La DUOMO calitatea nu e un detaliu, e un angajament

29 Mai 2025, 10:04
 // Categoria: Slider // Autor:  MD Bani
29 Mai 2025, 10:04 // Slider //  MD Bani

În sectorul Ciocana, scuarul Maria Drăgan, se conturează proiectul imobiliar care va redefini standardele locuirii urbane din Chișinău. Din luna martie, DUOMO a devenit un reper al inovației în construcții – un proiect care pune accent pe durabilitate și confort, oferind totodată costuri reduse de întreținere.

Fundația – Baza unui viitor solid

Lucrările la DUOMO avansează într-o etapă-cheie: construcția fundației – baza solidă pe care se va ridica prima tranșă a proiectului. Au fost realizate săpături pentru groapa de fundare a primei tranșe, care va asigura spațiu pentru patru niveluri de parcare subterană. 

Angajamentul DUOMO: calitate fără compromis

Pentru DUOMO, calitatea nu este un detaliu, ci o promisiune fermă. Fundația proiectului este gândită pentru a oferi:

  • Stabilitate garantată în orice anotimp – inclusiv în fața condițiilor naturale extreme. 
  • Eliminarea riscului de tasări diferențiate – clădiri durabile  generație după generație. 
  • Asigurarea unei baze solide pentru cele 4 nivele de parcări subterane și spații tehnice. 

DUOMO nu este doar un ansamblu rezidențial – este un concept care schimbă modul în care ne raportăm la oraș, locuințe, viața de zi cu zi. În spatele fiecărui detaliu tehnic stă o viziune clară: responsabilitate, calitate și confort real pentru viitorii locatari.

Alege bine. Alege DUOMO – solid de la fundație.

DUOMO – locul unde ești tu însuți.

Mai multe informații: www.duomo.md

Realitatea Live

30 Mai 2025, 10:28
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
30 Mai 2025, 10:28 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de benzină în Republica Moldova continuă să crească, reflectând transformările din parcul auto național și apetitul tot mai mare pentru mobilitate individuală. Potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija, în perioada ianuarie 2024 – aprilie 2025, volumul total al importurilor de benzină a atins aproximativ 436,2 mii tone, o cifră care confirmă dependența tot mai mare a Moldovei de carburanți.

Cererea internă pentru benzină a crescut cu aproximativ 12% în 2024 față de anul precedent, ajungând la 206,9 mii tone, pe fondul unei densități tot mai mari a parcului auto: aproximativ 34,7 automobile la fiecare kilometru pătrat. În același timp, consumul mediu zilnic de benzină a fost de 521 tone, în timp ce motorina rămâne combustibilul preferat al Moldovei, cu un consum zilnic de aproape 1 850 tone, echivalent cu peste 675 000 tone anual.

Rija atrage atenția asupra presiunii tot mai mari asupra infrastructurii rutiere, dar și asupra vulnerabilităților economiei: „Moldova devine tot mai dependentă de carburanții importați, în special din România, iar creșterea consumului nu este dublată de investiții în infrastructură sau soluții alternative de mobilitate.”

Potrivit datelor, 95% din benzina importată în Republica Moldova provine din România, de la rafinăriile de la Ploiești și Midia. În 2024, au fost importate 322,2 mii tone din România, iar în primele patru luni ale anului 2025 – alte 94,0 mii tone. Livrările din alte țări, precum Grecia, Ungaria sau Bulgaria, sunt marginale și aproape nesemnificative.

Piața importului de benzină este dominată de trei jucători mari:

  • Rompetrol Moldova – 38,4% cotă de piață, cu un volum total de 167,4 mii tone (129 362 tone în 2024 și 38 059 tone în 2025)

  • Lukoil-Moldova – 31,9% cotă de piață, cu 139,3 mii tone (109 024 tone în 2024 și 30 273 tone în 2025)

  • Petrom-Moldova – 18,6% cotă de piață, cu 81,3 mii tone (63 922 tone în 2024 și 17 372 tone în 2025)

Prețurile de import au fluctuat, dar au înregistrat o tendință descendentă: de la 13,40 lei/kg în noiembrie 2024 la doar 12,78 lei/kg în aprilie 2025 – cel mai mic nivel din perioada analizată. Operatorii economici au profitat de perioadele cu prețuri mai mici, constituind stocuri mari în lunile de iarnă.

Rija avertizează că, deși cifrele pot părea impresionante, creșterea importurilor de benzină nu este un semn al unei dezvoltări sustenabile, ci o consecință a creșterii consumului intern, în lipsa alternativelor. „Moldova riscă să rămână captivă unui model de consum bazat pe combustibili fosili, cu o infrastructură precară, o piață dominată de câțiva jucători mari și o dependență aproape totală de România”, conchide economistul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO