri de lux au realizat achiziții de proprietăți în valoare de peste 6 miliarde de euro, tendință ce va continua și în 2024. Aceasta este parțial cauzată de creșterea chiriilor pentru spațiile comerciale de lux, care variază în Europa de la 125 euro/mp/lună în Lisabona la 1.250 euro/mp/lună în Milano, depășind 1.500 euro/mp/lună în piețele asiatice, precum Hong Kong.