Administrația Federală a Aviației a ordonat oprirea temporară la sol și inspecții ale unor aeronave Boeing Co. 737 Max 9, la o zi după ce o secțiune de fuselaj a unui avion nou-nouț al companiei Alaska Airlines a explodat la scurt timp după decolare, lăsând o gaură imensă, scrie Bloomberg.
Măsura afectează aproximativ 171 de avioane din întreaga lume, potrivit unui comunicat al FAA. Alaska, al doilea cel mai mare operator de acest tip de avion din lume, își reținuse deja la sol flota de Max 9 în urma incidentului de vineri, după decolarea din Portland, Oregon.
United Airlines Holdings Inc, principalul operator al modelului, Alaska Airlines și Aeromexico și-au scos din uz toate avioanele Max 9 pentru inspecții, în timp ce Copa Airlines din Panama a anunțat că reține la sol 21 de avioane.
„Siguranța va continua să ne ghideze luarea deciziilor în timp ce asistăm la ancheta NTSB privind zborul 1282 al Alaska Airlines”, a declarat administratorul FAA, Mike Whitaker, într-o postare pe X.
Blocarea forțată la sol marchează cel mai sever răspuns la un incident de când întreaga flotă de avioane Max a producătorului a fost scoasă temporar din uz în 2019, în urma a două accidente mortale. 737 Max este, de departe, cea mai populară aeronavă a Boeing și cea mai mare sursă de venituri a acesteia, avioanele cu un singur culoar, precum Max și familia corespunzătoare Airbus SE A320neo, fiind utilizate pe cele mai multe rute scurte zburate pe scară largă.
Doar două companii aeriene din SUA operează varianta 737 Max 9: United, cu 79, și Alaska, cu 65. Alaska a declarat sâmbătă târziu că retrage toate avioanele sale 737-9 Max – inclusiv 18 care au fost supuse recent unor inspecții în cadrul verificărilor periodice și care au fost repuse în serviciu – în așteptarea detaliilor privind posibilele lucrări de întreținere suplimentare solicitate de FAA. Nu a existat nicio garanție dacă vor fi necesare lucrări suplimentare înainte ca avioanele să revină în serviciu, iar întreruperea călătoriilor este de așteptat să dureze până la mijlocul săptămânii, a declarat transportatorul.
United, care a declarat anterior că 33 dintre avioanele sale Max 9 au avut deja inspecția cerută de FAA, a consemnat la sol toate avioanele în timp ce lucrează pentru a clarifica procesul de inspecție și cerințele necesare pentru a le repune în funcțiune. „Lucrăm direct cu clienții afectați pentru a le găsi opțiuni alternative de călătorie”, a declarat compania aeriană într-un comunicat.
Zborul 1282 transporta 171 de pasageri și șase membri ai echipajului de la Portland, Oregon, la Ontario, California, pe 5 ianuarie, când echipajul a raportat o problemă de presurizare. Ceea ce a urmat a fost o parte din stânga spate a fuselajului care a explodat, lăsând gaura asemănătoare cu deschiderea unei uși. Avionul s-a întors la Portland la aproximativ 20 de minute după decolare, după ce a atins o altitudine de aproximativ 16.000 de picioare (4.800 de metri).
În interiorul aeronavei, care a fost livrată companiei Alaska Airlines abia în luna octombrie, o parte din peretele cabinei s-a smuls de asemenea, expunând materialul izolator, au arătat imaginile de pe rețelele de socializare. Imagini video au arătat aeronava aterizând în Portland în întuneric, cu pasagerii așezați aproape de gaura deschisă. Nimeni nu a fost rănit grav.