Până la sfârșitul anului 2025, portul Belgorod-Dnestrovsky din Ucraina intenționează să lanseze un nou traseu de tranzit feroviar pentru mărfurile provenite din Asia, cu destinația finală în Uniunea Europeană, traversând teritoriile Republicii Moldova și României.
Potrivit lui Igor Bilyk, director adjunct al portului, ruta va avea o lungime totală de 320 km, din care 182 km pe teritoriul Ucrainei, 129 km în Republica Moldova și 9 km în România, cu destinația finală în orașul Galați, notează transportcorridors.com.
Un factor esențial în implementarea proiectului a fost reconstrucția pe scară largă a secțiunii feroviare Bender – Basarabeasca – Etulia – Giurgiulești din Republica Moldova. Lucrările de modernizare, care au început în 2022, sunt programate să fie finalizate în 2025 și presupun reabilitarea a 230 km de cale ferată. Costul total al proiectului este de 108 milioane de euro, finanțat de Banca Europeană de Investiții (BEI) și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Firma kazahă Temirzhol Zhendeu LLC a fost selectată ca antreprenor principal al proiectului.
Potrivit lui Bilyk, modernizarea infrastructurii va permite trenurilor să atingă viteze de până la 90 km/h, va elimina restricțiile privind capacitatea de transport, va reduce semnificativ timpii de livrare și va asigura un tranzit stabil între sistemele feroviare ale Ucrainei, Moldovei și Uniunii Europene.